جهان

۱۴۰۱/۰۷/۲۳ - ۰۰:۵۷:۰۱
کد خبر: ۱۹۳۳۵۳

توافق لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرزهای دریایی و منابع گازی

رژیم صهیونستی روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر اعلام کرد که در پی مذاکراتی فشرده با لبنان سرانجام به توافقی تاریخی بر سر تعیین مرزهای دریایی با این کشور دست یافته است.

این مذاکرات که از مدت‌ها پیش تحت نظارت و حمایت ایالات متحده آغاز شده بود به گفته مقامات اسراییلی در نهایت به حصول توافق و رفع موانع کلیدی برای بهره‌بردای مشترک از میادین گازی شرق مدیترانه منجر شده است.

امریکا حدود دو سال است که میان این دو کشور همسایه که به‌طور رسمی در شرایط جنگی قرار دارند، برای رسیدن به توافق بر سر حدود مرزهای دریایی میانجیگری می‌کند.

اسراییل و لبنان پیش‌تر در اوایل ماه اکتبر نسبت به پیش‌نویس این توافق که از سوی آموس هوکشتاین، فرستاده امریکا تهیه شده بود ابراز رضایت کرده بودند.

یاییر لاپید، نخست‌وزیر اسراییل روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش با لبنان بر سر این پرونده به «توافقی تاریخی» دست یافته است.

آقای لاپید در این خصوص یادآور شد که توافق به دست آمده سبب تقویت امنیت اسراییل می‌شود و ضمن تضمین ثبات مرزهای شمالی با لبنان، میلیاردها یورو به اقتصاد این کشور سرازیر می‌کند.

وی همچنین افزود که در پی این توافق که با میانجی‌گری امریکا به دست آمده کابینه امنیتی اسراییل روز چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد.

گفتنی است که ایال حولاتا، مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسراییل نیز پیش از این گفته بود که «همه خواسته‌های ما در این پرونده برآورده شده است.»

 اعلام رضایت بیروت

در بیروت نیز خبرها از رضایت مقامات لبنانی نسبت به توافق به دست آمده با اسراییل بر سر تعیین حدود مرزهای دریایی حکایت دارد.

دفتر ریاست‌جمهوری لبنان با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به رضایت بخش بودن «نسخه نهایی» توافق یاد شده، اعلام کرد: «توافق نهایی پاسخگوی خواسته‌های لبنان است و از حقوق کشور برای بهره‌برداری از منابع طبیعی صیانت می‌کند.»

این بیانیه حدود بیست روز پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، رییس‌جمهوری فعلی لبنان منتشر می‌شود؛ آقای عون روز ۳۱ اکتبر کاخ ریاست‌جمهوری را ترک خواهد کرد.

نماینده لبنان در این مذاکرات نیز روز سه‌شنبه پس از ارایه نسخه نهایی توافق به میشل عون تاکید کرد که این روند در صورت برخورد نکردن با موانع پیش‌بینی نشده می‌تواند زمینه حصول یک «توافق تاریخی» را فراهم کند.

این در حالی است که نگرانی‌هایی نسبت به آینده این توافق با توجه به در پیش بودن انتخابات پارلمانی در اسراییل و احتمال بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت به همراه متحدانی از احزاب تندرو و راست افراطی مطرح شده است.

نتانیاهو هفته گذشته ضمن انتقاد شدید به این پروژه، یاییر لاپید را به واگذاری بخش‌های از حوزه دریایی تحت حاکمیت اسراییل به لبنان و تسلیم در برابر حزب‌الله متهم کرد و یادآور شد که در صورت بازگشت به قدرت به این توافقنامه پایبند نخواهد بود. 

برخی مخالفان توافق در رژیم صهیونیستی نیز ضمن خفت‌بار خواندن این توافق آن را ناشی از اعمال فشارهای حزب‌الله و سیدحسن نصرالله می‌دانند که منافع طرف لبنانی را از بیش تامین می‌کند، زیرا قبل از توافق سیدحسن نصرالله تهدید کرده بود در صورتی که توافق گازی منافع لبنان را تامین نکند به این میدان گازی حمله خواهد نمود.

همچنین خبرهایی مبنی بر ورود شرکت نفت فرانسوی توتال به میدان گازی منتشر شده است.

مقامات اسراییلی روز سه‌شنبه بدون تعیین تاریخی مشخص اعلام کردند که این توافقنامه را برای تایید نهایی به پارلمان ارایه خواهند کرد.

بنا به گزارش‌های رسانه‌ای دریافت شده و نیز اظهارات مقامات دو کشور، در متن نهایی توافق آمده است که ذخایر فراساحلی میدان گازی «کاریش» تحت کنترل و بهره‌برداری اسراییل خواهد بود و لبنان نیز از ذخایر میدان گازی «قانا» در شمال شرق بهره‌برداری خواهد کرد.

 

بسته مالیاتی آقای کوارتنگ  را پس از ۶هفته خانه‌نشین کرد

لیز تراس وزیر خزانه داری انگلیس را برکنار کرد

لیز تراس نخست‌وزیر بریتانیا پس از هفته‌ها آشفتگی بازارهای مالی، کواسی کوارتنگ وزیر خزانه‌داری را برکنار کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، کوارتنگ در نامه‌ای به لیز تراس پذیرفت که شرایط اقتصادی نسبت به آنچه در ۲۳ سپتامبر برنامه رشد اقتصادی تصویب شده بود، تغییر کرده است.

اخراج کوارتنگ تنها پس از ۶هفته از شروع به‌کار، در شرایطی اتفاق می‌افتد که نخست وزیر انگلیس آماده تغییر بخشی از برنامه اقتصادی خود می‌شود.

در هفته‌های اخیر بسته‌ کاهش مالیاتی منجر به انتقادات شدید از کوارتنگ و دولت جدید لیز تراس شده بود.

 

ارسال نظر