نرخ دلار و یورو در بازار متشکل ارزی افزایش یافت

۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۲۵۲۹
نرخ دلار و یورو در بازار متشکل ارزی افزایش یافت

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز 4 مهر 1400، قیمت دلار در بازار آزاد به 27650 تومان رسید و قیمت سکه نیز بین 11 میلیون و 670 هزار تا 11 میلیون و 970 هزار تومان در نوسان بوده است. قیمت دلار در بازار متشکل ارزی نیز افزایش داشت. مهدی گوهررستمی مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی ضمن اعلام گزارشی از معاملات ارز گفت: نرخ میانگین روزانه دلار و یورو در مقایسه با معاملات روز گذشته به ترتیب ۰.۲۶ و ۰.۲ درصد رشد داشته است.معاملات نماد دلار کار خود را با نرخ ۲۶ هزار و ۵۶۳ تومان آغاز کرد و در پایان ساعت معاملات با نرخ ۲۶ هزار و ۷۶۲ تومان به کار خود پایان داد. نرخ میانگین وزنی اسکناس دلار در بازار متشکل ارز ایران ۲۶ هزار و ۶۴۱ تومان بود که این نرخ میانگین روزانه، ۲۶ صدم درصد افزایش را نسبت به روز معاملاتی قبل نشان می‌دهد. این تحلیلگر اقتصادی افزود: در جلسه معاملاتی یکشنبه، نماد معاملاتی یورو کار خود را با نرخ ۳۱ هزار و ۱۸۴ تومان شروع کرد و در پایان جلسه معاملاتی، نرخ هر یورو به رقم ۳۱ هزار و ۲۶۵ تومان رسید. بر این اساس اسکناس یورو در معاملات این بازار، با ثبت نرخ میانگین وزنی ۳۱ هزار و ۲۰۷ تومان، در مقایسه با نرخ میانگین روزانه یورو در روز معاملاتی شنبه (سوم مهرماه) 2 دهم درصد رشد را نشان می‌دهد.حجم معاملات اسکناس دلار در بازار متشکل ارز ایران در روز یکشنبه (چهارم مهرماه) ۹ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۲۰۰ دلار و حجم معاملات در نماد معاملاتی یورو ۸۰۰ هزار و ۵۰۰ یورو بود. به گفته این کارشناس اقتصادی، دلار در پایین‌ترین نرخ خود با رقم ۲۶ هزار و ۵۶۳ تومان و در بالاترین نرخ با رقم ۲۶ هزار و ۷۹۵ تومان معامله شد. همچنین در معاملات نقدی یورو هر یورو در پایین‌ترین و بالاترین نرخ خود به ترتیب با قیمت‌های ۳۱ هزار و ۱۲۴ تومان و ۳۱ هزار و ۳۷۴ تومان معامله شد. علاوه براین، مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی پیش از این در گفت‌وگو با رسانه ملی درباره معاملات ارز در شهریور ماه گفت: در ششمین ماه سال جاری، ۱۹ هزار و ۱۷۵ معامله در نماد معاملاتی دلار انجام شد که بر اساس این تعداد معامله حجم معاملات اسکناس دلار در ماه مذکور به ۲۰۶ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۳۰۰ دلار رسید. در شهریور ماه سال جاری در نماد معاملاتی یورو، ۴۲۱۰ معامله به حجم ۲۶ میلیون و ۷ هزار یورو مابین کارگزاران این بازار معامله شد. مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی گفت: در شهریور ماه، میانگین وزنی نرخ دلار معاملاتی ۲۶ هزار و ۵۲۹ تومان و میانگین وزنی اسکناس یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۲۱۶ تومان بوده است. پایین‌ترین نرخ معاملاتی دلار در شهریور ماه سال جاری ۲۵ هزار و ۸۷۶ و بالاترین آن نیز معادل ۲۷ هزار و ۸۹۵ تومان بوده و پایان‌ترین و بالاترین نرخ معاملاتی اسکناس یورو نیز در ماه مذکور به ترتیب ۳۰ هزار و ۱۰۹ تومان و ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

      کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: به علت نبود تقاضا برای خرید طلا و سکه، شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم. محمد کشتی آرای با بیان اینکه هر اونس جهانی طلا به ۱۷۵۱ دلار رسیده افزود: هم‌اکنون هر قطعه قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز دو میلیون و ۱۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود.هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۱۴۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

      قیمت ارز در بازار

قیمت دلار امریکا ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان و هر یورو ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین در بازار متشکل ارزی، هر دلار ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان بفروش می‌رسد. قیمت دلار ثابت ماند . نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، چهارم مهرماه) در مقایسه با روز گذشته تغییری نداشت و ۲۶ هزار و ۸۳۴ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو نیز در مقایسه با روز گذشته ۱۰۰ تومان افزایش یافت و ۳۱ هزار و ۵۳۶ تومان تعیین شد. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۰۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۹۱۱ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۳۳۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۵۷۰ تومان اعلام شد.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۸۴۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۱۲۷ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۲۰ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۳ هزار و ۲۳۵ تومان معامله شد. قیمت دلار در خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و چند روزی هم با نرخ ۲۷ هزار تومان فروخته می‌شد و در این محدوده نوسان داشت، اما از ابتدای شهریورماه شاهد روند نزولی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بودیم. از اواخر شهریور ماه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در محدوده قیمتی ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان ثابت مانده بود و هم‌اکنون در این محدوده قیمتی رفت و برگشت دارد. 

 

      نرخ سکه به ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان  رسید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (یکشنبه، چهارم مهرماه) در بازار تهران با ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۹۴۱ هزار تومان شد.همچنین اونس جهانی طلا نیز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی ثابت ماند و یک‌هزار و ۷۵۱ دلار و ۱۲ سنت قیمت خورد.  مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. براین اساس با توجه ثبات قیمت دلار در رقم ۲۶ هزار و ۸۳۴ تومان و تثبیت قیمت اونس جهانی طلا به دلیل تعطیلی بازارها قیمت طرح جدید ۵۰ هزار تومان افزایش داشت و بهای انواع دیگر سکه و طلا ثابت بود.  به دنبال تضعیف دلار و افت اندک سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا و در حالی که سرمایه‌گذاران خود را برای شنیدن سخنان مقام‌های فدرال رزرو در روزهای آینده آماده می‌کنند، قیمت طلا روز دوشنبه شاهد افزایش بود.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.46 درصد افزایش به 1758 دلار و 51 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی برای تحویل در ماه دسامبر هم با 0.39 درصد رشد به 1758 دلار و 60 سنت رسید.در حالی که ارزش دلار کاهش یافته، سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری امریکا نیز افت داشته است. تضعیف دلار سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند و به رشد قیمت کمک می‌کند. کایل رودا تحلیلگر موسسه‌ای جی مارکت در این باره گفت: «به نظر می‌رسد که قیمت طلا در طی روزهای آینده به رقم 1750 دلار باز خواهد گشت... ادامه سوددهی بازار طلا کاملا به سیاست پولی دولت امریکا بستگی دارد.» تعدادی از مقام‌های فدرال رزرو از جمله جرومی پاول قرار است این هفته در خصوص اقدامات بانک مرکزی امریکا در خصوص وضعیت کرونا در کنگره به ادای توضیحات بپردازند.2 نفر از سیاست‌گذاران فدرال رزرو روز جمعه گفتند احساس می‌کنند اقتصاد امریکا به اندازه کافی ترمیم شده که بانک مرکزی بتواند اقدامات حمایت گرایانه خود را کاهش دهد. در وضعیت تورمی طلا همواره محلی امن برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، اما افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار فلز زرد را بالا ببرد.سرمایه‌گذاران همچنین از نزدیک تحولات مربوط به شرکت اورگراند چین و مشکلات بدهی این شرکت را دنبال می‌کنند.

      بیت‌کوین و اتریوم بالاخره سبز شدند

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم به جز اتریوم و بیت‌کوین ریزشی ماند.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در ادامه روند اتخاذ رویکردهای سختگیرانه کشورها در قبال ارزهای دیجیتالی، نهاد ناظر بر بازارهای مالی سوییس اعلام کرد از این پس نظارت خود را روی نقل و انتقالات و فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها تشدید خواهد کرد. طبق دستورالعمل جدیدی که به صرافی‌های سوییسی ابلاغ شده است، آنها باید اطلاعات تراکنش‌ها را ثبت و در صورت درخواست این نهاد در اختیارش قرار دهند.  با تداوم فشارهای دولت چین، صرافی هیوبی به عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارایه‌دهنده خدمات به مشتریان چینی اعلام کرد از این پس کاربران چینی امکان دسترسی به این صرافی را نخواهند داشت.همچنین بزرگ‌ترین استخر استخراج اتریوم جهان نیز اعلام کرد از این پس امکان ارایه خدمات به چینی‌ها وجود ندارد. برخی از منابع خبری از برنامه‌ریزی شماری از صرافی‌های مستقر در هنگ کنگ برای جابه‌جایی مقر خود خبر داده‌اند.

      معامله ۱۷۱ میلیون دلار در سامانه نیما

براساس اعلام بانک مرکزی (یکشنبه، ۴ مهرماه) ۱۷۱ میلیون دلار با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳ هزار و ۷۴ تومان در سامانه نیما معامله شد.سامانه نیما شاهد عرضه حدود ۲۴۸ میلیون دلار به صورت حواله برای تامین ارز واردات کشور بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است. سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.  (شنبه، سوم مهرماه) ۱۳۷ میلیون دلار با میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳ هزار و ۹۹ تومان در سامانه نیما معامله شد.سامانه نیما شاهد عرضه حدود ۲۰۸ میلیون دلار به صورت حواله برای تامین ارز واردات کشور بوده است.این امر حاکی از این است که نرخ ارز موثر در واردات کشور نرخ مذکور بوده است.سامانه نیما از نیمه نخست سال ۹۷ پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد.نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (سامانه نیما) با هدف تسهیل تامین ارز راه‌اندازی شده و با استفاده از آن، خریداران (واردکنندگان) و فروشندگان (صادرکنندگان) ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند. سامانه نیما محل تامین ارز کالاهای وارداتی و محل تبادل میان صادرکنندگان و واردکنندگان است و حجم و قیمت معاملات انجام شده در آن در فرایند تعیین نرخ ارز، نقشی تعیین‌کننده دارد.

      چین ۷۱ میلیارد دلار به سیستم بانکی خود  تزریق کرد

در حالی که سیاست‌گذاران چین تلاش می‌کنند تا از سرایت مشکل بدهی شرکت اورگراند به بازارهای داخلی جلوگیری کنند، بانک مرکزی این کشور ۷۱ میلیارد دلار به سیستم بانکی خود تزریق کرد. در حالی که سیاست‌گذاران چین تلاش می‌کنند تا از سرایت مشکل بدهی شرکت اورگراند به بازارهای داخلی جلوگیری کنند، بانک مرکزی این کشور همچنان به تزریق نقدینگی به سیستم مالی خود ادامه می‌دهد. بانک مرکزی چین طی 5 روز کاری منتهی به جمعه 460 میلیارد یوان (71 میلیارد دلار) پول نقد از جمله 70 میلیارد یوان در روز جمعه به سیستم بانکی این کشور تزریق کرده است.

 

ارسال نظر