دریچه

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۵۸۵

لایحه اصلاح قانون مبارزه  با قاچاق کالا و ارز اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را اصلاح کرده و از این پس افرادی که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی برنگردانند، مجرم محسوب خواهند شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورت گرفته از سوی کمیسیون موافقت کردند.

در ماده ۱۷ لایحه، موضوع الحاق ماده (۲ مکرر) به قانون، تبصره (۵) به شرح زیر اصلاح شد: تبصره ۵- تخلف از سایر ضوابط ارزی که شورای پول و اعتبار در حدود اختیارات قانونی تعیین کرده است و فاقد وصف مجرمانه بوده و در این قانون یا سایر قوانین ضمانت اجرایی برای آن ذکر نشده است، صرفاً تخلف محسوب و مرتکب به جریمه نقدی معادل یک‌چهارم موضوع تخلف و دو یا چند مورد از محرومیت‌های موضوع ماده (۶۹) این قانون محکوم می‌شود. وارد کردن، خارج کردن یا اقدام به خارج کردن وجه رایج ایران، بدون رعایت ضوابط تعیینی شورای پول و اعتبار که در حدود اختیارات قانونی این شورا تعیین شده است، به‌شرط احراز علم و عمد در مراجع ذی‌صلاح با استناد به قرائن و امارات موجود، نیز مشمول جریمه تخلف اخیر می‌شود.

همچنین در تبصره (۷)، عبارت «دیجیتال (رقومی) » به عبارت «رقومی (دیجیتال) » تغییر کرد.در راستای رفع ابهام شورای نگهبان، یک تبصره به عنوان تبصره (۹) به شرح زیر به ماده (۱۷) موضوع الحاق ماده (۲ مکرر) الحاق شد. در این تبصره تاکید شد اشخاصی که ارز حاصل از صادرات خود را طبق ضوابط تعیینی شورای پول و اعتبار که در حدود اختیارات قانونی این شورا تعیین شده است، به چرخه اقتصادی کشور برنگردانند، مجرم محسوب و علاوه بر جزای نقدی معادل بهای ریالی آن، به حبس تعزیری درجه ۶ موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲ محکوم می‌شوند. عدم رفع تعهد ارزی موضوع ماده (۱۰) قانون تعزیرات حکومتی در صورتی که تا مبلغ صد میلیارد ریال بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی در زمان دریافت ارز باشد، مرتکب علاوه بر اعاده ارز به میزان رفع تعهد نشده و محرومیت از فعالیت بازرگانی از ۶ ماه تا یکسال، به جریمه نقدی معادل دو برابر کسری یا عدم رفع تعهد بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی از زمان دریافت ارز، محکوم می‌شود.

در صورتی که مبلغ عدم رفع تعهد ارزی معادل صد میلیارد ریال یا بیش از آن بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی در زمان دریافت ارز باشد، مرتکب علاوه بر اعاده ارز به میزان رفع‌ تعهد نشده و محرومیت از فعالیت بازرگانی از یک تا ده سال، به حبس تعزیری درجه پنج موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی و جزای نقدی به‌میزان معادل دو برابر کسری یا عدم رفع تعهد بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی از زمان دریافت ارز، محکوم می‌شود. در صورتی که رفع تعهد ارزی یا هرگونه اقدام به این منظور، با استفاده از اسناد جعلی یا خلاف واقع باشد یا از طریق بیش‌بود ارزش اظهاری کالا یا بیش‌ اظهاری در تعداد یا مقدار کالا به گمرک یا مغایرت در کالای اظهار شده یا مکشوفه با کالای موضوع تعهد باشد، مرتکب علاوه بر اعاده ارز به میزان رفع تعهد نشده و ابطال دایم کارت بازرگانی، به حبس تعزیری درجه چهار موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی و جزای نقدی به‌میزان معادل سه برابر کسری یا عدم رفع تعهد بر اساس بالاترین نرخ اعلامی بانک مرکزی از زمان دریافت ارز، محکوم می‌شود. در موارد تعدد عدم رفع تعهد، ملاک برای شمول این تبصره جمع مبالغ است و تعدد جرم مانع از حرفه‌ای محسوب شدن مرتکب نیست. در صورتی که بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور و عدم رفع تعهد ارزی، با تشخیص مرجع‌ رسیدگی‌ به‌علت قوه قاهره (حادثه خارجی غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل دفع) باشد، مقررات این تبصره اعمال نمی‌شود.

تمهیدات لازم برای تامین اسکناس خودپردازها 

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای با تاکید بر اینکه تمهیدات لازم جهت تامین اسکناس کافی در دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها در روزهای تعطیل پیش رو، انجام شود، ساعات کاری سامانه‌های ساتنا و پایا و نحوه تمدید ضمانتنامه‌های صادره سامانه سپام ریالی در ماه‌های تیر و مرداد سال جاری را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

پیرو مکاتبات پیشین در خصوص تغییر ساعات کاری سامانه‌های ساتنا و پایا و نحوه تمدید ضمانتنامه‌های صادره سامانه سپام ریالی در ماه‌های تیر و مرداد سال جاری، ضمن تاکید مجدد بر اجرای دقیق موارد اعلام شده در مکاتبات مذکور، ملاحظات تکمیلی ذیل را به اطلاع می‌رساند: 

روزهای سه شنبه مورخ 1400.4.29، چهارشنبه مورخ 1400.4.30، پنجشنبه مورخ 1400.4.31، شنبه مورخ 1400.5.2 و یکشنبه مورخ 1400.5.3 زمان کاری سامانه ساتنا و تعداد چرخه‌های پردازش پایا، مطابق روزهای عادی (غیرتعطیل)، خواهدبود.

 روزهای چهارشنبه مورخ 1400.4.30 و پنجشنبه مورخ 1400.4.31، اجرای چرخه سوم پایا از ساعت 12:45 به ساعت 16:45 موکول می‌گردد.

 از تاریخ 1400.5.8 تا تاریخ 1400.5.31، ساعت شروع پردازش چرخه واحد جمعه‌ها و سایر روزهای تعطیل رسمی (غیر از پنجشنبه ها)، همانند چرخه سوم روزهای عادی (ساعت 12:45) خواهد بود.

 بر اساس مصوبه سی‌و نهمین جلسه مورخ 1400.3.23 کمیته‌ راهبردی انتقال حساب‌های دولتی این بانک، از تاریخ 1400.5.8 تا اطلاع ثانوی، در چرخه واحد جمعه‌ها و سایر روزهای تعطیل رسمی در پایا، علاوه بر دستورپرداخت‌های شاپرکی، دستورپرداخت‌های عادی نیز پردازش خواهندشد.

 

ارسال نظر