اخبار

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ - ۰۲:۴۸:۴۳
کد خبر: ۱۹۵۱۳۷

افزایش بیش از 47 درصدی ‌تسهیلات پرداختی بانک‌ها

بانک مرکزی| تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 7 ماهه سال 1401 مبلغ 23312 هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 7477 هزار میلیارد ریال معادل 47.2 درصد افزایش داشته است. از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ 7468 هزار میلیارد ریال معادل 32 درصد به اشخاص حـقیقی و مبلغ 15844 هزار میلیارد ریال معادل 68 درصد به اشخاص حقوقی تعلق گرفته است.

همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 7 ماهه سال 1400 مبلغ 15835 هزار میلیارد ریال بوده که از این مبلغ تســهیلات پرداختی به اشخاص حقیقی 4816 هزار میلیارد ریال معادل 30.4 درصد و به اشخاص حقوقی مبلغ 11019 هزار میلیارد ریال معادل 69.6 درصد است. شایان ذکر است تسهیلات پرداختی به اشخاص حقیقی در 7 ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 2652 هزار میلیارد ریال معادل 55 درصد افزایش داشته است. تسهیلات پرداختی خرد شبکه بانکی به اشخاص حقیقی در 7 ماهه سال 1401 مبلغ 5722 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل مبلغ 1840هزار میلیارد ریال (معادل 47.4 درصد) افزایش داشته است. با توجه به بررسی انجام شده مشخص شد تسهیلات پرداخت شده کمتر از 200 میلیون تومان (خرد) به اشخاص حقیقی طی 7 ماهه سال 1401 مبلغ 5722 هزار میلیارد ریال و بیش از 200 میلیون تومان مبلغ 1746 هزار میلیارد ریال است.

چنانچه روزهای کاری هر ماه به 22 روز تقسیم گردد به‌طور متوسط روزانه 28 هزار میلیارد ریال تسهیلات به افراد حقیقی پرداخت شده است. بر این اساس عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری در زمینه تسهیلات خرد و غیر خرد و بخش حقوقی و حقیقی در مقطع هفت ماهه 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل دارای روند صعودی بوده است.

حساب افراد بی‌حجاب مسدود نمی‌شود

علی صالح‌آبادی؛ رییس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: تدارک تامین مالی ارزی برای واردات خودرو انجام شده است و هیچ مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در فضای مجازی اخباری درباره جدایی شما از دولت شنیده شده است، گفت: این خبر کذب محض است.

رییس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته شده حساب بانکی افراد بی‌حجاب مسدود می‌شود، گفت: این شایعه به هیچ عنوان صحت ندارد و طبق قوانین شبکه بانکی به تمام هموطنان عزیز خدمات ارایه می‌کند.

این در حالی است که در فضای مجازی اخباری مبنی بر انسداد حساب بانکی افراد بدحجاب یا عدم ارایه خدمات بانکی به آنها، منتشر شده بود.

 

موانع پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری برداشته می‌شود

نمایندگان مجلس طرحی را برای برداشتن موانع وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح سهشنبه جزییات طرح دوفوریتی الحاق یک ماده به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را تصویب کردند.

ماده واحده- یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده (۷۱ مکرر) به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴/ ۰۷/ ۱۴۰۰ الحاق می‎شود: 

«ماده ۷۱ مکرر- به منظور رفع موانع دریافت تسهیلات یا امتیازات موضوع این قانون: 

الف- در اجرای مواد این قانون در خصوص استفاده از امتیازات و تسهیلات، با هدف تشویق فرزندآوری، ازدواج و ودیعه مسکن، چنانچه به موجب قوانین خاصی، پرداخت این تسهیلات یا ارایه امتیازات، موکول به رعایت شرایط معینی گردیده یا مشمول ممنوعیت شده باشد، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند اعطای تسهیلات و امتیازات فوق را فقط با رعایت این قانون انجام دهند.

ج- بانک‎ها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند پرداخت تسهیلات موضوع این قانون را نسبت به سایر تکالیف قانونی در اولویت قرار داده و در خصوص مطالبه وثایق و تضامین، با اولویت توثیق حساب یارانه اشخاص یا سایر دارایی‌های مالی اشخاص از جمله سهام پذیرفته شده در بازار سرمایه با تنها یک سفته عمل نمایند.

به گزارش ایسنا، بند ب این طرح که برای برداشتن موانع وام ازدواج تصویب شده، به کمیسیون برای بررسی ارجاع شده است.

در این بند آمده: 

ب- در صورتی که متقاضیان موضوع این قانون دارای بدهی قطعی مالیاتی یا بدهی غیرجاری به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی یا دارای چک برگشتی باشند، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلفند با درخواست متقاضی، تسهیلات موضوع این قانون را پس از تسویه حداقل پنجاه درصد (۵۰%) بدهی‌ها و تعهدات مذکور از محل این تسهیلات، پرداخت نمایند. دستورالعمل اجرایی این بند سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می‌شود. این بند و موارد الحاقی هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود.

 

ارسال نظر