پوند به پایین‌ترین رقم در۳۷ سال اخیر رسید

۱۴۰۱/۰۶/۱۹ - ۰۲:۴۱:۴۵
کد خبر: ۱۹۲۴۴۶
پوند به پایین‌ترین رقم 
در۳۷ سال اخیر رسید

دلار 30320 تومان معامله شد

خرید و فروش دلار و یورو در بازار ایران به یک قیمت انجام شد         

سکه در کانال 14 میلیون تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری | 

نرخ دلار در بازار آزاد روز جمعه 18 شهریور 1401 به 30320 تومان رسید و با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1728 دلار، سکه به قیمت 14 میلیون و 90 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلا به 1 میلیون و 284 هزار تومان و مثقال طلا به 5 میلیون و 564 هزار تومان رسید.  روز پنجشنبه نیز قیمت سکه 14 میلیون و 90 هزار تومان، سکه گرمی 2 میلیون و 970 هزار تومان، نیم سکه 7 میلیون و 980 هزار، سکه طرح قدیم 13 میلیون و 300 هزار، ربع سکه 4 میلیون و 980 هزار تومان اعلام شده است.  علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت خرید و فروش دلار و یورو یک نرخ بود. دلار 28 هزار و 571 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 28 هزار و‌ 287 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 572 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 287 تومان اعلام شده است. 

    یورو توافقی

 در کانال ۲۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شد

معاملات بازار توافقی ارز در ششمین روز هفته با قیمت‌گذاری دلار در کانال ۲۸ هزار و یورو در کانال ۲۹ هزار تومان آغاز شده است. بر این اساس در ساعت ابتدایی شروع معاملات توافقی روزپنج شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۱ قیمت هر اسکناس دلار امریکا به رقم ۲۸۹۱۳ تومان و قیمت هر اسکناس یورو نیز به رقم ۲۹۲۰۰ تومان رسیده است. بازار توافقی از اواخر خردادماه با تدبیر دولت و برنامه‌ریزی بانک مرکزی آغاز به کار کرد و به‌طور میانگین روزانه با معامله بیش از ۱۰ میلیون دلار و یورو همراه است. این بازار که محلی برای عرضه ارز صادرکنندگان به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های مجاز سراسر کشور می‌باشد، در هفته‌های اخیر به خوبی توانسته در راستای پاسخ به نیاز ارزی متقاضیان حرکت کند و از سوی دیگر توانسته معاملات بازار آزاد و غیررسمی را نسبت به گذشته محدودتر کند. زیرا روند عرضه و تقاضا در این بازار به گونه‌ای بوده که بر خلاف گذشته، خبری از جوسازی دلالان نیست و قیمت‌ها به سمت واقعی شدن حرکت کرده است. در ساعات صبح نیز در بازار طلا، قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 271 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 13 میلیون و 200 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 13 میلیون و 850 هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون تومان، ربع سکه بهار آزادی 5 میلیون تومان و سکه یک‌گرمی 3 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، 5 میلیون و 510 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1720 دلار بود. رسانه‌های جهان، به دنبال خبر درگذشت الیزابت دوم ملکه بریتانیا، به تخت نشستن چارلز سوم پادشاه این کشور و همچنین معرفی لیز تراس نخست وزیر جدید این کشور و رونمایی از بسته حمایتی 130 میلیارد پوندی دولت بریتانیا، اعلام کردند که ارزش پوند به پایین‌ترین سطح قیمت خود در 37 سال اخیر در مقابل دلار قوی شده رسیده است. قیمت طلا روز جمعه به دلیل کاهش ارزش دلار افزایش یافت اما انتظارات برای افزایش بیشتر نرخ بهره مانع از افزایش بیشتر شد زیرا جروم پاول، رییس فدرال رزرو امریکا بر تعهد بانک مرکزی برای مهار تورم تاکید کرد. بهای هر اونس طلا با ۱۱.۶ درصد افزایش به ۱۷۲۰ دلار و ۵۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آتی امریکا نیز با ۰.۶۸ درصد افزایش به ۱۷۲۱ دلار و ۵۰ سنت رسید. پاول روز پنجشنبه گفت: فدرال رزرو به‌شدت متعهد به مبارزه با تورم است و سخنان او مورد انعکاس سایر سیاست‌گذاران قرار گرفت. انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات‌متحده در ۲۱ سپتامبر نرخ وجوه فدرال را ۷۵ واحد پایه دیگر افزایش دهد. نرخ بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری شمش غیر بازده را افزایش می‌دهد و دلار را تقویت می‌کند. آمار امریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری ارایه کرده‌اند، هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود در سه ماه اخیر رسید که نشان‌دهنده قوی بودن بازار کار است. بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نرخ‌های بهره کلیدی خود را به میزان بی‌سابقه ۷۵ واحد افزایش داد و وعده افزایش بیشتر را برای مقابله با تورم داد. ذخایر اس‌پی‌دی گلد تراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، ۰.۳۰ درصد کاهش یافت و از ۹۷۱.۰۵ تن در روز چهارشنبه به ۹۶۸.۱۵ تن در روز پنجشنبه رسید.

    پوند ارزش ۳۷ ساله را از دست داد

پوند انگلیس در برابر دلار قوی‌تر به پایین‌ترین میزان طی ۳۷ سال اخیر سقوط کرد. به گزارش ترکیش، پوند انگلیس به ضعیف‌ترین سطح خود در برابر دلار امریکا از سال ۱۹۸۵ در بحبوحه چشم‌انداز وخیم اقتصادی و افزایش شدید ارزش دلار امریکا سقوط کرد.پوند بعدازظهر چهارشنبه به ۱.۱۴ دلار کاهش یافت که پایین‌ترین سطح در ۳۷ سال گذشته است. پوند انگلیس از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۵ درصد در برابر دلار امریکا کاهش یافته زیرا این کشور با تورم فزاینده و قبوض بالای انرژی مواجه است.در همین حال، عدم اطمینان سیاسی پس از پیروزی لیز تراس در انتخابات نخست‌وزیری بریتانیا کاهش یافت. انتظار می‌رود تراس نخست وزیر بریتانیا بسته حمایتی بزرگی را برای مقابله با هزینه‌های فزاینده انرژی اعلام کند که شامل ۱۳۰ میلیارد پوند می‌شود. بر اساس آخرین داده‌ها، تورم سالانه مصرف‌کننده در بریتانیا برای اولین‌بار در ۴۰ سال گذشته دو رقمی شد و در ماه جولای به ۱۰.۱ درصد رسید. در ماه آگوست، بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش داد و به ۱.۷۵ درصد رساند که بزرگ‌ترین افزایش در ۲۷ سال گذشته است.

    ذخایر ارزی دومین اقتصاد جهان

 سقوط کرد

ذخایر ارزی چین به پایین‌ترین حد چهار سال اخیر رسید.به گزارش بیزنس، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی چین، ذخایر ارزی چین در ماه آگوست برای دومین ماه متوالی کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در چهار سال اخیر رسید. ذخایر ارزی دومین اقتصاد بزرگ جهان با ۴۹.۲ میلیارد دلار کاهش نسبت به جولای به ۳.۰۵۵ تریلیون دلار رسید. این رقم ضعیف‌تر از پیش‌بینی بازار ۳.۰۷۹ تریلیون دلار بود.در اکتبر ۲۰۱۸ رقم مذکور ۳.۰۵ تریلیون دلار ثبت شده است. در همین حال، ذخایر طلای چین در پایان ماه گذشته به ۱۰۷.۴۹ میلیارد دلار کاهش یافت که نسبت به رقم ۱۰۹.۸۴ میلیارد دلار در جولای، کاهش داشته است.

 

ارسال نظر