اخبار

۱۴۰۱/۱۰/۰۴ - ۰۲:۵۴:۰۴
کد خبر: ۱۹۵۷۱۱

سقف ورود و خروج مسافری ریال ۵ میلیون تومان شد 

براساس بخشنامه بانک مرکزی، ورود و صدور پول رایج کشور توسط هر مسافر اعم از اتباع ایرانی و خارجی از حداکثر 500 هزار تومان به پنج میلیون تومان افزایش پیدا کرد. در بخشنامه اداره بررسی‌های حقوقی بانک مرکزی به اداره نشر اسکناس و خزانه این بانک آمده است: بازگشت به نامه شماره 01/237350 مورخ 22/9/1401 در خصوص بررسی و اظهارنظر راجع به ورود ریال همراه مسافر بیش از سقف مجاز به اطلاع می‌رساند دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر نحوه ورود و خروج ریال همراه «مسافر» موضوع نامه شماره 01/11903 مورخ 22/1/1401 معاون محترم حقوقی و امور مجلس تاکنون مورد تصویب شورای پول و اعتبار قرار نگرفته و قابل استناد نمی‌باشد. علی‌ای‌حال حسب مصوبه جلسه یکهزار و دویست و چهل و یکم شورای پول و اعتبار مورخ 21/9/1396، ورود و صدور پول رایج کشور توسط هر مسافر اعم از اتباع ایرانی و خارجی حداکثر تا مبلغ پنجاه میلیون ریال (50.000.000) بلامانع است و به موجب تبصره (5) ماده (2) مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز «وارد کردن خارج کردن یا اقدام به خارج کردن وجه رایج ایران بدون رعایت ضوابط تعیینی شورای پول و اعتبار که در حدود اختیارات قانونی این شورا تعیین شده است به شرط احراز علم و عمد در مراجع ذی صلاح با استناد به قرائن و امارات موجود نیز مشمول جریمه تخلف اخیر می‌شود. بر این اساس، با عنایت به اینکه در مکاتبات گمرک اعلام شده است برخی اتباع خارجی هنگام ورود به کشور حامل مقادیری وجه رایج کشور بیش از میزان مجاز بوده‌اند عمل ارتکابی در صورت احراز علم و عمد در مراجع ذی صلاح و در صورت تشخیص مراجع یاد شده تخلف بوده و مشمول جریمه مورد اشاره در تبصره مذکور می‌باشد.

سیاست جدید بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات و نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر تصمیمات جدید بانک مرکزی بر بازار و کالای اساسی با توجه به افزایش سقف تسهیلات، سقف حوالجات و کاهش کارمزد انتقال ارز در تامین و ترخیص منابع ارزی برای کالا‌های اساسی گفت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی در راستای کاهش اثرات اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. وی در ادامه یادآور شد: پیش از عملیاتی‌شدن هدفمندسازی یارانه‌ها، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی ارایه می‌شد، اما با روی کار آمدن دولت جدید و محور قرار گرفتن ارز نیمایی این ریل جدید مورد توجه و اعتماد بخش خصوصی قرار گرفت، زیرا صادرکنندگان و واردکنندگان به صورت آنلاین می‌توانستند به خرید و فروش ارز بپردازند و ارز موردنیاز خود را از این طریق تامین کنند. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این رابطه تاکید کرد: در گذشته به دلیل آنکه امکان دریافت ارز به صورت تسهیلات وجود نداشت با رانت بزرگی همراه شد، بنابراین دریافت آن برای همه امکان‌پذیر نبود، اما با اصلاح مسیر، دریافت ارز به راحتی انجام می‌گیرد و فعالان اقتصادی می‌توانند از این طریق برای واردات کالا‌های اساسی اقدام ورزند. نماینده مردم تبریز در ادامه اظهار داشت: در کنار این موارد باید این نکته را هم یادآور شد که بانک مرکزی باید مراقب به وجود نیامدن یک رانت ۴۲۰۰ تومانی دیگر باشد، چنانچه مجدد این اتفاق روی دهد، دچار همان مصیبت‌های قبلی خواهیم شد.

میرتاج‌الدینی در ادامه اضافه کرد: ارز باید به صورت شناور محاسبه شود و قیمتش به ثبیت درآید تا میزان نوسانات آن کاهش یابد. در صورت انجام این کار هزینه تمام شده کالا‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و زمینه فعالیت بخش خصوصی در این مسیر افزایش خواهد یافت. وی در این خصوص ابراز کرد: علاوه بر مساله اشاره شده در صورتیکه سیاست ارزی بانک مرکزی به اجرا درآید، زمینه فعالیت بخش خصوصی بیش از گذشته خواهد شد و به دلیل رقابتی شدن بازار، قیمت‌ها هم کنترل می‌شود.

فروش اوراق سکه  با گذشته قابل مقایسه نبود

یوسف کاووسی، کارشناس بانکی پس از آغاز عرضه اوراق سکه و گواهی ارزی موفقیت این اوراق را وابسته به اعتماد مردم و استقبال آنها از این اوراق دانست. حالا با منتشر شدن آمار فروش اوراق مذکور، کاووسی بار دیگر با تجارت‌نیوز به گفت‌وگو پرداخته و میزان مشارکت در خرید این اوراق را بررسی می‌کند. کاووسی در ابتدا درباره میزان فروش اوراق سکه بانک مرکزی اظهار کرد: میزان فروش اوراق سکه بانک مرکزی با طرح‌های پیش فروش سکه در اوایل دهه 90 و سال 96 اصلا مقابل مقایسه نیست. وی افزود: در آن طرح‌ها نزدیک به 10 میلیون سکه پیش‌خرید شده بود اما فروش 70 هزار سکه به‌وسیله این اوراق، نشان‌دهنده این است که استقبال خوبی از این اوراق به عمل نیامده است. اگر استقبال خوب بود باید نتیجه آن را در بازار هم می‌دیدیم.

این کارشناس بانکی میزان استقبال از اوراق گواهی ارزی بانک مرکزی را هم ناکافی دانست و اضافه کرد: این اوراق هم در کاهش قیمت دلار موفق نبوده است. کاووسی در پایان با تاکید بر ناموفق بودن اوراق گواهی ارزی در جذب سرمایه مردم به تجارت‌نیوز گفت: این نشان‌دهنده آن است که حجم نقدینگی در دست مردم به حدی بالاست که ده‌ها طرح مشابه هم نمی‌تواند این نقدینگی را کاهش دهد. لازم به ذکر است که طبق اعلام بانک مرکزی، کف خرید اوراق گواهی ارزی برای هر خریدار معادل هزار دلار و سقف این مبلغ معادل چهار هزار دلار است.

با فرض اینکه هر فرد به‌طور میانگین، دو هزار و 500 دلار اوراق خریداری کرده، می‌توان گفت کمتر از 580 نفر در این طرح شرکت‌کرده‌اند و این رقم نشان‌دهنده استقبال ناامیدکننده از طرح بانک مرکزی است.

 

ارسال نظر