طلا و سکه ؛صدرنشین بازارهای مالی

۱۴۰۱/۰۹/۱۹ - ۰۶:۰۱:۴۹
کد خبر: ۱۹۵۱۴۷

روند قیمت طلا و سکه در آخرین روز هفته نیز بر مدار صعودی بود. انواع سکه کانال‌های جدید قیمتی را برای خود حفظ کردند و سکه امامی و بهار آزادی هر دو در کانال ۱۷ میلیون تومانی ایستادند. آیا روند قیمت این فلز خوش رنگ در هفته آینده نیز صعودی است؟ قیمت طلا و سکه که در ۲ هفته گذشته بازار پرنوسانی داشت و همچنان نیز در قله بازارها ایستاده است، روز گذشته با توجه به ثبات بازار دلار و روند متوازن اونس جهانی طلا در همان مدار روزهای گذشته با اندکی میل به افزایش قیمت باقی ماند. قیمت طلا و سکه در ۲ هفته گذشته وارد قله‌های قیمتی شدند و روند صعودی این بازار فارغ از ثبات سایر عوامل تاثیرگذار بر این بازار بوده است. درست هفت روز پیش بود که قیمت اونس جهانی طلا به مرز ۱۸۰۰ دلاری رسید اما در این محدوده نماند و با روند ریزشی در روزهای بعد تا ۱۷۵۰ دلار نیز پایین آمد. افت شدید ۱.۶ درصدی طلای جهانی در روز دوشنبه رخ داد اما روند صعودی در روزهای بعد ادامه داشت. اکنون اونس جهانی طلا به قیمت ۱۷۸۹ دلاری رسیده است. از سوی دیگر خوش‌بینی بازارها به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، باعث شد تا شاخص دلار و نرخ سود اوراق قرضه عقب‌نشینی کند و فضا برای صعود طلا نیز فراهم شود.

   طلا با روند صعودی بسته شد

اما قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی به‌غیر از روز دوشنبه ۱۴ آذر که هم‌راستا با ریزش طلای جهانی بود. در باقی روزها روند صعودی داشت و قیمت سکه بالای محدوده ۱۷ میلیون تومانی معامله شد. معامله‌گران بازار، روند افزایشی قیمت در بازار فلز زرد را ناشی از رشد تقاضا و بازار احتیاطی دلار می‌دانند و معتقدند اگر فشار بانک مرکزی از بازار ارز برداشته شود شاهد رشد قیمت دلار هم‌راستا با طلا خواهیم بود. روند نزولی کاهش ارزش پول ملی، تداوم ناآرامی‌های اجتماعی و رشد تورم باعث شده مردم تمایلی به حفظ ریالی سرمایه‌هایشان نداشته باشند و درصدد تبدیل دارایی‌هایشان به طلا، سکه، ارز و کالاهایی با نقدشوندگی بالا باشند. این روند در روزهای گذشته تمام‌ قطعات سکه را وارد کانال جدید قیمتی کرد. در آخرین معامله روز پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی در پله چهارم کانال ۱۷ میلیون تومانی و با نرخ مشخص ۱۷ میلیون و ۴۰۴ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه بهار آزادی که در روز چهارشنبه در کانال ۱۶ میلیون تومانی معامله می‌شد بار دیگر به محدوده قیمتی ۱۷ میلیون تومانی بازگشت و با قیمت ۱۷ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان معامله شد. این قطعه از سکه روز گذشته بیشترین رشد قیمت را در خانواده خود داشت و بیش از ۲۰۰ هزار تومان گران‌ شد. در هفته‌های گذشته قیمت سکه امامی و سکه بهار آزادی تفاوت قیمتی زیادی با هم داشتند و این اختلاف قیمت معمولا یک تا ۲ کانال بود. اما اختلاف قیمت این قطعات سکه روز پنجشنبه ۲۵۶ هزار تومان شد و به کمترین مقدار خود رسید. نیم سکه روز گذشته ۱۸۰ هزار تومان گران‌ شد. قیمت ۱۰ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان آخرین نرخ معامله این قطعه از سکه در بازار بود.

ربع سکه پنجشنبه ۱۷ آذر افزایش ۱۳۰ هزار تومانی قیمت را داشت و با نرخ ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی ۳ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان شد و کمترین سهم از رشد قیمت را در خانواده خود داشت. روز پنجشنبه این قطعه از سکه ۱۰ هزار تومان گران شد. قیمت طلا روز پنجشنبه روند صعودی داشت. هر مثقال طلا با افزایش ۷۶ هزار تومانی قیمت ۶ میلیون و ۹۰۴ هزار تومان شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۱۷ هزار تومان گران شد و با قیمت یک میلیون و ۵۹۳ هزار تومان داد و ستد شد. قیمت هر گرم طلای دست دوم هم یک میلیون و ۵۷۲ هزار تومان شد و ۲۶ هزار تومان نسبت به روز چهارشنبه گران‌تر شد. روند قیمت حباب قطعات سکه در روز پنجشنبه همسان نبود و برخی قطعات افزایش حباب و برخی کاهش قیمت حباب داشتند. روز پنجشنبه ۱۷ آذر سکه امامی ۲۴۳ هزار تومان و سکه گرمی هم ۶ هزار تومان کاهش حباب داشتند اما سایر قطعات سکه افزایش حباب داشتند. روند رشد حباب در نیم سکه ۱۱۴ هزار تومان، ربع سکه ۹۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی ۶۲ هزار تومان بود. معامله‌گران بازار معتقدند قیمت طلا و سکه در کانال‌های جدید در حال کف‌سازی است و حباب بازار سکه سیگنال افزایش قیمت دلار در روزهای آینده را می‌دهد

   رشد ۵۰ درصدی تورم و ۱۶ درصدی دلار!

در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار در کانال ۳۶ هزار تومانی نوسان داشت. این اسکناس امریکایی در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۱۷ آذر در پله ۴ کانال ۳۶ هزار تومانی قرار گرفت. آیا روند دلار در هفته آینده کاهشی است؟ در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار در چهار پله ابتدایی کانال ۳۶ هزار تومان نوسان داشت. این روند روز شنبه در پله اول آغاز و با نوسانی اندک در آخر هفته در پله چهارم متوقف شده است. برخی معامله‌گران افزایشی معتقدند دلار در کف کانال ۳۶ هزار تومانی کف‌سازی کرده است و پایین آمدن از محدوده فعلی مستلزم تزریق سنگین ارز توسط بازارساز یا سیگنال قوی خبری مثبت به بازار است. برخی دیگر از فعالان بازار نیز می‌گویند شرایط فعلی بازار ارز برای خرید و فروش مساعد نیست و شرایط بازار شکیبایی بیشتری را طلب می‌کند. ۳۰ آذر پایان مهلت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان است و به‌طور سنتی قسمتی از این ارز را تجار از بازار جمع می‌کنند. فعالان بازار می‌گویند این خریدها که در برخی مواقع با نزدیک به هزار تومان بیشتر از قیمت دلار در بازار صورت می‌گیرد، تاثیر زیادی بر قیمت دلار در روزهای آینده خواهد گذاشت.

کارشناسان بازار روند فعلی قیمت دلار را قابل توجه نمی‌دانند و معتقدند آنچه اکنون اسکناس امریکایی را در بازار داخلی در کنترل دارد بانک مرکزی است و با وجود تصمیمات نهاد پولی کشور هر گونه پیش‌بینی برای قیمت دلار ناممکن است. آن‌ها عامل تحریم‌ها، ناآرامی‌های اجتماعی، کاهش تولید، کاهش قابل توجه منابع ارزی، سیاست دستوری حاکم بر بازار و از همه مهم‌تر عامل تورم را از فاکتورهای اثرگذار بر افزایش قیمت دلار می‌دانند که فعلا از تورم و سایر کالاها و خدمات در کشور جا مانده است. از سوی دیگر فعالان بازار نیز روند فعلی حاکم بر بازار را نزولی نمی‌دانند و معتقدند بازار بعد از این سکون روند صعودی به خود می‌گیرد.

   دلار از سایر بازارها جا ماند

تحلیلگران مالی قیمت دلار را جامانده از تورم می‌دانند و معتقدند دلار نجابت به خرج داده است. بر اساس آمارهای هفت‌ماهه بانک مرکزی متوسط قیمت دلار و یورو نرخ فروش این دو نوع ارز در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۶.۴ و ۳.۵ درصد رشد داشته است. در گزارش بانک مرکزی آمده است که در شهریور امسال متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا در بازار آزاد تهران ۳۱ هزار و۴۴۸ تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به‌ ترتیب ۶.۳ و ۱۵.۳ درصد افزایش داشته است. البته، حداقل و حداکثر قیمت فروش یک دلار امریکا در ماه مذکور به ترتیب ۳۰ هزار و ۶۶۲ تومان و ۳۱ هزار و ۹۴۳ تومان اعلام شده است. همچنین در مهر ماه سال جاری، متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد تهران ۳۱ هزار و ۲۷۸ تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل ۴.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱.۲ درصد کاهش داشته است. به گزارش ایسنا، از سوی دیگر، حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به‌ترتیب ۳۰ هزار و ۶۸۷ تومان و ۳۱هزار و ۷۵۲ تومان بوده است. محاسبات بانک مرکزی نشان می‌دهد، در هفت ماهه ابتدایی امسال، متوسط قیمت فروش یک دلار امریکا در بازار آزاد شهر تهران ۲۹ هزار و ۸۳ تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۶.۴ رشد داشته است. بنابراین محاسبات، متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران در این مدت نیز ۳۰ هزار و ۶۵۵ تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۳.۵ درصد رشد داشته است.

   رشد ۳.۵ درصدی یورو در ۷ ماه

در حالی که مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری را ۴۷.۷ درصد و برای خانوارهای روستایی ۵۳.۲ درصد اعلام کرده اما دلار ۱۶.۴ درصد و یورو نیز ۳.۵ درصد رشد داشته است. این آمار تاییدی است بر مدعای کارشناسان بازار. در شرایطی که در بازارهای داخلی با تورم بیش از ۵۰ درصدی دست و پنجه نرم‌می‌کنیم، نهاد پولی کشور قیمت دلار را با ارزپاشی و هر ابزار دیگری، در محدوده مشخصی نگه داشته است. این رانت حاصل از خرید وفروش دلار نصیب چه کسانی می‌شود؟ هر چند رییس‌کل بانک‌مرکزی در حاشیه یک نشست تخصصی در خصوص تفاوت آمار تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گفت: محاسبات بانک‌مرکزی و مرکز آمار تفاوت‌هایی در مورد بازه زمانی و جزییات محاسبات دارد اما با توجه به روندهای موجود شاهد کاهش تورم هستیم.

 

ارسال نظر