تداوم سیر نزولی قیمت سکه و طلا در هفته سوم بهمن‌

۱۴۰۰/۱۱/۲۳ - ۰۲:۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۸۶۸۵۶

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز پنج شنبه 21 بهمن 1400 و در سالروز چهل و سومین سالروز انقلاب اسلامی، قیمت دلار در بازار آزاد به 26 هزار و 240 تومان و درهم به قیمت 7220 تومان معامله شد. متاثر از نرخ اونس جهانی طلا به قیمت 1831 دلار، قیمت سکه به 11 میلیون و 650 هزار تومان رسید.  علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 25 هزار و 165 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 914 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 829 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 542 هزار اعلام شده است. قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 162 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 650 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 450 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 600 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و650 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 280 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک میلیون و 548 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 37 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

    شتاب گرفتن تأمین ارز در ۵ ماه گذشته

بانک مرکزی اعلام کرد: در ۵ ماه گذشته فعالیت دولت سیزدهم تأمین ارز در کشور به‌شدت افزایش یافته است.با تدابیر بانک مرکزی، شتاب تأمین ارز در 5 ماه گذشته سرعت گرفت و این شاخص مهم الآن در مدار 49 میلیارد دلار قرار دارد در حالی که تأمین ارز در کل سال 99 حدود 37 میلیارد دلار بود. وضع عرضه ارز در بازار اسکناس و حواله هم در شرایط مناسب قرار گرفته و تبادلات بانکی با کشور‌های همکار نیز رو به افزایش است.

حجم تجارت خارجی کشور به بیش از 80 میلیارد دلار رسیده که 38.7 میلیارد دلار آن صادرات و 41.5 میلیارد دلار واردات است. بر این اساس، حجم تجارت خارجی کشور در 10 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از 36 درصد افزایش یافته است و بانک مرکزی از ظرفیت صادرات نفتی و غیرنفتی در راستای تأمین حداکثری نیاز‌های ارزی کشور استفاده می‌کند. با موفقیت دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و تامین ارز برای تقاضای بازار داخل، قیمت دلار که در سال جاری به 30 هزار تومان هم رسیده بود هم‌اکنون به کانال 26 هزار تومان عقب‌نشینی کرده است.

    تحولات قیمت سکه در هفته گذشته

قیمت سکه و طلا در هفته سوم بهمن ماه ۱۴۰۰ از ابتدای هفته سیر نزولی داشت و روزانه شاهد کاهش بهای فلز زرد در بازار بودیم. بررسی بازار سکه و طلا در هفته دوم 

بهمن ماه حاکی از آن است که قیمت سکه و طلا در ابتدای هفته کاهشی بود و این سیر نزولی در طول هفته نیز ادامه داشت و روزانه کاهش قیمت‌ها را شاهد بودیم.  سکه طرح جدید روز ابتدایی هفته را کاهشی آغاز کرد و با ۳۲۰ هزار تومان کاهش قیمت با رقم ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان معامله شد. در دومین روز هفته بهای سکه افت اندک ۳۰ هزار تومانی داشت. کاهش بهای سکه در روزهای دوشنبه و سه شنبه به ترتیب ۳۰ هزار تومان و ۱۳۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. قیمت سکه روز دوشنبه برابر ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سه‌شنبه ۱۱ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بود. قیمت سکه در روز چهارشنبه ۹۰ هزار تومان افزایش یافت و با رقم ۱۱ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان معامله می‌شد. بهای سکه در روز پایانی هفته نیز برابر ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. نوسان قیمت‌ها در بازار طلای خام در هفته گذشته نیز قابل توجه بود و بر مدار نزولی بود، به این صورت که روز شنبه و یکشنبه به ترتیب برابر یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان و یک میلیون و ۱۷۵هزار تومان قیمت‌گذاری شد. روز دوشنبه هر گرم طلای خام با نرخ روز شنبه یعنی ۱ میلیون و ۱۷۷ هزار تومان معامله‌ می‌شد. اما روز سه‌شنبه کاهش قیمت ۱۸ هزارتومانی داشت و با رقم ۱ میلیون و ۱۵۹ هزار تومان و چهارشنبه یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان داد و ستد می‌شد. آخرین روز هفته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار برابر یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان بود.  روز شنبه هر مثقال طلا پنج میلیون و ۱۰۱ هزار تومان بود و فردای آن روز به نرخ پنج میلیون و ۹۳ هزار هم رسید. روز دوشنبه هر مثقال طلا پنج میلیون و ۱۰۲ میلیون تومان داد و ستد می‌شد. سه‌شنبه شاهد کاهش ۹۰ هزار تومانی هر مثقال طلا و فروش آن با بهای پنج میلیون و ۲۳ هزار تومان بودیم. هر مثقال طلا روز چهارشنبه با نرخ مصوب پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان و پنجشنبه پنج میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله‌می‌شد.  برپایه این گزارش، قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته در محدوده یک‌هزار و ۸۲۶ دلارنوسان داشت. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره تحولات بازار سکه و طلا گفت: هفته گذشته اونس جهانی طلا سیر صعودی داشت و با ۲۴ دلار افزایش قیمت در روز گذشته به یک هزار و ۸۳۳ دلار رسید و این افزایش به دلیل افزایش قیمت نفت و تحولات سیاسی اوکراین بود.  محمد کشتی‌آرای افزود: برخلاف افزایش قیمت اونس جهانی نرخ ارز در کشور همچنان سیر نزولی داشته است و این امر موجب شد که افزایش اونس جهانی را پوشش دهد و در نتیجه ما شاهد کاهش قیمت فلز زرد در کشور باشیم. در آخرین معاملات روز گذشته سکه طرح جدید ۴۶۰ هزار تومان، هر مثقال طلای آب شده نیز ۲۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۷ هزار تومان کاهش قیمت داشت. حباب سکه در طول هفته نوسان زیادی داشت اما در آخرین نرخ آن ۱۶۰ هزار تومان بود که نسبت به ابتدای هفته ۱۰ هزار تومان کاهش داشت. نرخ ارز در طول هفته ۷۲۰ تومان کاهش داشت که موجب کاهش بهای فلز زرد در کشور شد و به سبب سیر نزولی قیمت‌ها در بازار طلا داد و ستد‌ها با احتیاط انجام می‌شد و تقاضا کاهش یافت.قیمت هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۸۲۲ دلار و ۶۶ سنت رسید.

به گزارش رویترز، در حالی که افزایش نرخ تورم در امریکا این احتمال را تقویت کرده که فدرال رزرو در ماه آینده نرخ بهره را به میزان قابل توجهی افزایش دهد قیمت طلا روز جمعه شاهد کاهش بود. قیمت هر اونس طلا با 0.2 درصد کاهش به 1822 دلار و 66 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی نیز با 0.7 درصد کاهش به 1824 دلار و 50 سنت رسید.

در حالی که ریسک‌های تورمی و تنش‌های ژئوپلیتیک موجب افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری امن در بازار طلا شده است، از ابتدای هفته جاری تاکنون قیمت فلز زرد 0.8 درصد رشد داشته است.

    تداوم روند کاهشی قیمت فلز زرد

طلا و سکه

هفته سوم بهمن ماه با توجه به کاهش نرخ ارز شاهد پایین آمدن قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز بودیم به نحوی که سکه طرح جدید از ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در پایان هفته رسید. به گزارش خبرنگار ایبِنا، در نخستین روز از هفته سوم بهمن ماه، شاهد ورود سکه به کانال ۱۱ میلیون تومانی‎ بودیم. ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در حالی شاهد افت قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بودیم که کارشناسان کاهش نرخ ارز را در این زمینه بی‌تاثیر نمی‌دانند. در این روز نرخ اونس جهانی، به ۱۸۰۹ دلار رسید و قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان عرضه شد. همچنین هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار, عیار ۱ میلیون و ۱۹۷ هزار تومان به فروش رسید. یکشنبه ۱۷ بهمن نیز حباب سکه تا حد بسیاری کاهش یافت و قیمت هر سکه طرح قدیم را به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه طرح جدید را به ۱۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رساند. در این روز هر اونس طلا در بازارهای جهانی به قیمت ۱۸۰۹ دلار عرضه شد و نیم سکه ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان به فروش رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۷۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۸۵ هزار تومان فروخته شد.  سومین روز هفته اما با اندکی افزایش قیمت آغاز شد. اونس جهانی به ۱۸۱۱ دلار رسید و قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان فروخته شد. هر مثقال طلا نیز ۵ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۸۴ هزار تومان به فروش رسید. 

روند کاهشی قیمت‌ها در بازار فلز زرد دوباره از سر گرفته شد و روز ۱۹‌ام بهمن نیز شاهد کاهش قیمت طلا و سکه بودیم به نحوی که سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. همچنین نیم سکه ۶ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزارتومان و سکه‌های گرمی نیز ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان هزار تومان عرضه شد. از سوی دیگر با افزایش ۸ دلاری قیمت اونس جهانی روبرو بودیم به نحوی که هر اونس طلا با قیمت ۱۸۱۹ دلار به فروش رسید. هر مثقال طلا نیز به قیمت ۵ میلیون و ۲۵ هزار تومان و هرگرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بود.  اونس جهانی در روز چهارشنبه هفته سوم بهمن ماه، به ۱۸۲۸ دلار رسید و به این ترتیب قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان فروخته شد. هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۳۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم یک میلیون و ۱۶۷ هزار تومان به فروش رسید. در آخرین روز هفته نیز قیمت طلا در ایران در مقایسه با پنج شنبه گذشته، برخلاف بازارهای جهانی، کاهش داشت. اونس جهانی طلا با ۱۶ دلار افزایش نسبت به هفته قبل، به ۱۸۳۶ دلار رسید اما همچنان شاهد روند کاهشی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بودیم. به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۱۶۴ هزار تومان فروخته شد.

هارشال باروت تحلیلگر ارشد بازار طلا در موسسه متالز فوکوس گفت بازار طلا بین افزایش نرخ بهره و بالا رفتن سوددهی اوراق قرضه به عنوان عوامل کاهنده و نگرانی‌ها از نرخ بالای تورم به عنوان عامل افزاینده در نوسان خواهد بود.

پس از جهش غیرمنتظره قیمت‌های مصرف‌کننده فشارها بر فدرال رزرو برای اتخاذ یک موضع قوی‌تر در قبال بالا رفتن نرخ تورم شدت گرفته است.

 

ارسال نظر