همتی: آقایان! صیانت نکنید! معیشت میلیون‌ها ایرانی وابسته به اقتصاد دیجیتال است

۱۴۰۱/۰۶/۱۷ - ۰۵:۲۰:۳۲
کد خبر: ۱۹۲۴۱۳

این روزها از دولت قبل تنها عبدالناصر همتی اصلی‌ترین رقیب رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته است که به صورت تمام‌قد و به لحظه پاسخ ادعاهای اقتصادی دولت‌مردان جدید را می‌دهد و سکوت پیشه نمی‌کند. این‌بار همتی در مقابل تصویب چراغ‌خاموش طرح صیانت واکنش نشان داده است.  عبدالناصر همتی، رییس سابق بانک مرکزی در توییتی در واکنش به تصویب بخش مهمی از طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی نوشت: در مناظره‌های انتخاباتی از پیش‌بینی‌هایم بود که ریاست‌جمهوری رقبایم به طبقاتی‌سازی اینترنت و محدودسازی حداکثری‌اش می‌انجامد. متأسفم که به شکل تدریجی، خصوصاً با مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درحال تحقق عملی است. معیشت میلیون‌ها ایرانی وابسته به اقتصاد دیجیتال است.‎ صیانت نکنید!

بانک‌ها رضایت مردم را جلب کنند

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به استاندارد نبودن عملیات بانکی کشور گفت: باید فرایندها در این بخش به نحوی اصلاح شود که تلاش‌ها و زحماتی که در شبکه بانکی کشور انجام می‌شود در شعب بانک توسط مردم احساس شده و رضایت مردم جلب شود. محمدباقر قالیباف در نشست شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی کشور با اشاره به تلاش‌هایی که در شبکه بانکی کشور انجام می‌شود ضمن تقدیر از این اقدامات گفت: باید فرایندها در این بخش به نحوی اصلاح شود که این تلاش‌ها و زحمات در شعب بانک توسط مردم احساس شده و رضایت مردم جلب شود.  وی با تأکید بر اینکه مردم در استفاده از خدمات سیستم بانکی دچار مشکل هستند و باید زنجیره چرخش سرمایه درست شود، اظهار داشت: بانک‌ها نقش کلیدی و حیاتی در کشور ایفا می‌کنند اما در نهایت تصورها از اقدامات بانکی منفی است و این ناراحتی علاوه بر اینکه در بانک‌ها اثر می‌گذارد در حکمرانی نیز تأثیر منفی خواهد داشت. رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در حقیقت، بانک‌ها باید پیشرو سرمایه‌گذاری باشند اما شاهد مشکلاتی در این حوزه هستیم؛ به عنوان نمونه درباره شرکت‌های دانش‌بنیان که توانمندی بالایی دارند با وجود آنکه سرمایه واقعی آنها، دانش و توان علمی شان است اما این موارد نمی‌تواند پشتوانه حتی یک ریال تسهیلات باشد درحالی که گاهی به یک زمین که متروکه هم شده وام‌های سنگین پرداخت می‌کنند که این مسائل باید حل شود. قالیباف همچنین گفت: وقتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی مشکل جدی داریم نقش بانک‌ها مهم و اثرگذار است و در این شرایط سرمایه‌گذاری در کشور باید بر دوش بانک‌ها باشد.  رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با تأکید بر اهمیت برنامه هفتم توسعه بیان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند این برنامه باید مساله‌محور باشد و مسائل اساسی کشور در این برنامه دیده شود و سپس همه همت کنیم تا در مسیر اولویت‌های این برنامه حرکت کنیم. براساس این گزارش، در این نشست مدیران عامل بانک‌های ملی، سپه، رفاه، کشاورزی، پست‌بانک، صندوق کارآفرینان امید، سرپرست بانک توسعه و تعاون، نماینده بانک‌های خصوصی و دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها حضور داشتند و نقطه نظرات خود را بیان کردند.

ساماندهی کامل کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت

بیش از ۸ میلیون دستگاه کارتخوان در کشور وجود دارد که به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در حال حاضر تمامی کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی کشور به پرونده مالیاتی متصل شده‌اند. این اقدام در کنار ایجاد بستری برای شفافیت مالی موجب شناسایی مودیان مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی دولت می‌شود. ساماندهی کامل کارتخوان‌ها و درگاه‌های پرداخت اینترنتی کشور پس از دو سال همکاری بسیار خوب شبکه پرداخت، مردم، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی محقق شد. نظارت بر جریان مالی، دارایی و فعالیت اقتصادی شهروندان نه تنها حق حاکمیت است، بلکه از وظایف آن به حساب می‌آید تا از این طریق سلامت اقتصادی جامعه تامین شود. در همین راستا ساماندهی درگاه‌های پرداخت موجب شناسایی مودیان مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی دولت، جلوگیری از فرار مالیاتی، نظارت بر حساب‌های مالی و تراکنش‌ها، شفافیت، کمک به کنترل و جلوگیری از فعالیت‌های غیر‌قانونی مانند سوداگری در بازار ارز، پولشویی و ... می‌شود که از مزایای بالایی برخوردار است. در همین باره محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: اقدامی که به تازگی بانک مرکزی در اتصال پرداخت و پوز‌ها به سیستم و سامانه مالیاتی کشور انجام داد یک اقدام کم نظیر است چراکه پیش از این هم می‌توانست عملیاتی شود، اما نشد. براساس آخرین آمار بانک مرکزی تقریبا تمام اتصال‌ها محقق شده، مفهوم آن این است که اشراف کامل اطلاعاتی کشور بر حوزه فعالیت‌های مرتبط با تراکنش‌های بانکی از طریق درگاه‌های پرداخت و پوز‌ها به وجود آمده که طبیعتا کار مهمی محسوب می‌شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: سال گذشته مالیات برارزش افزوده به‌طور متوسط ماهانه ۴ هزارمیلیارد تومان وصول شده، به دلیل همین کار‌های زیرساختی و شفاف سازی اطلاعات در سال جاری این عدد به ۷۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که دو برابر شدن تنها مالیات برارزش افزوده نشان از ظرفیت‌ها در حوزه اجرا دارد.همچنین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره به خبرنگار ایبِنا گفت: ظاهرا ۹ میلیون دستگاه پایانه خرید در اختیار مردم قرار داشت که با این ساماندهی چهار میلیون پوز از دور خارج شد.

 

ارسال نظر