سکه ۱۲،۵ میلیون تومان شد

۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - ۰۲:۰۹:۴۸
کد خبر: ۱۸۷۷۱۱
سکه ۱۲،۵ میلیون تومان شد

رشد اندک قیمت دلار در صرافی‌های بانکی 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

به دنبال انتشار اخبار مربوط به تاخیر روند توافق نهایی مذاکرات وین و همچنین تحولات منطقه‌ای، نرخ دلار دوباره افزایش یافت و روز یکشنبه در بازار آزاد 26400 تومان معامله شد. برخی کارشناسان معتقدند که این روند افزایش نرخ‌ها موقتی است و با پیشرفت مذاکرات، نرخ دلار دوباره کاهش خواهد یافت و حال باید دید که در روزهای آینده اخبار سیاسی، مذاکرات و تحولات منطقه، چه روندی را برای بازار ارز به همراه خواهد داشت. به دنبال این افزایش نرخ دلار، و اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1988 دلار، قیمت سکه نیز رشد کرد و به 12.5 میلیون تومان معامله شد.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (یکشنبه، ۲۲ اسفندماه) با ۲۰۷ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۴ هزار و ۷۷۶ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با افزایش ۳۷۲ تومانی نسبت به روز گذشته برابر با ۲۷ هزار و ۴۰۶ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۵۲۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۱۳۳ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۲۷۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۴۹۲ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۵۵۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۷۹۳ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۲۷۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۲۱ تومان معامله شد.افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶‌ هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان دارد.قیمت سکه (یکشنبه، ۲۲ اسفندماه) در بازار تهران با افزایش ۱۷۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان شد.

   اونس جهانی طلا نیز

 با قیمت هزار و ۹۹۰ دلار معامله شد

رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدیدی را ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است. سکه طرح جدید در هفته‌های اخیر در کانال ۱۱ و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته است.

    قیمت جهانی طلا افزایش می‌یابد

تحلیلگران اظهار کردند که قیمت طلا احتمالا به بالاترین حد خود افزایش می‌یابد زیرا خطر حمله روسیه به اوکراین باعث آسیب به اقتصاد جهانی خواهد شد و تقاضا برای این فلز که به‌طور سنتی به عنوان سرمایه امن محسوب می‌شود را افزایش خواهد داد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری، ثابت و با ۱۹۹۱ دلار و ۱۰ سنت معامله می‌شود. در بازار معاملات آتی امریکا نیز بهای هر اونس طلا در ۱۹۹۲ دلار و ۱۰ سنت ثابت بود، این به‌روزرسانی قیمت طلا در ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه صبح به وقت شرقی است. قیمت‌ طلا در روز سه‌شنبه گذشته به ۲۰۶۹.۸۹ دلار در هر اونس رسید، در حالی که بالاترین حد خود نسبت به سال ۲۰۲۰ و به ۲۰۷۲.۵۰ دلار رسید و از حدود ۱۸۰۰ دلار در ابتدای سال افزایش یافت. روسیه یکی از تولیدکنندگان عمده کالاهاست و تهاجم این کشور به اوکراین باعث تحریم کالاهای روسی و افزایش شدید قیمت نفت، گاز، فلزات و محصولات کشاورزی شده است که به رشد جهانی ضربه خواهد زد.جیووانی استانوو، تحلیلگر موسسه یو بی‌اس اظهار کرد: قیمت‌های بالاتر انرژی و مواد غذایی نشان‌دهنده شگفتی‌های بیشتر تورم در آینده است که باید نرخ بهره واقعی ایالات‌متحده را برای مدت طولانی‌تری پایین نگه دارد و باید به طلا که اغلب به عنوان پوششی در برابر تورم و همچنین عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی استفاده می‌شود، کمک کند. طلا همچنین زمانی که بازده اوراق قرضه پایین باشد، محبوبیت بیشتری دارد.گلدمن ساکس پیش‌بینی‌های خود را افزایش داد و گفت که هر سه گروه اصلی خریداران، سرمایه‌گذاران، بانک‌های مرکزی و مصرف‌کنندگان جواهرات و محصولات طلا، خریدشان را افزایش داده‌اند و طلا می‌تواند در شش ماه به ۲۵۰۰ دلار برسد. تحلیلگران گلدمن عنوان کردند: آخرین باری که شاهد افزایش همزمان تمامی محرک‌های تقاضا بودیم، سال‌های ۲۰۱۰ تا۲۰۱۱ بود که طلا تقریباً ۷۰ درصد افزایش یافت.بانک مرکزی روسیه ماه گذشته اعلام کرد که خرید طلا را دوباره آغاز خواهد کرد و گلدمن گفت که سایر بانک‌های مرکزی با مشاهده اینکه تحریم‌ها چگونه ذخایر ارز خارجی روسیه را مسدود کرده، ممکن است طلای بیشتری تقاضا کنند. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، سرمایه‌گذاران همچنین به صندوق‌های مبادله‌شده در مبادلات پولی سرازیر کردند که ذخایر شمش‌های طلا در ۱۰ روز اول مارس ۳ میلیون اونس (۹۴ تن) به ارزش نزدیک به ۵ میلیارد دلار افزایش یافت.استانوو گفت: «برای افزایش قیمت طلا، باید شاهد رویدادی از نوع رکود تورمی باشیم که باعث کاهش شدید رشد جهانی شود.»

    دلار دیجیتال تهدید‌کننده رمزارز 

رییس‌جمهور ایالات‌متحده، به دولت فدرال دستور داده است که به دنبال ایجاد دلار دیجیتال باشد، اقدامی که با پتانسیل تغییر شکل دادن به نحوه جابه‌جایی و استفاده پول در سراسر جهان همراه است.به گزارش ایندین نیوز، قبل از اینکه دستور وی منجر به ایجاد دلاری مجازی شود، باید تاثیرات و خطرات عمده را در نظر گرفت؛ چند سوال کلیدی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره شده است.

    دلار دیجیتال چه شکلی خواهد بود؟

دلار دیجیتال همچنان دلار خواهد بود که توسط بانک مرکزی فدرال رزرو ایالات‌متحده صادر می‌شود، مانند تمام اسکناس‌ها و سکه‌های ایالات‌متحده که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به شکل دیجیتالی که برای همه قابل دسترسی باشد و نه فقط موسسات مالی.برخلاف پولی که در یک حساب بانکی سپرده می‌شود یا از طریق برنامه‌های خرید خرج می‌شود، دلار دیجیتال در حساب‌های فدرال رزرو ثبت می‌شود و نه در یک بانک. در عین حال، ارزش دلار دیجیتال برابر با همتای کاغذی خود خواهد بود و تفاوتی با ارزهای دیجیتالی دارد که در حال حاضر ارزش‌گذاری بسیار متغیری دارند.البته همچنان پرسش‌های کلیدی بی‌پاسخ باقی می‌مانند مانند اینکه آیا دلار دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک‌چین مانند بیت‌کوین است یا اینکه با نوعی کارت پرداخت مرتبط است. بایدن از آژانس‌ها از جمله وزارت خزانه‌داری می‌خواهد موضوعات مختلف در این زمینه را بررسی کنند.دارل دافی، کارشناس ارزهای دیجیتال در دانشگاه استنفورد گفت: اگر دولت تصمیم به ادامه کار بگیرد، ممکن است چند سال طول بکشد تا بتوانیم از دلار دیجیتال استفاده کنیم، مقامات باید به عنوان‌ مثال کشف کنند که از کدام فناوری استفاده خواهند کرد.

    چرا دلار دیجیتال راه‌اندازی شود؟

از آنجایی که با دلار دیجیتال دیگر مبادلات از طریق بانک‌ها، کارت‌های بانکی یا اپلیکیشن‌هایی که برای هر پرداخت هزینه دریافت می‌کنند، انجام نمی‌شود، کارمزد تراکنش‌ها را کاهش یا حتی حذف می‌کند.حامیان این طرح می‌گویند: دلار دیجیتال به افراد بدون حساب بانکی، یعنی حدود پنج درصد از خانوارهای ایالات‌متحده کمک می‌کند و می‌تواند پرداخت مزایا را برای دولت آسان‌تر کند.البته خطراتی مانند خرابی سیستم یا حمله سایبری همچنین سوالاتی در مورد حریم خصوصی وجود دارد زیرا دولت از نظر تئوری می‌تواند به همه تراکنش‌ها دسترسی داشته باشد. همچنین سیستم بانکی می‌تواند تضعیف شود زیرا در حال حاضر بانک‌ها از سپرده‌های مشتریان برای وام دادن به دیگران استفاده می‌کنند و با یک دلار دیجیتال می‌توانند پول کمتری در اختیار داشته باشند.

     چگونه وضعیت مالی جهانی تحت تاثیر

 قرار خواهد گرفت؟

نقل و انتقالات بین‌المللی که اغلب آهسته و پرهزینه انجام می‌شوند می‌توانند تا حد زیادی تسهیل شوند. مارک چندلر، کارشناس ارز گفت: عملیاتی که در حال حاضر دو روز طول می‌کشد تا تایید شود، می‌تواند در یک ساعت انجام شود. از نظر چندلر، نقش ژئوپلیتیکی دلار امریکا با معرفی نسخه دیجیتالی آن تغییر نخواهد کرد.وی با یادآوری اینکه در حال حاضر بیش از ۶.۵ تریلیون دلار به شکل الکترونیکی هر روز در بازار ارز مبادله می‌شود، خاطرنشان کرد: دلار دیجیتال یک تکامل طبیعی به جای یک انقلاب است.حتی اگر چین، یوان دیجیتالی در مقیاس بزرگ را راه‌اندازی کند، همانطور که در حال بحث است، وی فکر نمی‌کند نقش چین در اقتصاد جهانی تغییر کند زیرا همیشه مسائل مربوط به اعتماد، شفافیت و عمق بازار وجود خواهد داشت.دافی معتقد است اگر ایالات‌متحده می‌خواهد همچنان از وضعیت دلار به عنوان ارز غالب در ذخایر بانک مرکزی و پرداخت‌های بین‌المللی سود ببرد، ضروری است که دولت محتاطانه عمل کند.وی می‌گوید: ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که در مجامع بین‌المللی که ایجاد استانداردهای پرداخت‌های فرامرزی برای ارزهای دیجیتال را مورد بحث قرار می‌دهند، در جایگاه پیشرو باقی می‌مانند.

    آیا ایالات‌متحده می‌تواند عقب‌نشینی کند؟

جمیل شیخ، بنیانگذار تینک تک هم گفت: در حال حاضر کشورهای دیگر مانند منطقه یورو و هند روی نسخه‌های دیجیتالی ارزهای خود کار می‌کنند اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اولین بودن در بازار مزیت‌های مهم یا مادی را به همراه دارد.وی خاطرنشان کرد: در مقابل، عدم موفقیت ناشی از عواقب ناخواسته، استفاده کم یا سایر موارد می‌تواند ایمان به موسسه صادرکننده را تضعیف کند.اسوار پراساد، استاد دانشگاه کرنل اما موافق این طرح است و اظهار کرد: تسلط بیش از حد دلار به ایالات‌متحده این امکان را می‌دهد که از دیگر کشورها درس بگیرد.

   آیا دنیای رمزارز وارونه خواهد شد؟

دافی گفت: اگر به درستی طراحی شود، دلار دیجیتال می‌تواند برای استفاده داخلی ارجح‌تر از ارز دیجیتال باشد. با این حال، برای نقل و انتقالات بین‌المللی تردید دارد که بانک‌های مرکزی بزرگ مانند فدرال رزرو یا بانک مرکزی اروپا، چین یا ژاپن، حساب‌هایی را در بانک مرکزی به مردم سراسر جهان بدهند. وی خاطرنشان کرد که اگر ایالات‌متحده این کار را انجام دهد، می‌تواند سیستم پولی کشورهای کوچکی را که مردم آنها ترجیح می‌دهند از دلار دیجیتال به جای ارز محلی استفاده کنند، ویران کند.

 

ارسال نظر