اخبار

۱۴۰۱/۰۴/۲۸ - ۰۳:۰۰:۵۲
کد خبر: ۱۹۰۸۶۵

ثبت‌ نام جاماندگان یارانه  آغاز شد

سامانه ثبت‌نام جاماندگان از دریافت یارانه معیشتی سیصد و چهارصد هزارتومانی که هفته گذشته مسوولان وزارت کار قول راه‌اندازی آن را داده بودند، برای ثبت نام و بررسی درخواست متقاضیان در دسترس قرار گرفت. این سامانه در چهارچوب «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» به آدرس https: //my.gov.ir امکان ثبت نام را برای جاماندگان فراهم کرده است. همچنین به دلیل آزمایشی بودن این سامانه در صورت قطع شدن دسترسی به مراحل ثبت نام، متقاضیان در صورت بروز مشکل می‌توانند با شروع دوباره مراحل و بروزرسانی صفحه مرورگر خود به مراحل ثبت نام ادامه دهند.ورود به این سامانه با یک شماره تماس و ارایه کد ملی ممکن خواهد بود.در صورت مشمول پرداخت یارانه بودن افراد، این سامانه به‌صورت اتوماتیک فرد یارانه بگ یر را شناسایی و پنجره ثبت نام برای این افراد باز نخواهد شد.همچنین سامانه در صورت شناسایی فرد به عنوان مشمول دریافت یارانه که نیاز به ثبت نام جدید ندارد، پیامی به این محتوا را نشان می‌دهد: «چنانچه شما به دهک اعلام شده خانوار خود توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اردیبهشت ماه معترض هستید به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir وزارتخانه مذکور مراجعه فرمایید. » به این ترتیب معترضان به دهک بندی و مبلغ پرداختی می‌توانند به سامانه «حمایت» وزارت کار به آدرس فوق مراجعه و درخواست بازنگری خود درباره دهک‌بندی را ثبت کنند.

بدهی خارجی ایران  14 درصد کاهش یافت

میزان بدهی‌های خارجی ایران در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به ۷میلیارد و ۴۵۱میلیون دلار رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴درصد کاهش داشته است. براساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان اردیبهشت ماه 1401 براساس سررسید اولیه بدهی‌ها 7 میلیارد و 451 میلیون دلار است که 5 میلیارد و 666 میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک‌میلیارد و 785 میلیون دلار از این میزان، بدهی‌های کوتاه‌مدت است. این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر 7 میلیارد و 54 میلیون یورو محاسبه شده که 5 میلیارد و 364 میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و یک میلیارد و 690 میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.حجم بدهی‌های خارجی ایران در پایان اسفندماه سال 1400 معادل 8 میلیارد و 675 میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در دوماهه سال 1401 دارد.لازم به ذکر است که نسبت بدهی‌های خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی رقم پایینی به‌شمار می‌رود و مقایسه شاخص نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی با سایر کشور‌ها نشان می‌دهد که ایران در زمره کشور‌هایی است که کمترین میزان بدهی خارجی را در جهان دارد.

بانک سوییس در آستانه افزایش نرخ بهره

بانک ملی سویس حداقل ۵۰ واحد افزایش نرخ بهره را در گزارش سپتامبر برنامه‌ریزی کرده است. به گزارش ایسنا، یک روزنامه سویسی اعلام کرد که بانک ملی سوییس در حال برنامه‌ریزی برای افزایش ۵۰ یا ۷۵ واحد پایه در اعلامیه سیاست پولی برنامه‌ریزی شده بعدی خود در ماه سپتامبر است.بانک مرکزی ماه گذشته برای اولین بار طی ۱۵ سال گذشته نرخ سیاستی خود را افزایش داد و توماس جردن، رییس این بانک بلافاصله پس از آن گفت که فشارهای تورمی ادامه‌دار به معنای تشدید بیشتر است.داده‌های منتشر شده در هفته گذشته نشان می‌دهد که تورم سویس در ماه ژوئن به بالاترین میزان در ۲۹ سال گذشته یعنی ۳.۴ درصد رسیده که بیش از انتظار اقتصاددانان بود و برای اولین بار از سال ۲۰۰۸ از سه درصد فراتر رفته است. این پنجمین ماه متوالی بود که تورم بالاتر از رقم محدوده هدف بانک ملی صفر تا دو درصد است. این روزنامه گزارش کرد که بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای افزایش نرخ بهره از منفی ۰.۲۵درصدی ۵۰ واحد پایه به ۰.۲۵ درصد در اعلامیه سیاست پولی برنامه‌ریزی‌شده بعدی خود در ۲۲ سپتامبر است، اگر چه وضعیت هنوز می‌تواند از هم اکنون تا آن زمان تغییر کند. در صورت افزایش بیشتر تورم، افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره ممکن است.

نحوه دریافت وام با ضمانت سهام عدالت

دارندگان سهام عدالت می‌توانند از طریق اپلیکیشن ایوا و با توثیق سهام خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بانک ملی ایران اعتبار دریافت کنند.به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، این خدمت نوین که از طریق بانک ملی ایران ارایه می‌شود، نقش بسیار مهمی در شرایط کنونی جامعه برای افزایش قدرت خرید اقشار مختلف دارد و گردش اعتبار اعطایی، به رونق تولید و کاهش سطح نقدینگی در جامعه کمک می‌کند.به گفته سمیه محمدی مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار درخواست توثیق هوشمند سهام عدالت از طریق بانک‌های عامل بدون مراجعه حضوری ثبت شده است که ضمانت این کارت‌های اعتباری به پشتوانه سهام عدالت و بدون نیاز به ضامن است.لازم به ذکر است، متقاضیان دریافت کارت اعتباری می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاع مشتریان بازار سرمایه (سجام) در این سامانه ثبت نام، احراز هویت و پس از نهایی شدن فرآیند ثبت نام در سجام با مراجعه به نرم افزار بانک ملی ایران در خواست توثیق خود را ثبت کنند.  در این طرح سهامداران می‌توانند ضمن نگه داشت دارایی با ارزش خود از مزایای سهامداری از قبیل سود سهام، افزایش سرمایه و مشارکت در مجامع بهره‌مند شوند.

 

ارسال نظر