تبصره تسهیلات تکلیفی بانک‌ها به لایحه دولت بازگردد

۱۴۰۰/۱۲/۰۷ - ۰۳:۰۷:۳۴
کد خبر: ۱۸۷۲۵۷
تبصره تسهیلات تکلیفی بانک‌ها به لایحه دولت بازگردد

تحمیل تکالیف مازاد به شبکه بانکی منجر به افزایش تورم می‌شود

گروه بانک و بیمه |

در راستای گسترش مراودات بانکی و تجاری بین ایران و عراق رییس کل بانک مرکزی ایران با همتای عراقی خود دیدار کرد.  علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی ایران در دیدار با همتای عراقی خود؛ مصطفی غالب مخیف بر گسترش همکاری‌های تجاری و بانکی تاکید کرد. 

رییس کل بانک مرکزی عراق که با هدف توسعه روابط تجاری و بانکی به ایران سفر کرده است در دیدار با علی صالح‌آبادی به اشاره به روابط نزدیک دو کشور در عرصه‌های تجاری و مالی خواستار تسهیل موانع گسترش همکاری‌ها شد.  مصطفی غالب مخیف را در این سفر مشاور نخست وزیر عراق و مدیرعامل بانک تجارت این کشور همراهی می‌کنند. رییس بانک مرکزی عراق پیش از این با معاون اول رییس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرده است. 

صالح‌آبادی گفت: در تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۱۳۰۰ همت تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده که بانک‌ها موظف به پرداخت آنها در سال آینده هستند که این میزان نسبت به تسهیلات پرداخت شده در سال جاری، چند برابر است. وی در تبیین نامه ارسالی به مقام معظم رهبری با بیان اینکه حجم تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده برای بانک‌ها در سال آینده توسط کمیسیون تلفیق مجلس بیش از ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این میزان معادل بیش از ۵۰ درصد کل تسهیلات پرداختی شبکه در سال جاری و مغایر با لایحه ارایه شده توسط دولت است و موجب ناترازی بانک‌ها و در نهایت افزایش تورم می‌شود. وی در جمع خبرنگاران با اشاره به مکاتبه اخیر خود با مقام معظم رهبری در مورد تسهیلات تکلیفی بانک‌ها در بودجه سال ۱۴۰۱ و دستور ایشان مبنی بر توجه نمایندگان مجلس به دغدغه بانک مرکزی گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس در بازنگری خود با توجه به دستور مقام معظم رهبری تکالیف مازاد بر دوش بانک‌ها نگذارند.

    تسهیلات تکلیفی بانک‌ها افزایش چشمگیری داشته است

صالح‌آبادی ادامه داد: واقعیت امر این است که این میزان مازاد بر توان شبکه بانکی است و از ابتدای سال جاری تاکنون مجموع تسهیلات پرداختی شبکه بانکی حدودا ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۶۷ درصد آن مربوط به سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بوده است. بنابراین اگر ما تکالیفی مازاد به شبکه بانکی تحمیل کنیم این امر منجر به ناترازی بانک‌ها، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، رشد پایه پولی و درنتیجه افزایش نرخ تورم می‌شود.

    کنترل نقدینگی و تورم دغدغه مقام معظم رهبری است

رییس کل بانک مرکزی افزود: پنجشنبه هفته گذشته نامه‌ای در این خصوص به مقام معظم رهبری تقدیم و در آن به اثرات این تکلیف که منجر به ناترازی بانک‌ها می‌شود، اشاره کردم.  وی با بیان اینکه کنترل نقدینگی و تورم از موارد مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری است، ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با جمعی از تولید‌کنندگان کشور نیز به افزایش حجم نقدینگی اشاره و از این موضوع به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات یاد کرده بودند. بنابراین ما اطمینان داشتیم ایشان راجع به نقدینگی و تورم دغدغه دارند لذا نامه را تقدیم کردیم و ایشان نیز بلافاصله دستوری صادر کردند که به دغدغه بانک مرکزی توجه شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده تنها مختص به تبصره ۱۶ نیست، گفت: در بندهای الحاقی دیگر نیز تکالیفی برای بانک‌ها در نظر گرفته شده که مغایر با لایحه دولت است؛ چرا که آنچه ما در لایحه دولت به آن اشاره کرده بودیم یک بند کلی بود و قرار بر این شد برابر آیین نامه‌های دولت و با توجه به منابع موجود بانک‌ها، این موارد مشخص شود اما در کمیسیون تلفیق به جزییات اشاره شد و نیز بندهای دیگری الحاق شد که در لایحه دولت نبود.

    انتظار بانک مرکزی از مجلس برای بازگشت به لایحه دولت 

صالح‌آبادی بیان کرد: با تذکر مقام معظم رهبری، این تبصره و بندهای الحاقی آن به کمیسیون تلفیق برگشته که امیدواریم در کمیسیون تلفیق اصلاحات به گونه‌ای انجام شود که به لایحه اولیه‌ای که دولت ارایه داده برگردد و بندهای الحاقی که به آن اضافه شده، حذف شود و این درخواست صریح ما از کمیسیون تلفیق است. 

رییس کل بانک مرکزی همچنین با تاکید بر حمایت مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور برای از برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی گفت: با توجه به اینکه کنترل تورم و بهبود معیشت مردم مورد تاکید و توجه ایشان است، اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و بانک‌ها، اصلاح رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها و اصلاح رابطه بانک‌ها با مشتریان حقیقی و حقوقی که اضلاع مهم اصلاح نظام بانکی هستند را به مرور و با جدیت پیگیری خواهیم کرد. 

وی با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها افزود: رفع مشکلات بانک‌ها صرفا به موارد کلی محدود نخواهد شد و برای هر بانک با توجه به مشکلات خاص خودش، برنامه‌ها و اقداماتی را برای اصلاحات ساختاری نظام بانکی انجام خواهیم داد. علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی در حاشیه برنامه دیدار با همتای عراقی خود با بیان اینکه روابط خوبی میان دو کشور همسایه وجود دارد، گفت: توسعه تعاملات تجاری و بانکی جزو اولویت‌های مورد توجه طرفین است و امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را گسترش دهیم. صالح‌آبادی با بیان اینکه تقویت سرمایه بانک‌ها از اولویت‌های جدی بانک مرکزی تلقی می‌شود، گفت: برای هر بانک نسخه جداگانه در نظر می‌گیریم چرا که رشد ترازنامه بانک متفاوت است و موضوع افزایش سرمایه بانک‌ها را دنبال خواهیم کرد، همچنین فروش اموال مازاد بانک‌ها به ویژه ناترازی آنها جزو مقوله‌های مهم قابل پیگیری خواهد بود.

 صالح‌آبادی بیان کرد: به صورت کلی نمی‌توانیم بگوییم همه بانک‌ها به‌صورت مساوی چند درصد رشد ترازنامه داشته باشند بنابراین برخی مشکلات بانک‌ها عمومی است و برخی مشکلات برای بانک‌ها اختصاصی است لذا ما نسخه‌ای که برای هر بانک در نظر می‌گیریم متفاوت از بانک دیگر خواهد بود و به همین دلیل سقف رشد ترازنامه یک بانک با بانک دیگر متناسب با شرایط، تفاوت خواهد داشت.  

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مجددا روی فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید می‌کنم چرا که ایشان نسبت به اصلاح نظام بانکی و مواردی که باعث آسیب به نظام بانکی و آسیب به معیشت مردم می‌شود مثل تورم دغدغه ایشان است و در دیدارهای مختلف بر این مساله تاکید کردند و بانک مرکزی هم به عنوان سیاست‌گذار پولی و ناظر بر شبکه بانکی کشور حتما این موضوعات را به‌دقت دنبال خواهد کرد.  وی با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد اصلاح نظام بانکی را با قدرت جلو ببریم، گفت: هم دولت محترم از موضوع حمایت می‌کند و هم شخص مقام معظم رهبری از ما خواسته‌اند و حمایت می‌کنند در جهت اینکه این اصلاحات انجام شود و امیدواریم مجلس محترم به ما کمک کند تا نظام بانکی را در جهت اصلاح و بهتر شدن جلو ببریم.

    توسعه روابط اقتصادی با دیدار  روسای کل بانک مرکزی ایران و عراق

رییس کل بانک مرکزی عراق به ایران سفر کرده تا به این ترتیب دو کشور وارد مرحه جدیدی از روابط تجاری و بانکی شوند.«دیپلماسی اقتصادی اساس دولت سیزدهم است»؛ این جمله را سیدابراهیم رییسی بارها و در موقعیت‌های مختلف مورد تأکید قرار داده است. دولت جدید از همان ابتدا معتقد بود برای پیشرفت اقتصادی کشور به جای چشم امید داشتن به غربی‌ها، باید از ظرفیت‌های داخلی و منطقه‌ای استفاده کرد و به محض آنکه روی کار آمد، همین رویکرد را سرلوحه خود قرار داد. 

رییس‌جمهور، همسایگان شمالی و در ادامه یک همسایه جنوبی را مقصد نخستین سفرهای خود قرار داد تا نشان دهد در این رویکرد جدی است. دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم خیلی زود نتیجه داد و دایمی شدن عضویت ایران در سازمان شانگهای، قرارداد سوآپ گاز بین ترکمنستان-ایران-آذربایجان، تقویت روابط با کشورهای عضو اکو و همچنین قراردادهای مهمی که در سفر به روسیه و قطر منعقد گردید، همگی از دستاوردهای دولت در مدت کمتر ۵ ماه بوده است. براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در بهمن‌ماه، تجارت کشور با همسایگان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۸۱ میلیون و ۳۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۰ میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار فراتر رفت که ۱۷ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش افزایش را نشان می‌دهد.

    جایگاه ویژه عراق

در بین همسایگان، عراق جایگاه ویژه‌ای در مناسبات اقتصادی کشورمان داشته است. عراق همسایه غربی ماست که بیشترین مرز زمینی را با کشورمان دارد. همبستگی‌های فرهنگی، سیاسی و مذهبی عمیقی بین دو کشور وجود دارد که زمینه تعمیق روابط اقتصادی هم شده است. بر اساس آمار گمرک، عراق دومین مقصد صادراتی و نهمین مبدا تامین کالاهای ایرانی بوده است.عراق با خرید هفت میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار از کالاهای ایرانی در ۱۰ ماهه امسال، نخستین کشور خریدار کالاهای ایرانی در بین همسایگان بوده است. همچنین در این مدت ۹۲۰ میلیون دلار کالا از این کشور وارد شده که رتبه چهارم را بین همسایگان ما داشته است.

    چشم‌انداز ۲۰ میلیارد دلاری

هر چند هم‌اکنون حجم تجارت ایران و عراق کمتر از ۱۰ میلیارد دلار است اما دو کشور پیش از این اعلام کرده‌اند که قرار است حجم تجارت خود را به ۲۰ میلیارد دلار برسانند؛ هدفی که دور از دسترس نیست. غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران که سال جاری در صدر یک هیات تجاری از عراق بازدید کرد، پس از بازگشت گفت: با توجه به عزم دولت برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه، فکر می‌کنیم تجارت ۲۰ میلیارد دلاری به عراق در این دولت محقق می‌شود.

     سفر رییس کل بانک مرکزی عراق به ایران

در راستای گسترش مراودات بانکی و تجاری بین دو کشور، رییس بانک مرکزی عراق پنجشنبه ۵ اسفندماه به ایران سفر کرده و با مسوولان کشورمان از جمله رییس کل بانک مرکزی دیدارهایی داشته است. علی صالح‌آبادی در دیدار با همتای عراقی خود؛ مصطفی غالب مخیف بر گسترش همکاری‌های تجاری و بانکی تاکید کرد. رییس کل بانک مرکزی عراق نیز که با هدف توسعه روابط تجاری و بانکی به ایران سفر کرده است در دیدار با صالح‌آبادی به اشاره به روابط نزدیک دو کشور در عرصه‌های تجاری و مالی خواستار تسهیل موانع گسترش همکاری‌ها شد. مصطفی غالب مخیف را در این سفر مشاور نخست وزیر عراق و مدیرعامل بانک تجارت این کشور همراهی می‌کنند. رییس بانک مرکزی عراق پیش از این با معاون اول رییس‌جمهور دیدار و گفت‌وگو کرده است. مخبر معاون اول رییس‌جمهور نیز در دیدار با رییس کل بانک مرکزی جمهوری عراق اظهار داشت: تعامل با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است. وی افزود: باید زمینه‌های همکاری و فعالیت عمیق‌تر بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی و عراقی هموار شود که در این راستا ضروری است بانک‌های مرکزی دو کشور نقش پررنگ‌تری در تسهیل امور مالی ایفا کنند.به نظر می‌رسد در دولت جدید که رویکرد ویژه‌ای نسبت به همکاری با همسایگان در پیش گرفته، ارتباط با عراق هم وارد مرحله جدیدی شود که دستاوردهای خوبی برای دو کشور در پی خواهد داشت.

 

ارسال نظر