اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۲۶ - ۰۲:۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۹۵۳۷۵

سود بین بانکی  به ۲۰.۹۹ درصد رسید

سود بین بانکی که به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد، در واقع قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آنها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند. این نرخ در بازار بین بانکی در حال حاضر به ۲۰.۹۹ درصد رسیده است. در حالی سود بین بانکی به ۲۱ درصد نزدیک شده است که پیش از این در مرداد ماه امسال به ۲۱.۳۱ درصد رسید که با واکنش‌های منفی مواجه شد تا در آخر، بانک مرکزی در این زمینه بر کنترل سود بین بانکی تاکید کرد و روند کاهشی این نرخ شروع شد. رییس کل بانک مرکزی، پیش از این به ایسنا درباره نوسانات سود بین بانکی اعلام کرده بود که روند تغییرات سود بین بانکی به وضعیت عرضه و تقاضا در بازار بین بانکی بستگی دارد و سعی بانک مرکزی بر این است که سود بین بانکی نوسانات زیادی نداشته است. همچنین، محمد نادعلی - مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی - به ایسنا دلیل تغیرات در نرخ سود بین بانکی را تقاضا و عرضه بانک‌ها در بازار بین بانکی اعلام کرده بود.

وی درباره تاثیر افزایش سود بین بانکی بر بازار سرمایه نیز گفت: نرخ سود سپرده و تسهیلات در ایران تابع شرایط بازار بین بانکی نیست؛ بنابراین تغییرات در سود بین بانکی نمی‌تواند تاثیری بر بازار سرمایه داشته باشد بلکه تغییرات نرخ سود سپرده و تسهیلات است که بر بازار سرمایه تاثیرگذار است. این در حالی است که فعالان بازار سرمایه، افزایش این نرخ را بر روند منفی این بازار و خروج سرمایه از آن تاثیرگذار می‌دانند، درحالی که کارشناسان پولی و بانکی معتقدند این نرخ‌ تاثیری بر تحولات شاخص بورس ندارد. البته، کارشناسان معتقدند که افزایش سود بین بانکی در صورتی می‌تواند بر روند بازار سرمایه تاثیر بگذارد که روند افزایشی سود در بازار بین بانکی متداوم و قابل ملاحظه باشد.

توضیحات بانک مرکزی  در رد شایعه‌‌ تغییر رییس‌کل‌

بانک مرکزی ضمن رد همه شایعات درباره تغییر رییس‌کل بانک مرکزی، اعلام کرد: رییس‌کل بانک مرکزی نیز در مصاحبه مشترک رسانه‌ای اخیر خود که در حضور وزیر اقتصاد بود، این شایعات را تکذیب کرد. روابط عمومی بانک مرکزی در پاسخ به شایعاتی درباره تغییر رییس‌کل بانک مرکزی که در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود، اعلام کرد: ‌‌انتخاب تیتر‌های نادرست بدون منبع و تنها به اتکای شایعات افراد معلوم‌الحال درباره رییس‌کل بانک مرکزی...‌بسیار سوال برانگیز است زیرا اگر موضوعات اقتصادی نیز به اخبار زرد، دروغ‌پراکنی و تحلیل‌های عوام‌زده و سطحی ترکیب شود قطعا نتیجه آن از پیش مشخص است. در توضیحات بانک مرکزی آمده است: تکذیب همه شایعات درباره هرگونه جابه‌جایی در تیم اقتصادی دولت از جمله رییس‌کل بانک مرکزی، انجام شد و ‌رییس‌کل بانک مرکزی هم چهارشنبه‌ هفته گذشته در مصاحبه مشترک با وزیر اقتصاد در حاشیه امضای تفاهم نامه تامین مالی ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان، این موضوع را به‌صورت رسمی اعلام کرد‌. طبق اعلام بانک مرکزی، حضور در جلسه فوق‌العاده روز شنبه هیات دولت و سپس سه جلسه پی در پی در جلسات اقتصادی دولت به ریاست معاون اول و سپس حضور در جلسه بانک مرکزی در همین روز تا ساعت ۲۲، تشکیل جلسات کاری درباره موضوعات ارزی و پولی در روز یکشنبه در طبقه ۱۶ بانک مرکزی، حضور در جلسات مربوط به ذخایر ارزی و هیات عامل بانک مرکزی در روز دوشنبه و امضای تفاهم نامه با وزارت صمت با حضور همه رسانه‌ها، همگی برنامه کاری رییس‌کل بانک مرکزی از ابتدای هفته جاری بود‌.

بنابراین گزارش علی‌صالح‌آبادی روز گذشته، با تغییر معاون ارزی بانک مرکزی، محمد آرام را به جای خانی در این پست منصوب کرد.

۵۰ درصد بازنشستگی  پیش از موعد اتفاق می‌افتد

۵۰ درصد بازنشستگان سطح کشور مربوط به بازنشستگی پیش از موعد است که برای سازمان مشکل ایجاد کرده است. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ۵۰ درصد بازنشستگان سطح کشور مربوط به بازنشستگی پیش از موعد است که برای سازمان مشکل ایجاد کرده است. میرهاشم موسوی شامگاه پنجشنبه ۲۴ آذرماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی اظهار کرد: سهم منابع این سازمان از بخش سرمایه‌گذاری باید دست‌کم ۱۸ درصد باشد اما امروز تنها یک سوم درآمد از این محل حاصل می‌شود. وی وضعیت حوزه سرمایه‌گذاری این سازمان بیمه‌گر را نامناسب دانست و افزود: تنها ۶ درصد منایع تأمین اجتماعی از این بخش تأمین می‌شود و باید این سهم به ۱۸ درصد برسد. وی ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری صیانت از اموال و همچنین ارزش افزوده تاکید شده است که در این راستا باید تلاش‌ها مضاعف باشد تا این نقص برطرف شود. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بر احیای بخش سرمایه‌گذاری تاکید کرد و گفت: رفع چالش حوزه سرمایه‌گذاری، کاری بسیار سخت است که نیاز به تلاش و همت فرا سازمانی و حتی حاکمیتی دارد. وی در ادامه عنوان کرد: اینک ۷۳ درصد جمعیت کشور زیر پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند که از مجموع آن، ۵۳ درصد مربوط به تأمین اجتماعی و مابقی مربوط به ۱۷ صندوق دیگر است. وی افزود: علاوه بر دستاورد بزرگ در زیر پوشش درآوردن جمعیت کشور در خصوص بیمه‌های اجتماعی، افزایش امید به زندگی نیز از دیگر دستاوردها است. موسوی بیان کرد: ۵۰ درصد بازنشستگان سطح کشور مربوط به بازنشستگی پیش از موعد است و این در حالی است که در سال ۹۲ این عدد ۱۹ درصد بود.

 

ارسال نظر