رویداد

۱۴۰۰/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۹۱۹

افزایش سرمایه بانک مشترک ایران و ونزوئلا 

سرمایه بانک مشترک ایران و ونزوئلا به ۱۷۶۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجوز افزایش سرمایه بانک مشترک ایران و ونزوئلا را صادر کرد. براساس مجوز صادره، سرمایه بانک مشترک ایران و ونزوئـلا با افزایش 313 درصدی، از مبلغ 568 میلیارد تومان فعلی به مبلغ 1760 میلیـارد تومان افزایش می‌یابد. محل افزایش سرمایـه بانک در مجوز صـادره، سود انباشته و سایر اندوخته‌ها (به جز اندوخته قانونی) ذکر شده است. لازم به ذکر است براساس صورت‌های مالی منتشر شده بانک مشترک ایران و ونزوئلا، سود خالص بانک مذکور در سال 1399 با رشد 325 درصدی نسبت به سال 1398، به رقم 815 میلیارد تومان رسید.

استفاده شرکت گازپروم روسیه از یوان چین 

شرکت گازپروم نفت از ابتدای ماه سپتامبر پرداخت هزینه سوخت هواپیماهایی را که بین چین و روسیه پرواز می‌کنند به جای دلار با روبل یا یوان انجام داده است.

به گزارش اویل پرایس، الکساندر دیوکوف، مدیرعامل شرکت گازپروم نفت روسیه اعلام کرد شرکتش برای معامله سوخت هواپیما با چین به جای دلار از یوان استفاده می‌کند. شرکت‌های نفت روسیه سال‌هاست به دنبال کنار گذاشتن دلار در پرداخت‌های خود هستند و چین هم قصد دارد استفاده از یوان را در سطح بین‌المللی گسترش دهد. تحلیلگران می‌گویند انجام معامله سوخت هواپیما با یوان بخشی از استراتژی وسیعتر شرکت‌های روسی برای کاهش خطر تحریم‌های امریکا علیه آنهاست. دیوکوف در حاشیه مجمع اقتصاد شرق در روز جمعه گفت شرکت گازپروم نفت از ابتدای ماه سپتامبرپرداخت هزینه سوخت هواپیماهایی را که بین دو کشور پرواز می‌کنند به جای دلار با روبل یا یوان چین انجام داده است. وی اظهار داشت: «ما از ماه سپتامبر شروع کرده ایم و می‌توانیم تمام پرداختهای مربوط به سوخت هواپیما در چین را تا پایان سال به یوان انجام دهیم». شرکت گازپروم نفت اولین و تنها شرکت نفت روسیه نیست که قصد کنار گذاشتن دلار امریکا را در قراردادهای نفتی خود دارد. رزنفت، بزرگ‌ترین شرکت نفت روسیه، دو سال پیش یورو را به عنوان ارز معاملاتی در قراردادهای جدید صادرات نفت خام و محصولات پالایشی اعلام کرد تا بتواند تحریم‌های امریکا را دور بزند. روسیه و چین بیش از پیش از روبل و یوان در تجارت‌های دوجانبه مخصوصاً تجارت انرژی استفاده خواهند کرد تا هم نفوذ بین المللی روبل و یوان افزایش یابد و هم خطر تحریم‌ها پایین بیاید.

آخرین وضعیت تراکنش‌های موبایلی بدون کارت

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: خدمت پرداخت حضوری غیرتماسی با اتصال سه بانک و یک شرکت پرداخت به پروژه کهربا تاکنون در ۲۰ هزار نقطه عملیاتی شده و پیش‌بینی می‌شود با اتصال سایر بانک‌ها و شرکت‌های پرداختی، این سرویس به زودی با قابلیت حذف مرحله وارد کردن رمز در دامنه مبلغی تعریف شده، از فراگیری کافی برخوردار شود.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در اواخر سال گذشته از پروژه پرداخت موبایلی مبتنی بر EMV (کهربا) رونمایی کرد که در این خدمت جدید بانکی که به تراکنش‌های «حضوری بدون کارت» معروف هستند از قابلیت NFC استفاده شده است؛ به این ترتیب که اگر گوشی کاربر دارای قابلیت NFC باشد و دستگاه کارتخوان نصب شده نیز چنین قابلیتی را دارا باشد، کاربر می‌تواند با نزدیک کردن گوشی تلفن همراه خود به دستگاه کارتخوان و بدون نیاز به استفاده از فیزیک کارت بانکی، وجه مورد نظر را پرداخت کند. البته پیش از این اطلاعات کارت بانکی باید در یکی از برنامک‌های پرداخت تایید شده از سوی بانک مرکزی، از جانب دارنده کارت ذخیره شده باشد. اکنون در این زمینه، مهران محرمیان - معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی - در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه «کهربا» اظهار کرد: فراهم آوردن سرویس پرداخت حضوری غیرتماسی با استفاده از گوشی تلفن همراه که ذیل عنوان پروژه «کهربا» در شبکه بانکی و پرداخت کشور از مدتی قبل آغاز شده، با اضافه شدن شمار دیگری از بانک‌های ایران به مرحله بهره‌برداری گسترده نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های فنی و مقرراتی برای پرداخت‌های حضوری بدون نیاز به همراه داشتن کارت و وارد کردن رمز در دستگاه‌های کارتخوان، از مدت‌ها قبل به عنوان یکی از اولویت‌های بانک مرکزی در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور مطرح و تلاش‌هایی هم برای پیاده‌سازی آن در جریان بود، گفت: با همه‌گیری ویروس کرونا و ضرورت کاهش تماس‌های فیزیکی با ابزارهای پرداخت، تسریع این پروژه در دستور کار قرار گرفت.  محرمیان ادامه داد: این ضرورت و تصمیم برای تسریع در عملیاتی کردن پرداخت حضوری غیر تماسی، اکنون پروژه کهربا را به نقطه‌ای رسانده که با حضور سه بانک بزرگ کشور و همکاری یکی از شرکت‌های پرداخت الکترونیکی قابلیت انجام تراکنش غیرتماسی در بیست هزار نقطه به سهولت امکان پذیر است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به اینکه مجهز بودن دستگاه کارتخوان به قابلیت NFC از جمله شروط لازم برای انجام تراکنش غیرتماسی است، با نصب بیش از ۷۶۴ هزار کارتخوان دارای این قابلیت از طرف شرکت پرداخت الکترونیکی فعال در مرحله آزمایشی این پروژه، می‌توان امیدوار بود خدمت پرداخت حضوری غیرتماسی با ملحق شدن سایر شرکت‌های پرداختی و بانک‌های کشور به سرعت همه‌گیر شود.

 

ارسال نظر