عبور دلار از کانال سخت قیمتی

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۰۱:۵۱:۵۵
کد خبر: ۱۹۳۰۲۲
عبور دلار از کانال سخت قیمتی

روزگذشته بازار ارز و به خصوص دلار شاهد رکورد‌های جدیدی بود. قیمت دلار که روز پنجشنبه وارد کانال ۳۲ هزار تومانی شده بود، دیروز بیش از ۸۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و به ۳۳ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. 

بازار ارزروز گذشته با افزایش قیمت دلار کار خود را آغاز کرد و عرضه سنگین بازارساز هم نتوانست مانع افزایش قیمت این ارز شود. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت دلار به ۳۳ هزار و ۱۵۰ تومان رسیده است. پیش از این عنوان شده بود که اگر قیمت دلار مرز ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان را رد کند، روند افزایشی آن ادامه‌دار است. دلار دیروز این مرز را رد کرد و حالا پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که روند قیمت افزایشی است. مگر اینکه بازارساز قوی‌تر از گذشته حاضر شود. اگرچه روند قیمت دلار در روزهای گذشته صعودی بود، اما به گفته حمیدرضا جیهانی، کارشناس بازار مالی لیست جدید تحریم‌های امریکا علیه شرکت‌های پتروشیمی سیگنال افزایشی به قیمت دلار داده و سبب افزایش آن شد.

  ورود دلار به کشور سخت شد؟

این کارشناس بازار مالی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: تحریم‌های جدید امریکا شرکت‌هایی را نشانه گرفته که محصولات پتروشیمی ایران را به چین، هند و امارات صادر می‌کردند. یکی از مهم‌ترین شرکت‌های ارزآور ما یعنی شرکت «صنایع شیمیایی ایران» که زیرمجموعه بانک صنعت و معدن است، در این لیست قرار دارد و این مساله نشان می‌دهد که روند ورود ارز به کشور با مشکل بیشتری مواجه می‌شود. همین مساله به بازار سیگنال افزایش قیمت داده است. اما به گفته این کارشناس، افزایش تحریم‌ها تنها عامل افزایش‌دهنده قیمت دلار نیست. چون بازار ارز ما از چندین مولفه اثر می‌گیرد. یکی دیگر از این مولفه‌ها، تراز تجاری است. تراز تجاری شش ماهه ایران هفته گذشته منتشر شد. این گزارش نشان می‌دهد که میزان واردات از صادرات پیشی گرفته است و تعادل منابع ارزی بر هم خورده است. البته این کارشناس می‌گوید الان به لحاظ ارزآوری و منابع بلوکه شده قبلی وضعیت به گونه‌ای است که ما مشکلی در تامین ارز نداریم و حتی بانک مرکزی توانسته قیمت دلار را مهار کند. چون وضعیت منابع ارزی بانک مرکزی فعلا خوب است. جیهانی می‌گوید مجموع سیگنال‌هایی که به بازار ارز می‌رسد به گونه‌ای است که نشان می‌دهد ورود دلار به کشور احتمالا با مشکل مواجه می‌شود و قیمت دلار تحت تاثیر این اخبار آماده افزایش بود. اما بازارساز با تزریق سنگین ارز به بازار مانع این جهش شده است. فعلا منابع ارزی بانک مرکزی در شرایط خوبی است و با کمک این منابع جلوی افزایش قیمت دلار را گرفته است.

روز جمعه رسانه‌ها خبر دادند که بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار، ۱۰۰ میلیون دلار توافقی با نرخ ۳۰ هزار و ۸۵۰ تومان به بازار تزریق کرده تا بتواند قیمت را مهار کند. این میزان تزریق ارز، ۱۰ برابر متوسط معاملات روزانه در بازار توافقی است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی با عرضه سنگین دلار در این بازار قصد دارد نرخ ارز را در کریدور فعلی مدیریت کند. دولت رییسی تاکنون سه بار تجربه دلار بالای ۳۲ هزار تومان را داشته و بالاترین رکورد، دلار ۳۳ هزار تومانی بود. اما هر بار با رشد قیمت این ارز، اخبار برجامی، بازار را کنترل می‌کرد و دلار به محدوده پایین‌تر می‌رسید. جیهانی تاکید می‌کند که از منظر تکنیکال کانال ۳۲ هزار تومانی برای ادامه روند صعودی قیمت دلار در نیمه دوم سال کانال بسیار مهمی است. یعنی اگر دلار از این کانال عبور کند کار دولت برای مهار آن دشوار می‌شود. تا پیش از این دولت با اخبار برجامی بازار را کنترل می‌کرد. اما حالا اخبار منتشر شده بن بست مذاکرات را تایید می‌کند. خبری که می‌گوید شاید در نیمه دوم سال دولت نتواند با استفاده از این اخبار بازار را مهار کند. در نتیجه باید به دیگر شیوه‌ها متوسل شود. دیگر کارشناسان هم معتقدند منابع ارزی بانک مرکزی در شرایطی نیست که در نیمه دوم سال جاری آماده ارزپاشی قوی در بازار باشد و برای همین این احتمال وجود دارد که قیمت دلار در نیمه دوم سال مسیر متفاوتی را  با نیمه اول طی کند.

  سکه از ۱۵ میلیون تومان گذشت

بعد از افزایش قیمت دلار، طلا و سکه هم گران شد. قیمت طلاروز گذشته به یک میلیون و ۳۷۶ هزار تومان رسید و سکه مرز ۱۵ میلیون تومان را رد کرد و به ۱۵ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسید.  قیمت طلا دیروز به یک میلیون و ۳۶۴ هزار تومان رسیده و به نظر می‌رسد به تناسب افزایش قیمت دلار، طلا هم گران شد. این در حالی است که قیمت طلا روز چهارشنبه به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بازگشته بود. قیمت سکه امامی هم روزگذشته ۱۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود اما در لحظه تنظیم این گزارش به ۱۵ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمت سکه تنها مربوط به سکه امامی بود و قیمت نیم سکه ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و قیمت ربع سکه ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار شده است. با وجود افزایش قیمت سکه تمام، قیمت ربع و نیم سکه هیچ تغییری نکرد. حباب سکه تمام دیروز به دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. حباب نیم سکه هم یک میلیون و ۸۵۳ هزار تومان بود. بالاترین حباب هم طبق معمول به ربع سکه تعلق دارد که دو میلیون تومان است.

  پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

اما پیش‌بینی‌ها درباره آینده طلا و سکه چه می‌گوید؟ قیمت جهانی طلا در حال کاهش است. اما قیمت اونس طلا روز گذشته ۱۲ دلار گران شد و به قیمت ۱۶۶۲ دلار رسید اما امروز با اندکی کاهش، با قیمت هزار و ۶۶۰ دلار معامله شد. اما علی‌رغم کاهش قیمت جهانی، طلا در ایران گران شد. این مساله به این دلیل است که قیمت طلا بیش از آنکه تحت تاثیر قیمت جهانی آن باشد، تحت تاثیر قیمت دلار بازار آزاد است. قیمت دلار در بازار آزاد در حال افزایش است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که بازار ساز حدود ۱۰۰ میلیون دلار با نرخ توافقی به بازار تزریق کرده تا بتواند قیمت دلار را مهار کند. اما موفق نبوده است. اگرچه کارشناسان می‌گویند بازار آماده رشد قیمت بیشتری بود و دولت مانع آن است. اما با توجه به قیمت دلار روند قیمت طلا هم افزایشی به نظر می‌رسد. کارشناسان بازار طلا می‌گویند اگر روند قیمتی دلار ادامه داشته باشد، قیمت سکه هم برای معامله‌گران جذاب می‌شود و آنها وارد این بازار می‌شوند. اما برخی دیگر به حباب دو میلیونی سکه تمام اشاره می‌کنند و می‌گویند با توجه به حباب ۱۸ درصدی بازار، احتمال ورود معامله‌گران به این بازار کم است. چراکه به گفته این گروه، خرید سکه تنها زمانی جذاب است که حباب یک رقمی شود و به زیر ۱۰ درصد برسد.

  کشتی‌آرای: قیمت‌ها هیجانی است

در پی افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، طبق تأکید کشتی‌آرای هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار هیجانی است و حباب سکه نیز به یک‌میلیون و ۶۵۰هزار تومان افزایش یافته است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با تسنیم درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری، اظهار داشت: درحالی که قیمت جهانی طلا در هفته گذشته سیر نزولی داشت از روز پنجشنبه با تحولات سیاسی منطقه، قیمت اونس جهانی با افزایش همراه شد و با 17 دلار افزایش هفتگی به 1662 دلار در روز جاری رسید. وی با بیان اینکه با توجه به بحث مذاکرات، قیمت ارز مجدداً از روز پنجشنبه صعودی شده و به کانال 32 هزار تومان افزایش یافته است، گفت: بنابراین با افزایش قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار داخلی، قیمت طلا و سکه امروز شنبه با افزایش همراه شده است. به‌گفته کشتی‌آرای، قیمت سکه طرح قدیم با حدود 400 هزار تومان افزایش به 13 میلیون و 700 هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید با 350 هزار تومان افزایش به 14 میلیون و 850 هزار تومان، نیم‌سکه با 150 هزار تومان افزایش به 8 میلیون و 150 هزار تومان، ربع‌سکه نیز با 150 هزار تومان افزایش به 5 میلیون و 150 هزار تومان رسیده است. وی با اعلام اینکه «هم‌اکنون قیمت سکه گرمی نیز 3 میلیون و 100 هزار تومان است»، گفت: قیمت طلای آب‌شده با 100 هزار تومان افزایش به 5 میلیون و 920 هزار تومان، طلای 18عیار نیز از یک میلیون و 315 هزار تومان به یک میلیون و 367 هزار تومان رسیده است. این فعال بازار طلا و جواهر تأکید کرد که افزایش قیمت‌ها و افزایش تقاضا در بازار باعث افزایش حباب سکه شده است؛ بر همین اساس نیز حباب سکه با 200 هزار تومان افزایش نسبت به پنجشنبه به یک میلیون و 650 هزار تومان رسیده است. او با تأکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار هیجانی است، گفت: به‌نظر می‌رسد با تعطیلی بازار جهانی و قیمت ارز در بازار داخلی، قیمت طلا و سکه فعلاً در همین محدوده با نوساناتی همراه باشد.


 

ارسال نظر