راه‌اندازی پرداخت لحظه‌ای پل تا سقف 10 میلیون تومان

۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۰۳:۵۲:۵۲
کد خبر: ۱۹۱۹۷۲
راه‌اندازی پرداخت لحظه‌ای پل تا سقف 10 میلیون تومان

گروه بانک و بیمه |

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سهولت دسترسی مردم به خدمات نظام بانکی جزو اولویت‌های بانک مرکزی است، گفت: سامانه‌های تسهیلات فرزند و پل (پرداخت لحظه‌ای) در همین راستا طراحی شده‌اند و ما از هر ابزاری در راستای تسهیل دسترسی مردم به نظام بانکی حمایت می‌کنیم. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر صالح آبادی در آیین رونمایی از سامانه‌های تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند و پل (پرداخت لحظه‌ای) در هفته دولت، گفت: با توجه به ابلاغ پرداخت تسهیلات فرزندآوری در قانون و حجم بالای تقاضا‌ها برای آن بانک مرکزی طراحی سامانه‌ای برای ثبت نام و معرفی متقاضیان به شعب بانک‌ها را در دستور کار قرار داد تا پرداخت این تسهیلات با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود. وی افزود: فرآیند پرداخت تسهیلات فرزند مشخص است و بانک‌ها مکلف هستند حداکثر ظرف ده روز پس از تکمیل مدارک نسبت به واریز وجه اقدام کنند. صالح‌آبادی در خصوص وثایق لازم بری این تسهیلات نیز گفت: طبق قانون این تسهیلات باید با یک ضامن یا یک سفته پرداخت شود. همچنین بانک‌ها بر اساس دستورالعملی که در بسته تسهیلات خرد ابلاغ شده است اگر مشتری دارای رتبه اعتباری مناسب باشد موظف به تسهیل وثایق هستند. وی تاکید کرد: همچنین مردم می‌توانند شکایات خود در این خصوص را بانک مرکزی اعلام کنند. رییس کل بانک مرکزی همچنین راه‌اندازی سامانه پل را در راستای سهولت دسترسی مردم به نظام بانکی دانست و گفت: هر سامانه و اقدامی که موجب تسهیل دسترسی مردم به نظام بانکی و شمولیت مالی شود مورد حمایت بانک مرکزی خواهد بود. وی ادامه داد: اقدامات در این زمینه به این سامانه‌ها محدود نخواهد بود و بانک مرکزی تلاش می‌کند خدمات بانکی غیر حضوری توسعه یابد تا ضرورت مراجعه مردم به شعب فیزیکی بانک‌ها کاهش پیدا کند. صالح‌آبادی افزود: در همین راستا زیرساخت‌های لازم شامل امضای الکترونیک، سفته الکترونیک، احراز هویت غیرحضوری برای افتتاح حساب و دریافت خدمات و نیز اعتبار سنجی غیر حضوری توسط بانک مرکزی ایجاد شده و انتظار ما از بانک‌ها این است که به سرعت به این خدمات مجهز شده و امکانات لازم را در این باره فراهم کنند. وی با بیان اینکه توسعه خدمات غیر حضوری بانکی موجب کاهش هزینه‌های عملیاتی و ناترازی بانک‌ها می‌شود گفت: انشالله بتوانیم سامانه‌های دیگری هم راه‌اندازی کنیم تا دسترسی مردم به نظام بانکی بیشتر شود و خود را موظف می‌دانیم که از هر امکانی که موجب تسهیل دسترسی مردم به بانک‌ها شود حمایت کنیم. رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک‌ها جزو دستگاه‌هایی هستند که بیشترین مراجعات و خدمات مردمی را دارند و هرچه دسترسی به این خدمات تسهیل شود رضایتمندی بیشتری را برای مشتریان ایجاد خواهد کرد.

    راه‌اندازی پرداخت لحظه‌ای پل  تا سقف 10 میلیون تومان از طریق شبا 

همزمان با آغاز هفته دولت، سامانه‌های «تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند» و «پرداخت لحظه‌ای (پل)» توسط رییس کل بانک مرکزی رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری در راستای اجرای ماده (10) «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1401 در بانک مرکزی راه‌اندازی و بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از محل منابع پس انداز و جاری قرض‌الحسنه شبکه بانکی حسب دستور‌العمل مربوطه اقدام به پرداخت تسهیلات یاد شده می­ کنند. این سامانه با هدف سهولت در ثبت درخواست برای متقاضیان و تمرکز ثبت نام متقاضیان در یک سامانه راه‌اندازی شده و امکان هویت سنجی متقاضیان و استعلامات مورد نیاز از جمله رابطه والد- فرزندی به صورت برخط، تسریع در پرداخت تسهیلات و کاهش میانگین زمان انتظار، جلوگیری از اخذ چندین باره تسهیلات توسط متقاضیان و امکان نظارت لحظه­‌ای بانک مرکزی بر شبکه بانکی در اعطای تسهیلات را فراهم می‌کند. متقاضیان برای تقاضای این تسهیلات در ابتدا باید با مراجعه به این سامانه به آدرس 

https: //ve.cbi.ir/VC/DefaultVC.aspx، ثبت نام خود را انجام داده و کد رهگیری اخذ کنند. سپس نسبت به انتخاب بانک و شعبه دلخواه از لیست شعب مجاز اقدام کنند. پس از تایید شعبه انتخابی متقاضی توسط بانک عامل، متقاضیان با مراجعه به شعبه و تکمیل مدارک، نسبت به دریافت تسهیلات اقدام می‌کنند. تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند، به ازای فرزند اول 200 میلیون ریال و به ازای فرزند دوم 400 میلیون ریال و به ازای فرزند سوم 600 میلیون ریال و به ازای فرزند چهارم 800 میلیون ریال و به ازای فرزند پنج به بعد 1.000میلیون ریال است.

  پرداخت لحظه‌ای با پل

سامانه دیگری که در این مراسم رونمایی شد سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل) نام دارد. این سامانه به عنوان یکی از سامانه‌های ملی پرداخت، بستر مناسبی را برای انتقال آنی الکترونیکی وجوه خُرد بین بانک‌های کشور بر اساس شماره حساب (شبا) در هر ساعتی از شبانه‌روز فراهم می‌آورد. مشتریان شبکه بانکی از طریق این سامانه می‌توانند مبالغ خرد را از یک شماره شبا به شماره شبای دیگر حساب دیگر به صورت آنی منتقل کنند. سقف انتقال وجه با استفاده از این روش در اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک ۱۰۰ میلیون ریال و در داخل شعب ۱۵۰ میلیون ریال است. هدف اصلی راه‌اندازی این سامانه ایجاد بستری نوین و ایمن برای انتقال وجه آنی بین مشتریان بر مبنای شماره شبا است. از مزایای این سامانه می‌توان به کارمزد پایین‌تر نسبت به سرویس کارت به کارت، سهولت انتقال و کارکرد 7 در 24 و بدون وقفه در تمام ایام سال اشاره کرد. در حال حاضر امکان ارسال دستورپرداخت پل توسط تمام مشتریان از درگاه‌های 23 بانک (حداقل در یکی از درگاه‌های شعبه، اینترنت و موبایل بانک‌های سامان، آینده، ملی ایران، صادرات ایران، دی، ایران زمین، اقتصادنوین، سرمایه، پاسارگاد، قرض‌الحسنه رسالت، گردشگری، توسعه تعاون، بانک مرکزی (نسیم)، خاورمیانه، شهر، صنعت و معدن، کشاورزی، ایران - ونزوئلا، قرض‌الحسنه مهر ایران، سینا، پارسیان، پست بانک و مسکن) به مقصد 27 بانک مقدور می‌باشد و به مرور زمان این خدمت در تمام بانک‌های کشور عملیاتی می‌شود.

  کارکرد مشابه سامانه پل با کارت به کارت

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: سامانه پل تقریبا مشابه همان کارت به کارت است که حلقه نظام‌های پرداخت از جمله شتاب و ساتنا را تکمیل می‌کند. مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه پل (پرداخت لحظه‌ای) با تاکید براینکه مشابه این سامانه را در کشور داشته‌ایم که همان فرآیند کارت به کارت است، امنیت بالاتر و بستر آسان‌تر را از مزایای سامانه پل اعلام کرد 

وی با بیان اینکه سامانه پرداخت لحظه‌ای (پل) تقریبا مشابه همان کارت به کارت است، افزود: پل را می‌توانیم تکمیل‌کننده حلقه نظام‌های پرداخت (شتاب و ساتنا و غیره) در کشور بدانیم. محرمیان تصریح کرد: پل یک سامانه با استاندارد جهانی است که با توجه به واریز سه درگاهی در دنیا کم‌نظیر است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تاکید براینکه مشکلات تاخیر در دریافت پیامک جهت رمز پویا در سامانه پل برطرف شده است، اظهار کرد: امنیت بالاتر و سادگی و سهولت استفاده از مزایای اصلی سامانه پل است. محرمیان ویژگی‌های سامانه پل را امنیت و سهولت، صرفه‌جویی در هزینه، چند نوبت تسویه در روز و همگانی با استانداردهای جهانی و دانش روز دنیا دانست و گفت: در حال حاضر ۲۷ بانک به این سامانه متصل هستند و متوسط ۲۵هزار تراکنش با جمع مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال به صورت روزانه انجام می‌شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر اتصال درگاه‌های موبایل بانک و اینترنت بانک و شعبه به سامانه پل بیش از ۴۴ درصد است.

    سهولت و امنیت بیشتر  دستاورد سامانه پل (پرداخت لحظه‌ای) 

معاون فناوری نوین بانک مرکزی در این مراسم در خصوص سامانه پل (پرداخت لحظه ای) گفت: سهولت و امنیت بیشتر از جمله مزایای اصلی این سامانه به حساب می‌آید و برخی از مشکلات احتمالی در انتقال وجه کارت به کارت با استفاده از این سامانه رفع شده است. وی کارمزد پایین‌تر نسبت به سرویس کارت به کارت و کارکرد 7 در 24 و بدون وقفه در تمام ایام سال را از دیگر مزایای سامانه پل برشمرد و گفت: سامانه پل و تابا که طی چند روز آینده رونمایی خواهد شد تکمیل‌کننده حلقه نظام‌های پرداخت در کشور هستند. محرمیان افزود: این سامانه به عنوان یکی از سامانه‌های ملی پرداخت، بستر مناسبی را برای انتقال آنی الکترونیکی وجوه خرد بین بانک‌های کشور بر اساس شماره حساب (شبا) در هر ساعتی از شبانه‌روز فراهم می‌آورد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد: مشتریان شبکه بانکی از طریق این سامانه می‌توانند مبالغ خرد را از یک شماره شبا به شماره شبای دیگر به صورت آنی منتقل کنند و سقف انتقال وجه با استفاده از این روش در اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک ۱۰۰ میلیون ریال و در داخل شعب ۱۵۰ میلیون ریال است. محرمیان با بیان اینکه هدف اصلی راه‌اندازی این سامانه ایجاد بستری نوین و ایمن برای انتقال وجه آنی بین مشتریان بر مبنای شماره شبا است. گفت: در حال حاضر ۲۷ بانک به این سامانه متصل هستند و مجموعا ۴۴ درصد درگاه‌های بانکی این خدمت را ارایه می‌دهند که به زودی شاهد افزایش این تعداد خواهیم بود.

 تاکنون 285 هزار فقره تسهیلات  فرزند پرداخت شده است

معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی در این مراسم در خصوص سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند گفت: این سامانه به منظور تسهیل ثبت نام متقاضیان، بررسی لحظه‌ای عملکرد بانک‌ها و جلوگیری از انحراف پرداخت این تسهیلات طراحی شده است. صحابی خاطرنشان کرد: این سامانه به سرعت پس از ابلاغ قانون بودجه سال جاری به صورت آزمایشی در بانک مرکزی راه‌اندازی شد و تاکنون ۲۸۵ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری به مبلغ 11.4 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که بخش زیادی از آن به فرزندان دوم تعلق دارد.  وی افزود: با توجه به اینکه بانک‌ها طبق قانون مکلف به پرداخت این تسهیلات به موالید از ابتدای سال 1400 هستند و در سال گذشته یک میلیون و صد هزار نفر موالید داشتیم، تعداد تقاضا‌ها در این سامانه در ماه‌های ابتدایی بسیار زیاد بود و با این وجود بانک‌ها علیرغم محدودیت منابع نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کرده‌اند و در حال حاضر پرداخت این تسهیلات سرعت گرفته است.


 

ارسال نظر