معاملات توافقی دلار با نرخ ۳۰ هزار تومان آغاز شد

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۴:۰۶:۱۰
کد خبر: ۱۹۰۸۲۹
معاملات توافقی دلار با نرخ ۳۰ هزار تومان آغاز شد

ورناصری: در فرآیند حذف ارز ترجیحی نباید انحصارگران مجددا مردم را بیش از این تحت فشار تورم قرار دهند

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

قیمت دلار در بازار آزاد شنبه ۲۵ تیرماه به کانال 32 هزار تومان افزایش یافت و به قیمت 32230 تومان معامله شد. همچنین با اعلام کاهش هر اونس جهانی طلا به قیمت 1709 دلار، قیمت سکه طرح جدید با ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۳ تیرماه) به ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. کارشناسان بازار جهانی در نظرسنجی‌ها اعلام کرده‌اند که قیمت اونس جهانی طلا به خاطر تقویت دلار در برابر ارزهای معتبر جهان، افزایش قیمت نفت، مشکلات اقتصاد جهان حاصل از رشد قیمت نفت و جنگ اوکراین، به زیر 1700 دلار کاهش خواهد یافت. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۷۷ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۹۶۸ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا با ۱۸ دلار کاهش یک هزار و ۷۰۹ دلار بود.

    معاملات توافقی دلار با نرخ ۳۰ هزار تومان  آغاز شد 

معاملات توافقی دلار شنبه‌، ۲۵ تیرماه در کانال ۳۰ هزار تومان آغاز شد.در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۵۵ تومان و با حجم ۱۰۰ هزار معامله شد.در صرافی‌های بانکی هر دلار ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان و یورو ۳۱ هزار و ۷۷۰ تومان به فروش رسید.

قیمت فروش دلار (شنبه، ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱) در صرافی‌های بانکی با ۳ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۳ تیرماه) ۲۷ هزار و ۹۰۸ تومان معامله شد. نرخ فروش هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی با ۱۸ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۳ تیرماه) ۲۸ هزار و ۹۱۴ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۶۳۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۲۷ تومان اعلام شد.

علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۸۰ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۳۳۵ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌ هزار و ۳۴۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۵۹۸ تومان اعلام شد. همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۵۹۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۳۴۴ تومان معامله شد. قیمت طلا برای پنجمین هفته پیاپی همچنان تحت فشار قرار دارد و شاخص دلار به بالاترین رقم طی 20 سال گذشته رسیده است. قیمت هر اونس طلا با 0.10 درصد کاهش به 1708 دلار و 17 سنت رسید. متخصصان بازار کالا عقیده دارند با توجه به‌احتمال افزایش دوباره نرخ بهره فدرال‌رزرو امریکا به‌دنبال افزایش تورم در این کشور به بالاترین رقم طی 41 سال گذشته، قیمت طلا همچنان رو به کاهش خواهد بود. طبق گفته این متخصصان، بزرگ‌ترین مانع افزایش قیمت طلا بالا رفتن شاخص دلار است که به بالاترین رقم طی 2 دهه گذشته رسیده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده در امریکا 9.1 درصد در ماه ژوئن نسبت‌به سال قبل افزایش داشته درحالی که انتظار یک تورم 8.8 درصدی می‌رفت.

 به‌این‌ترتیب فدرال‌رزرو امریکا احتمالاً دوباره نرخ بهره را در اجلاس آینده خود افزایش خواهد داد که باعث قدرت‌مندتر شدن دلار می‌شود. افزایش ارزش دلار قیمت طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌کند، بنابراین تمایل سرمایه‌گذاران به این فلز گران‌بها کاهش می‌یابد. بازار متقاعد شده که قیمت طلا روند نزولی خود را ادامه داده و به کمتر از 1700 دلار می‌رسد. متخصصان بازار محدوده قیمت طلا در کوتاه‌مدت را بین 1675 تا 1680 دلار در هر اونس پیش‌بینی کرده‌اند.

     نتیجه نظرسنجی هفتگی  درباره روند قیمت جهانی طلا

بر اساس آخرین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو نیوز، پیش‌بینی‌ها در میان تحلیلگران وال استریت و سرمایه‌گذاران مین استریت به کاهش قیمت طلا در کوتاه‌مدت به زیر ۱۷۰۰ دلار در هر اونس اشاره دارد.

با رسیدن دلار امریکا به نقطه عطف قابل توجه، طلا در این هفته به پایین‌ترین حد خود در یک سال اخیر سقوط کرد و تحلیلگران گفته‌اند که اگرچه طلا به ۱۷۰۰ دلار کاهش یافته است اما هیچ حرکت عمده‌ای در بازار صورت نگرفته است.

    روبل صدرنشین شد

یورو در جریان معاملات بورس مسکو به زیر ۵۷ روبل سقوط کرد و دلار نیز با ۲.۱۸ درصد کاهش به ۵۷.۰۳ روبل رسید.یورو ۲.۹۹ درصد کاهش یافت سپس به ۵۶.۹۹ روبل کاهش یافت.یورو بعدا کمی بهبود یافت و به ۵۷.۳۵ روبل (۲.۳۸ درصد کاهش) رسید. دلار نیز روند کاهشی خود را به ۲.۱ درصد کاهش داد و در ۵۷.۰۷ روبل قرار گرفت.شاخص‌های سهام بورس مسکو همزمان سبز شدند؛ شاخص موکس روسیه با ۱.۳۷ درصد افزایش به ۲۰۹۱.۵۹ واحد رسید. در همین زمان شاخص ار تی اس نیز با ۳.۷۵ درصد صعود رقم ۱۱۵۵.۷۸ واحد را ثبت کرد. در فرآیند حذف ارز ترجیحی نباید انحصارگران مجددا مردم را بیش از این تحت فشار تورم قرار دهند نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی (شنبه) بیان کرد: در فرآیند حذف ارز ترجیحی طی چرخه تامین کالای اساسی، نباید انحصارگران مجددا مردم را بیش از این تحت فشار تورم قرار دهند.ضروری است با استناد به اصل ۱۳۴ قانون اساسی با ترمیم کابینه وزرایی که علیرغم پیگیری‌های بی‌وقفه من و همکاران عملکرد جهادی متناسب با حجم مشکلات مردم ندارند، کنار گذاشته شوند.ورناصری با تاکید بر لزوم توسعه نظارت در روند تصمیم دولت جهت بازتوزیع یارانه‌ها، کاهش بیکاری، توجه به حقوق بازنشستگان، پرهیز از فشار مالیاتی به اصناف، تنوع بخشی به بسته‌های معیشتی- حمایتی، اجرای سریع قانون رتبه‌بندی معلمان، مشکلات مسکن و دارو، افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها، کنترل قیمت و کیفیت خودرو و رفع سایر مشکلات ملت نجیب ایران را خواستارشد.وی افزود: با اتخاذ تدابیر لازم در داخل و خارج از کشور معضل ریزگردها، تحقق طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، تنش آبی، مشکلات بهداشتی و درمانی، معضل بیکاری جوانان، ممانعت از انتصاب غیر بومی‌ها، احداث پتروپالایش‌ها و زیرساخت‌های مواصلاتی را به عنوان مهم‌ترین مطالبات مردم مورد توجه قرار دهید. بایسته است در فرآیند طراحی و تدوین برنامه توسعه هفتم، علاوه بر تکلیفی بودن دارای اهداف کمی، قابل اجرا و منطبق با سیاست‌های ابلاغی و اسناد بالادستی باشد و با لحاظ شاخص‌های آمایش سرزمینی ظرفیت‌های بالقوه‌ای که در استان‌های ثروتمند اما توسعه نیافته بر برنامه‌های پیشین توسعه لحاظ نشده، احصاء و بهره‌برداری گردد، در غیر این صورت مجددا تحقق فقط ۳۰ درصدی برنامه‌های توسعه کلان به جز اتلاف وقت مجلس و منابع کشور هیچ برآیندی نخواهد داشت.

 

ارسال نظر