کاهش نرخ دلار تا مرز 31 هزار تومان

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۰۰:۴۱:۳۵
کد خبر: ۱۹۱۴۹۱
کاهش نرخ دلار تا مرز 31 هزار تومان

 رییس‌کل بانک مرکزی گفت: آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماه اول امسال حدود ۱۴میلیارد دلار تأمین ارز داشتیم که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود ۸۰درصد رشد داشتیم. علی صالح‌آبادی رییس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه (چهارشنبه 19 مرداد 1401) هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: درباره وام ازدواج به بانک‌ها اعلام شده است از زمانی که مدارک متقاضی کامل باشد، نهایتاً تا ده روز باید وام واریز شود و اگر بانکی این اقدام را انجام نمی‌دهد، باید به بانک مرکزی اعلام شود تا برخورد کنیم. وی همچنین درباره آخرین وضعیت بازار ارز عنوان کرد: آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماه اول امسال حدود 14 میلیارد دلار تأمین ارز داشتیم که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود 80 درصد رشد داشتیم. از زمانی که نماد روبل و ریال در بازار توافقی تعریف شد، از همان روز تا حدود روزانه 2 میلیون روبل در این بازار معامله شده است و این میزان افزایش خواهد یافت و این شروع خوبی بود که به‌مرور صادرکنندگان وارد این بازار می‌شوند. استفاده از ارزهای دیگر هم در حال بررسی است.یکی از موضوعات در دست بررسی، تأمین ارز اربعین است که هنوز جمع‌بندی نشده است و روی مساله کار می‌کنیم تا امسال زوار اربعین از ارز دینار استفاده کنند و در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    نرخ‌ها در بازار 

به دنبال کاهش نرخ توافقی دلار در صرافی‌ها به زیر 30 هزار تومان، بازار ارز روز چهارشنبه روند کاهشی به خود گرفت و دلار در بازار آزاد به 31130 تومان رسید. نرخ هر اونس طلا نیز به 1794 دلار رسید و به دنبال کاهش قیمت دلار، سکه همچنان 14 میلیون و 800 هزار تومان معامله می‌شود.  معاملات توافقی دلار در ساعات پایانی معاملات در بازار ارز (چهارشنبه‌، ۱۹ مردادماه) از کانال ۳۰ هزار تومان عقبگرد کرد.در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۲۱۰ تومان و با حجم ۳۰ هزار معامله شد.اما عصر در شرایطی که تنها دو ساعت تا پایان معاملات باقی مانده، قیمت دلار از کانال ۳۰ هزار تومان عقبگرد کرد و با نرخ ۲۹ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد.

    ثبیت قیمت یورو در کانال ۲۸ هزار تومان  در صرافی‌های بانکی 

هر یورو (چهارشنبه، ۱۹ مردادماه) در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته، ۲۸ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد.هر دلار نیز در صرافی‌های بانکی با ۲۴ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، با قیمت ۲۷ هزار و ۹۹۷ تومان به فروش رسید. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۷۱۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۵۲ تومان اعلام شد. علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۴۶۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۷۲۷ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۱۱۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۳۸۰ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۳۲۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۷۱۳ تومان معامله شد. معاملات توافقی دلار در روز کاری گذشته معاملاتی (سه‌شنبه، ۱۸ مردادماه) کار خود را با ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان شروع و با نرخ ۳۰ هزار و ۲۵۰ تومان به پایان رساند. حجم معاملات دلار توافقی در پایان این روز ۲ هزار و ۵۰۰ بود.

    قیمت سکه همچنان بدون تغییر ماند

قیمت سکه طرح جدید (چهارشنبه، ۱۹ مردادماه) بدون کاهش نسبت به روز گذشته، ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه هشت میلیون تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۸۹۵ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی با ۲ دلار افزایش به یک‌هزار و ۷۹۰ دلار و ۹۵ سنت رسید.

    سقوط طلا در بحبوحه اعلام تورم امریکا

قیمت طلا چهارشنبه برای رشد خود با مشکل مواجه شد، زیرا سرمایه‌گذاران از انجام شرط بندی‌های بزرگ در آستانه انتشار آمارهای تورمی ایالات‌متحده که انتظار می‌رود بر سرعت افزایش نرخ فدرال رزرو تأثیر بگذارد، اجتناب کردند. بهای هر اونس طلا در ساعت ۶ و ۵۵ دقیقه صبح با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۷۹۴ دلار و ۳۰ سنت رسید و قیمت طلا در بازار معاملات آتی امریکا نیز با ۰.۰۲ درصد افزایش به ۱۷۹۵ دلار و ۳۰ سنت رسید.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز انتظار دارند تورم سالانه ایالات‌متحده از ۹.۱ درصد در ژوئن به ۸.۷ درصد در ماه جولای کاهش یابد و انتظار می‌رود تورم اصلی ماهانه ۰.۵ درصد باشد. فدرال رزرو در ماه ژوئن و جولای هر کدام ۷۵ واحد نرخ بهره را افزایش داد تا تورم فزاینده را مهار کند. اگر چه طلا به عنوان پوششی در برابر تورم تلقی می‌شود، اما نرخ‌های بهره بالاتر ایالات‌متحده جذابیت شمش‌های غیر بازده را کاهش می‌دهد. شاخص دلار در برابر رقبای خود ثابت ماند و باعث شد طلا برای دیگر دارندگان ارز جذابیت کمتری داشته باشد. بازدهی اوراق بهادار خزانه‌داری  ۱۰ ساله ایالات‌متحده به ۲.۷۸ درصد افزایش یافت و هزینه فرصت نگهداری طلای بدون بهره را افزایش داد.

    کاهش قیمت دلار، بازار طلا و سکه  را نزولی کرد

محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به نوسانات چند دلاری طلا در بازار جهانی اظهار داشت: این هفته قیمت اونس جهانی طلا سیر صعودی داشته و در حال حاضر هم قیمت هر اونس طلا ۱۷۹۰ دلار است. قیمت هر اونس نقره نیز به ۲۰ دلار و ۴۸ سنت و قیمت هر اونس پلاتین نیز به ۹۳۸ دلار رسیده است. در معاملات، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شد که نسبت به روز قبل، ارزان‌تر شده است. وی افزود: شاهد تداوم روند کاهشی قیمت دلار در بازار ارز بودیم. کشتی آرای در ادامه در خصوص قیمت‌ها اظهار داشت: در بازار (چهارشنبه ۱۹ مردادماه ۱۴۰۱) هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شد که نسبت به روز قبل، ارزان‌تر شده است. نیم سکه به رقم ۸ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز به ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز ۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان دادوستد شد. همچنین قیمت هر مثقال طلای آب شده نیز به ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۵۷ هزار تومان رسید. بر این اساس هر گرم طلای ۲۰ عیار نیز یک میلیون و ۵۰۷ هزار تومان تعیین شد. هر گرم طلای ۲۱ عیار، یک میلیون و ۵۸۳ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۲ عیار نیز یک میلیون و ۶۵۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز به یک میلیون و ۸۱۰ هزار تومان رسید. وی در پایان یادآور شد در حال حاضر حباب سکه در حال کاهش است.

 

ارسال نظر