اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۱۱ - ۰۲:۳۱:۱۴
کد خبر: ۱۹۱۳۱۸

رشد سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی از رشد ۲ درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات مالی ۴۴ کشور دنیا طی سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ خبر داد و کل مراودات مالی ایران با این بانک‌ها و موسسات را ۱۹ میلیارد و ۶۳۴ میلیون دلار اعلام کرد. بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۷.۸۹ میلیارد دلار بوده است. سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و موسسات نسبت به پایان سال میلادی گذشته ۳۲۷ میلیون دلار یعنی حدود ۲ درصد افزایش داشته است. از کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ بالغ بر ۹.۱۱۶ میلیارد دلار نزد بانک‌های خارجی و بقیه نزد موسسات مالی غیربانکی قرار داشته است. بر اساس این گزارش تعهدات ایران در برابر بانک‌ها و موسسات مالی خارجی نیز در پایان سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ رشد ۴ درصدی داشته و به ۱.۷۴۴ میلیارد دلار رسیده است. از این رقم ۹۱۵ میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران در برابر بانک‌های خارجی بوده و بقیه شامل تعهدات ایران در برابر موسسات مالی غیربانکی بوده است. بر این اساس کل مراودات مالی ایران با بانک‌ها و موسسات مالی خارجی در پایان سه ماهه ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۹.۶۳۴ میلیارد دلار بوده است که این رقم نسبت به پایان سال میلادی گذشته رشد ۲ درصدی داشته است. آمار بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی نشان می‌دهد از کل سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و موسسات، ۶.۳۶۲ میلیارد دلار به یورو و ۱.۶۶۶ میلیارد دلار به ین ژاپن نگهداری می‌شود، سهم دلار از کل سپرده‌های ایران فقط ۲۸۰ میلیون دلار اعلام شده است. از کل تعهدات ایران نیز ۱.۳۸۷ میلیارد دلار به یورو بوده و سهم دلار از این تعهدات فقط ۹ میلیون دلار محاسبه شده است.

هیچ کس اموال مسروقه بانک ملی را نگرفته است

درحالی که بیش از یک ماه از دستگیری سارقین بانک ملی و اعلام برگشت بخش قابل توجهی از اموال گذشته است، هنوز کسی موفق به دریافت اموال خود نشده و این اموال در خزانه بانک ملی قرار دارد تا دادستانی برای تحویل آنها به بانک نامه بزند. در اواسط خردادماه امسال معادل ۱۶۸ صندوق اجاره‌ای از شعبه دانشگاه بانک ملی به سرقت رفت و سرانجام پلیس اعلام کرد که حدود ۴۸ ساعت بعد سارقان را شناسایی و بازداشت کرده است.  براساس اعلام پلیس، عاملان این سرقت ۱۰ نفر بوده و دو متهم دیگر این پرونده نیز در کشور همسایه شناسایی و بازداشت شدند که به زودی از طریق اینترپل وارد کشور خواهند شد. همچنین، پلیس بیش از ۹۰ درصد اقلام مسروقه از این صندوق‌ها را نیز از سارقان کشف و ضبط کرد. اکنون پس از گذشت بیش از یک ماه از دستگیری سارقین بانک ملی، آخرین وضعیت و اقدامات برای بازگشت اموال به سرقت رفته به صاحبان آنها مورد سوال است. در این زمینه، بانک ملی به ایسنا توضیح داد که در حال حاضر، صاحبان اموال مسروقه بانک به اداره امور شعب مرکزی بانک در تهران دعوت می‌شوند که در آنجا با حضور نماینده حقوقی و ارزیاب بانک، تصاویر اموال و اجناس موردنظر تطبیق داده و صحت‌سنجی شوند تا سرانجام با کد و شماره اعلامی جنس و مال مربوطه به دادستانی مراجعه کنند.

    اموال مسروقه در خزانه بانک است

در ادامه توضیحات بانک آمده است که این مرحله رسیدگی به اموال سرقت رفته بانک همچنان در حال انجام است و هنوز مال و جنسی به صاحبان تحویل داده نشده است. بانک ملی همچنین اعلام کرده که در حال حاضر، اموال مسروقه بانک ملی در خزانه بانک قرار دارد و دادستانی باید به بانک نامه بدهد تا براساس این نامه اموال به صاحبان تحویل داده شود. همچنین، برخی از صاحبان اموال مسروقه بانک ملی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کردند: براساس اسناد و مدارکی که مالکیت اموال مسروقه را تایید می‌کرد، فرآیند شناسایی و کدگذاری اموال را انجام دادیم اما از آنجا که هنوز همه صاحبان این اموال مراجعه نکرده‌اند، به ما گفته‌اند که پس از مراجعه تمامی صاحبان، برای تحویل و تعیین تکلیف اموال مربوطه تصمیم گرفته می‌شود. یکی از صاحبان اموال به سرقت رفته بانک ملی می‌گوید که تاکنون کسی نتوانسته اموال خود را تحویل بگیرد.

نرخ ریپو در عملیات بازار باز به ۲۰ درصد کاهش یافت

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ ۶۵۰.۱ هزار میلیارد ریال اقدام کرد. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۲ درصد) استفاده کنند. بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند.

 

ارسال نظر