دستور به بانک‌ها برای برداشت از حساب و اموال بدهکار و ضامن

۱۴۰۱/۰۸/۰۸ - ۰۲:۵۱:۵۱
کد خبر: ۱۹۳۸۵۹

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، قرارداد تسهیلات بانکی به‌صورتی تنظیم شود که به بانک‌ها این اختیار داده شود تا در صورت سررسید و عدم پرداخت مطالبات مستقیم بانک از مشتری، بدهی از حساب‌ انفرادی، اموال و اسناد او و ضامنش نزد بانک برداشت شود.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که دوم آبان ماه به بانک‌ها ابلاغ کرد، آورده است: قراردادهای تسهیلات بانکی به‌صورتی تنظیم شود که به بانک‌ها این اختیار داده شود تا در صورت سررسید و عدم پرداخت مطالبات مستقیم بانک از مشتری، بدهی از حساب‌های انفرادی، اموال و اسناد او و ضامنش نزد بانک برداشت شود.

تغییر جدید در قراردادهای تسهیلات بانکی به دادنامه قطعی دیوان عدالت اداری درباره مفاد آیین‌نامه وصول مطالبات غیرجاری موسسات اعتباری (ریالی و ارزی) مربوط می‌شود. 

   دستور وزیر اقتصاد برای افزایش ‌اختیارات استانی بانک‌ها

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: از این پس، قراردادهای اعطای تسهیلات بانکی را به‌گونه‌ای منعقد کنند که مشتری (حسب مورد مستاجر، جاعل، فروشنده، عامل و ...) و ضامن یا ضامنین با شرط ضمن عقد به‌طور غیرقابل رجوع به موسسه اعتباری اختیار دهند که هرگونه مطالبات مستقیم خود را پس از سررسید و در صورت عدم پرداخت، از موجودی قابل برداشت هر یک از حساب‌های انفرادی مشتری یا ضامنین (ریالی و ارزی)، اموال و اسناد آنان نزد موسسه اعتباری راسا و بدون نیاز به حکم قضایی یا اجرایی برداشت کرده و به حساب بدهی مشتری منظور کنند.

مشتری، ضامن و ضامنین در صورت اقدام موسسه اعتباری به شرح یاد شده حق هرگونه اعتراض و طرح دعوی را از خود سلب می‌کنند.

   چقدر چک در شهریور وصول شد؟

بانک مرکزی اعلام کرد که در شهریورماه سال جاری بیش از ۶.۷ میلیون فقره چک مبادله‌ شد که نزدیک به ۹۲ درصد این چک‌ها وصول شده است. بانک مرکزی اعلام کرد: طی شهریور ماه 1401، در سامانه چکاوک بیش از 6.7 میلیون فقره چک به ارزش حدود سه هزار و 351 هزار میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 4.9 درصد و 3.4 درصد کاهش نشان می‌دهد.

از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در شهریور ماه به ترتیب 91.8 درصد و 89.5 درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در ماه قبل از آن (مردادماه) به ترتیب معادل 90.9 درصد و 88.6 درصد بوده است. همچنین این نسبت در ماه مشابه سال قبل به ترتیب برابر 90.3 درصد و 87.4 درصد بوده است.

شاخص نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای در شهریورماه 1401 به لحاظ تعدادی، 8.2 درصد بوده که این شاخص در ماه قبل عدد 9.1 درصد را نمایش می‌دهد. همچنین این شاخص به لحاظ مبلغی 10.5 درصد بوده و در ماه قبل عدد 11.4 درصد را نمایش می‌دهد

   بانک مرکزی اروپا شاخص سود بانکی  را دوبرابر کرد

بر اساس داده‌های منتشر شده در وب سایت بانک مرکزی اروپا (ECB)، این سازمان نظارتی روز پنجشنبه نرخ بهره معیار خود را دو برابر کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، بر اساس داده‌های منتشر شده در وب سایت بانک مرکزی اروپا (ECB)، این سازمان نظارتی روز پنجشنبه نرخ بهره معیار خود را دو برابر کرد.

بانک مرکزی اروپا دومین افزایش متوالی به میزان 75 واحد پایه را انتخاب کرد که از چهارشنبه هفته آینده یعنی 2 نوامبر، اجرایی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، نرخ سود عملیات‌های ریفاینانس اصلی افزایش یافت و به 2.00 درصد رسید و نرخ تسهیلات سپرده نیز روی 1.50 درصد ثابت شد و نرخ تسهیلات وام نهایی 2.25 درصد تعیین شد.

طبق داده‌های این سازمان تنظیم‌کننده، آخرین بار بیش از 10 سال گذشته، همین میزان نرخ بهره مشاهده شد. افزایش قبلی در مقیاس مشابه در ماه سپتامبر انجام شد.

بانک مرکزی اروپا در تلاش است تا نرخ تورمی را که در حال حاضر حدود 10 درصد است، تحت کنترل درآورد که پنج برابر بیشتر از سطح هدف این بانک محسوب می‌شود.

این نرخ بهره بر هزینه‌های مصرف‌کنندگان و کسب وکارها تأثیر خواهد گذاشت. نرخ‌های بالاتر به معنای استقراض کمتر و مصرف کمتر است و در نتیجه رشد قیمت را کاهش می‌دهد.

با این حال، کندتر شدن فعالیت اقتصادی ناشی از این اقدام می‌تواند منجر به رکود شود؛ چیزی که بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند در پایان سال جاری و اوایل سال آینده میلادی در اتحادیه اروپا اتفاق بیفتد.

برخی از رهبران اتحادیه اروپا مانند جورجیا ملونی، نخست وزیر تازه انتخاب شده ایتالیا و امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه، نیز علیه افزایش نرخ بهره صحبت کرده‌اند..

 

ارسال نظر