باز هم رکوردشکنی دلار

۱۴۰۱/۱۰/۰۳ - ۰۲:۴۹:۰۸
کد خبر: ۱۹۵۶۵۴
باز هم رکوردشکنی دلار

قیمت دلار در نخستین روز دی ماه ۱۴۰۱ با روند صعودی کلید خورد. اشتیاق مردم برای تبدیل سرمایه‌هایشان به دلار بالاست و باید دید این سیاست بازارساز است برای اسکناس امریکایی یا سرنوشت قیمت دلار؟

در هفته پایانی آذر ماه ۱۴۰۱ میانگین قیمت دلار در روند صعودی مانند روند افزایشی سایر بازارهای مالی نوسان داشت. این روند افزایشی قیمت اسکناس امریکایی در حالی رخ داد که بازارساز طی هفته جاری انتظار داشت اخباری متاثر از ادامه روند مذاکرات هسته‌ای برجام در تهران و اردن به داد بازار ارز برسد اما به نظر می‌رسد سیگنال قوی برجام از کار افتاده و فعلا تورم پیروز میدان است.

روز گذشته رکوردشکنی قیمت دلار در حالی اتفاق افتاد که از ابتدای سال جاری تا کنون محدوده ۴۰ هزار تومانی برای این ارز از سوی کارشناسان پیش بینی شده بود و روند فعلی دور از انتظار فعالان بازار نیز نبود.

 

رکوردشکنی دلار در یک ماه

آذر ماه تمام شد و قیمت دلار رکوردهای تازه‌ای در تاریخ قیمت‌ خود در بازار معاملات تهران زد. اکنون بیش از ۳ ماه است که ناآرامی‌های اجتماعی بر عواملی نظیر تورم داخلی، تحریم‌ها و توقف مذاکرات هسته‌ای برجام اضافه شده است. علاوه بر عوامل فوق، اگر ترس مردم برای کاهش ارزش سرمایه‌هایشان را هم در نظر بگیریم، تلاش‌های مضاعف بازارساز در ۲ ماه گذشته برای مهار قیمت و کنترل بازار رنگ می‌بازد.

اواسط هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزف بورل با وزیر امور خارجه ایران در اردن دیدار کرد. متعاقب این نشست بود که بایدن اعلام کرد که برجام مرده است اما از سوی دیگر برخی اخبار مساعد برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران از سوی طرف‌های اروپایی در رسانه‌ها منتشر شد. این سیگنال‌های متناقض اما بیشتر از یک ساعت نتوانست بازار معاملات ارز تهران را متاثر سازد. قیمت اندکی ریخت اما در ساعات و روزهای بعد روند افزایشی قیمت دلار ادامه داشت.

فاز افزایشی بازار تا دیروز هم ادامه داشت و معاملات فردایی دلار نیز حاکی از روند صعودی قیمت است. هر چند بازارساز دست از کار نکشیده و در تلاش است تا قیمت را پایین محدوده ۴۰ هزار تومانی نگه دارد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر تنها عامل تورم سالانه را بر قیمت دلار موثر بدانیم نرخ این اسکناس امریکایی باید در کانال‌های بالاتری قرار گیرد.

قیمت دلار با شروع آذر ماه در محدوده ۳۴ هزار تومانی نوسان داشت و تلاش‌های بازارساز این کانال را برای این ارز امریکایی تثبیت کرده بود. از سوی دیگر عرضه اوراق ارزی نیز درست چند روز قبل با امید به سامان دادن و مهار قیمت دلار از سوی بانک مرکزی آغاز شده بود اما مورد اقبال مردم قرار نگرفت. هر چند در روزهای بعد نیز بازارساز طرح‌های متعددی را روانه بازار کرد اما قهر دلار از نهاد پولی کشور در روزهای بعد نیز ادامه داشت.

فعالان حرفه‌ای اما شرایط بازار را با وجود اخبار سیاسی که از سوی مجامع بین‌المللی به تهران مخابره می‌شد و چندان مساعد نیز نبود، مقدمه‌ای برای افزایش قیمت دلار و شروع روزهای توفانی ماه‌های آینده پیش بینی کردند. در روزهای بعد نیز معامله‌گران صبور بودند و قیمت نیز در همان محدوده ۳۴ و ۳۵ هزار تومانی نوسان داشت. بانک مرکزی تلاش می‌کرد با انتشار اخباری مبنی بر تزریق سنگین ارز در بازار توافقی و پیشی‌ گرفتن میزان عرضه از تقاضا، خبردرمانی و ارایه بسته‌هایی نظیر فروش اوراق ارزی، سیگنال کاهشی برای قیمت دلار ارسال کند.

در هفته دوم آذر، قیمت آهسته اما پیوسته از محدوده ۳۵ هزار تومانی خارج شد و هفته سوم از نیمه کانال ۳۶ هزار تومانی نیز گذشت. این اسکناس امریکایی که در نیمه دوم آذر ماه روند افزایشی بیشتری داشت. بر اساس آمارهای هفت‌ماهه بانک مرکزی متوسط قیمت دلار و یورو، نرخ فروش این دونوع ارز در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۶.۴ و ۳.۵ درصد رشد داشته است.

هر چند که از سوی بانک مرکزی عملکرد نهاد متبوعشان ارزپاشی نبوده، بلکه سیاست متعادل‌سازی با ترفند عرضه و تقاضاست و سازوکار عرضه دلار توافقی نیز در همین راستا صورت گرفته است. اما معامله‌گران سیاست بانک مرکزی را ارزپاشی برای مهار قیمت می‌دانند و اکنون این پادزهر نیز برای افزایش دلار چاره نیست و این افزایش انتظارات تورمی است که قیمت را به جلو هل می‌دهد.

سرعت رشد قیمت دلار در آخرین هفته آذر ماه این اسکناس امریکایی را به خط قرمزهای بازارساز نزدیک کرده است. به نظر می‌رسد فعلا برای نهاد پولی کشور کنترل قیمت دلار بسیار دشوار است و سیگنال‌های قوی نیز بر بازار بی‌اثر شده است. باید دید با شروع سه ماهه پایانی سال و افزایش مسافرت‌های خارجی و نزدیکی به پایان سال میلادی روند قیمت دلار چگونه ادامه می‌یابد؟

 

طی یک ماه ربع‌ سکه ۵۴ درصد گران شد

آذر ماه روند قیمت طلا و سکه در اغلب روزها صعودی بود و این روند افزایشی در ربع سکه و نیم‌سکه بیشتر از سایر قطعات سکه بود. رشد تقاضا و افزایش انتظارات تورمی از سوی کارشناسان به عنوان عامل افزایش قیمت فلز زرد مطرح شده است.

قیمت طلا و سکه دیروز با روند صعودی همراه شد. این فلز زرد که در بیشتر روزهای آذر ماه‌ ۱۴۰۱ روند افزایشی داشت. در روزهای اخیر نیز با گران شدن قیمت طلا به‌ویژه سکه به دنبال رشد قیمت دلار دوباره رو به بالا رفت.

در بیش از یک ماه گذشته جو بازار دلار انتظامی بود و برخی خریداران حرفه‌ای از سوی نیروی انتظامی دستگیر شدند. ارسال پیامک مبنی بر قطع یارانه خریداران دلار نیز عاملی شد تا بخشی از سرمایه‌های سرگردان به بازار فلز زرد روانه شوند و رشد قیمت طلا و سکه متعاقب آن رخ داد. این در حالی است که بازار دلار در روزهای بعد خریداران احتیاطی زیادی داشت و ترس از خرید ارز کمرنگ‌تر از گذشته شده بود. اما بازار طلا و سکه همچنان پر متقاضی و قیمت‌ها همچنان در حال تاخت و تاز بود.

قیمت طلا و سکه در برخی روزهای آذر ماه بدون توجه به روند کاهشی محدود قیمت دلار و اونس جهانی طلا روند افزایشی داشت و بسیاری از کارشناسان افزایشی انتظارات تورمی و کاهش عرضه سکه را عامل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار می‌‌دانستند. اونس جهانی طلا نیز به عنوان یکی از ۲ فاکتور تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه در بازار معاملات تهران، ابتدای آذرماه با افزایش قیمت به ۱.۷۴۵.۳۸ دلار رسید و این روند در روزهای بعد نیز افزایشی بود. این افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی بعد از سخنان رییس فدرال رزرو باز هم بیشتر شد.

جادوی امریکایی دوباره بر بازار اثر گذاشت و جرمی پاول با این سیگنال که «نمی‌خواهد بیش از حد سخت‌ بگیرد و مجبور شود خیلی زود نرخ‌ها را کاهش دهد.» باعث شد، قیمت طلا پله پله آرایش افزایشی به خود بگیرد و بار دیگر به محدوده ۱۸۰۰ دلاری ورود کند.

با شکست محدوده مقاومتی طلای جهانی قیمت طلا و سکه در بازار معاملات تهران دوباره صعودی شد. در هفته‌های بعد نیز با وجود خروج قیمت طلای جهانی از محدوده ۱۸۰۰ دلاری و بازگشت دوباره به آن، اما روند قیمت طلا و سکه بر مدار افزایش قیمت دلار چرخید و گران شد.

با نگاهی به رشد قیمت سکه در یک ماهه آذر تا نخستین روز دی ۱۴۰۱، قیمت سکه امامی طی مدت مذکور ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان گران شد و این یعنی ۱۴.۴۷ درصد رشد قیمت در یک ماه. در نخستین روز آذر ماه سکه امامی با قیمت ۱۶ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان در بازار معامله می‌شد و روز گذشته این قیمت به ۱۸ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی در این مدت ۱۸.۵۶ درصد رشد داشت و ۲ میلیون و ۹۰۴ هزار تومان گران شد. این قطعه از سکه یک آذر با قیمت ۱۵ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان معامله می‌شد و روز گذشته به قیمت ۱۸ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان رسید.

نیم‌سکه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در مدت مذکور گران شد و ۳۶.۱۶ درصد رشد قیمت را پشت سر گذاشت. این قطعه از سکه ابتدای آذر ماه با قیمت ۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله می‌شد این در حالی است که در انتهای این ماه با قیمت ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان مبادله شد.

 

رشد ۵۴ درصدی ربع سکه در یک ماه

روند صعودی ربع سکه اما سایر بازارهای سکه و طلا را پشت سر گذاشت و با ۵۴.۷۰ درصد رشد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان طی یک ماه گران شد. ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت ربع سکه در یک آذر بود و اکنون با قیمت ۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

سکه گرمی ۲۷.۹۴ درصد گران شد و رشدی در حدود ۹۵۰ هزار تومان داشت. این قطعه از سکه که در یک ماه گذشته کمترین نوسان قیمت را در خانواده خود داشته ابتدای آذر ماه با قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شد و روز گذشته به قیمت ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.

بازار طلا نیز در یک ماه گذشته از روند رشد قیمت جا نماند و هر مثقال طلا، هر گرم طلای ۱۸ عیار و طلای دست دوم کمی بیشتر از ۲۰ درصد رشد قیمت را پشت سر گذاشتند. هر گرم طلای ۱۸ عیار در تاریخ یک آذر ماه با قیمت یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد که این قیمت روز گذشته به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

هر مثقال طلای ۱۸ عیار با یک میلیون و ۳۰۵ هزار تومان رشد قیمت همراه بود. این مقدار طلا یک آذرماه با قیمت ۶ میلیون و ۴۹۶ هزار تومان مبادله می‌شد و دیروز به قیمت ۷ میلیون و ۸۰۱ هزار تومان رسید.

هر گرم طلای دست دوم هم در یک ماه گذشته ۲۹۷ هزار تومان گران شد. این مقدار طلای کارکرده ابتدای آذر ماه یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بود و دیروز به قیمت یک میلیون و ۷۷۶ هزار تومان رسید.

در یک هفته گذشته روند قیمت طلا صعودی بود و این افزایش قیمت تحت تاثیر قیمت دلار در بازار معاملات تهران اتفاق افتاد. باید در نظر داشت در لحظه نگارش این گزارش قیمت اونس جهانی طلا بار دیگر به زیر محدوده ۱۸۰۰ دلاری آمد و نتوانست در کانال مذکور بماند.

حباب سکه پنجشنبه با افزایش قیمت آن رشد داشت و گران شد. همچنان ربع سکه با بیش از ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرچم‌دار بیشترین حباب قیمت است و در رتبه بعدی نیم‌سکه با بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حباب قرار دارد.

 

ارسال نظر