مصادره به مطلوب

۱۴۰۱/۰۹/۰۵ - ۰۶:۰۳:۱۲
کد خبر: ۱۹۴۷۰۹

مژده ابراهیمی|

چندی پیش، پس از استعفای پذیرفته نشده مجید عشقی رییس سازمان بورس، رسانه وابسته به این سازمان طی انتشار گزارش‌هایی تلاش کرد تا اقدامات انجام شده در دوران ریاست فعلی را به تصویر بکشاند. غافل از اینکه برخی از این اقدامات مربوط به رییس قبلی سازمان بورس بوده و اگر آنهایی که امروز مسوول این رسانه و روابط عمومی سازمان بورس هستند، حافظه گذشته‌نگری ندارند، اما خیلی‌ها می‌دانند برخی از این اقدامات به نام دهقان دهنوی است اما به کام آقا مجید عشقی!!! گزارش تصویری پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) که در تاریخ اول آذر ماه سال جاری منتشر شد (کد خبر در سنا: 79823)، دربرگیرنده مواردی است که برخی از آن در دوره ریاست پیشین سازمان بورس، محمدعلی دهقان دهنوی، انجام شده و متاسفانه این رسانه بدون احترام به حافظه فعالان بازار سرمایه و اصحاب رسانه این اقدامات را به نام جناب آقای مجید عشقی به ثبت رسانده است. در این گزارش، تنها به 3 اقدامی می‌پردازیم که به تعمد به اقدامات ریاست فعلی سازمان بورس نسبت داده شده‌اند. 

1- در تاریخ 18 بهمن 1399، تنها ده روز پس از سکانداری رییس جدید سازمان بورس بود که دهقان دهنوی موضوع تغییر دامنه نوسان را مطرح کرد (کد خبر در سنا: 71108) . در نهایت در تاریخ 19 اردیبهشت 1400 بود که سنا خبر از افزایش تدریجی دامنه نوسان داد (کد خبر در سنا: 73040) و شرکت بورس تهران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای تغییرات در دامنه نوسان از روز شنبه 25 اردیبهشت 1400 را اعلام کرد (کد خبر در سنا: 73149) .  در گزارش تصویری اخیر سنا، اعلام شده افزایش دامنه نوسان از ابتدای سال 1401 انجام شده، در حالی که به استناد به اخبار همین رسانه، این اقدام یک سال قبل‌تر و در دوره دکتر دهقان دهنوی آغاز شده است.

2- در خرداد 1400 بود که خبرهایی مبنی بر انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس در راستای شفافیت هر چه بیشتر عملکرد این سازمان توسط رسانه رسمی این سازمان و به تبع آن، سایر خبرگزاری‌ها منتشر شد. در تاریخ 18 خرداد 1400 بود که دهقان دهنوی برای اولین بار خبر از انتشار صورت‌های مالی این سازمان داد (کد خبر در سنا: 73585) و دو روز بعد، صورت‌های مالی این سازمان در سامانه سازمان بورس (http: //shafaf.seo.ir) منتشر شد. این صورت‌ها در تارنمای سازمان بورس به نشانی seo.ir در بخش «درباره سازمان»، بخش «شفافیت» نیز قابل مشاهده است. بازهم در گزارش تصویری اخیر رسانه رسمی سازمان بورس آمده صورت‌های مالی سازمان بورس برای نخستین در دوره جناب عشقی منتشر و افشا شده است!

3. در تاریخ 18 خرداد 1400 بود که پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) از فراخوان سازمان بورس مبنی بر صدور مجوز تاسیس شرکت کارگزاری خبر داد (کد خبر در سنا: 73584) . در تاریخ 6 شهریور 1400 بود که دکتر دهقان دهنوی، رییس وقت سازمان بورس، خبر از شکسته شدن انحصار صدور نهادهای مالی با صدور مجوز یک شرکت کارگزاری جدید داد (کد خبر در سنا: 74568)؛ موضوعی که اگرچه مخالفت‌های زیادی را برانگیخت، اما موافقت‌های بسیاری نیز به همراه داشت.

آقایان سنا!!! اینکه کارگزاری پویان در مهر ماه 1401 مجوز فعالیت خود را دریافت کرد، به این معنی نیست که شکسته شدن انحصار صدور مجوز شرکت‌های کارگزاری در همین تاریخ بوده است!!! باز هم سنا در این مورد رسم امانت را حفظ نکرده و با تأخیر یک ساله، افتخار بریدن روبان قرمز پروژه‌ انحصار زدایی را به نام رییس جدید ثبت کرد!!! نکته مهم و اساسی و صد هزار البته موضوع نگران کننده اینجاست که آیا حال می‌شود به رسانه‌ای که رسانه رسمی یک سازمان بسیار مهم و کلیدی که تعداد ذی نفعان آن به 50 میلیون کد بورسی می‌رسد، اعتماد کرد؟؟؟ و چرا هیچ مرجع و نهاد رسمی نسبت به این شوآف‌ها واکنش نشان نمی‌دهد؟؟؟ البته مرور بر شیوه اطلاع‌رسانی استعفای مجید عشقی، گواه بر بی‌اهمیت بودن جایگاه این رسانه در خود سازمان بورس است چون حتی آقای مدیر روابط عمومی سازمان بورس نیز ترجیح می‌دهد به جای اطلاع‌رسانی از پایگاه خبری سازمان بورس، اخبار مهم را از شبکه اجتماعی فیلتر شده توییتر آنهم از صفحه شخصی خود اعلام کند!!!

 

ارسال نظر