دلار وارد کانال 25 هزار تومان شد

۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۹۴
دلار وارد کانال 25 هزار تومان شد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز سه‌شنبه، به دنبال افزایش قیمت‌ها در روزهای اخیر و رشد تقاضا در بازار ارز و طلا، قیمت دلار وارد کانال 25 هزار تومان شد و قیمت دلار 25 هزار و 30 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 191 تومان و درهم امارات 6 هزار و 832 تومان اعلام شده است. از سوی دیگر با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1769 دلار و رشد قیمت دلار، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت و سکه به قیمت 10 میلیون و 820 هزار تومان رسید. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی سه‌شنبه، ۸ تیرماه با ۲۷۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۳۱۹ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۲۹ هزار و ۱۹۴ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۲۱۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۱۶ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۸۲۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۳۸ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۴۲۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶۸۷ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۷۷۵ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۱ هزار و ۵۹۸ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه از روز شنبه وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و رشد آرام قیمتی را تا ادامه داده است.

     فروش سکه

به نرخ ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سه‌شنبه، ۸ تیرماه) در بازار تهران با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته (سه شنبه) به رقم ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۲ هزار تومان رسید.قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۴۸ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۶۹ دلار و ۳۵ سنت قیمت خورد.قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید.از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است و آرام آرام به محدوده قیمت ۱۱ میلیون تومان حرکت می‌کند.نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: دوشنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ به دلیل افزایش نرخ انس جهانی و ارز، شاهد بالا رفتن قیمت طلا و سکه در بازار هستیم.محمد کشتی آرای با بیان اینکه انس جهانی ۱۷۷۴ دلار قیمت‌گذاری شده است، افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بفروش می‌رسد. هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱ میلیون و ۷۴ هزار تومان فروخته می‌شود.قیمت ارز نیز با افزایش روبرو بوده است. قیمت دلار تا لحظه تنظیم خبر ۲۵ هزار ۱۰۰ تومان و هر یورو ۲۹ هزار ۹۰۰ تومان فروخته شده است.

     سپرده ۶۰ هزار میلیارد تومانی ذخایر ارزی 

در ۲۶ بانک

در چند سال اخیر حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده تا به تامین مالی طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش‌های تعیین شده اختصاص پیدا کند. از سال ۱۳۹۴ به بعد که سپرده‌گذاری ریالی از منابع صندوق توسعه ملی شروع شد، در ۲۶ بانک دولتی، خصوصی و موسسه مالی سپرده‌گذاری صورت گرفته که به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

    پاسخ به ابهامات مالیات سکه

یک هفته تا پایان مهلت مشمولان برای پرداخت مالیات خرید سکه از بانک مرکزی باقی مانده است که در این بین ابهامی وجود دارد مبنی براینکه خرید سکه از صرافی‌ و طلافروشی نیز مشمول مالیات می‌شود یا خیر که معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی توضیحاتی در این زمینه ارایه کرد.خریداران سکه از بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ مشمول پرداخت مالیات هستند که خریداران سکه در سال گذشته تا پایان ۱۵ تیرماه سال جاری باید مالیات متعلقه بپردازند و اگر مالیات خود را در این مدت نپردازند، به مالیات متعلقه آنها به ازای هر ماه دیرکرد معادل ۲.۵ درصد جریمه اضافه می‌شود. همچنین، مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع را به صورت کامل تا ۱۵ تیر سال جاری ندارند، مالیات آنها حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی قسط‌بندی می‌شود.طبق دستورالعمل، کسی که بیش از پنج تا ۱۵ سکه از بانک مرکزی بخرد، باید به ازای هر قطعه سکه باید ۹۶۰ هزار تومان مالیات پرداخت کند و نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ سکه به ازای هر قطعه باید معادل یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان مالیات بپردازد.علاوه براین، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۱۰۵ سکه به ازای هر قطعه باید معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت شود که نکته قابل توجه درباره مالیات سکه، افزایش قابل توجه رقم آن و کاهش سطح معافیت مالیاتی است. در این راستا، تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر (۱۰۵) قطعه سکه اقدام کرده‌اند، باید حداکثر تا پایان ۱۵ تیر ماه سال جاری با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کنند. همچنین، برای اینکه از مشمولیت خود برای پرداخت مالیات خرید سکه از بانک مرکزی اطلاع پیدا کنید، باید ابتدا در سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir  ثبت نام کنید و اگر با درج کد ملی خود در این سامانه شما مشمول پرداخت مالیات باشید، به شما اعلام می‌شود. سپس باید به سامانه پرداخت مالیات مقطوع و انتخاب تعداد اقساط مراجعه و مالیات خود را براساس سررسید قبوض پرداخت کنید. علاوه براین، کسانی که در سال ۱۳۹۸ سکه خریده‌اند اما مالیات آن را نپرداخته‌اند نیز در صورتی که بیشتر از ۱۸۵ سکه خریده باشند، می‌توانند امسال اظهارنامه پر کنند و کسانی که کمتر از ۱۸۵ سکه خریداری کرده باشند نیز می‌توانند طبق دستورالعمل سال ۱۳۹۸ مالیات خود را بپردازند که برای اطلاع از دستورالعمل سال ۱۳۹۸ می‌توانید به این لینک مراجعه کنید. در این زمینه، محمد مسیحی - معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در صورتی که سکه‌های خریداری شده به سرقت بروند، هر ادعایی در این زمینه باید مستدل و مستند به مدارک و شواهد متقن و روشن باشند.وی افزود: به ویژه در خصوص دارایی‌هایی که بیم ادعاهای متقلبانه وجود دارد، این مستندات مدارک و شواهد باید قدرت اقناع‌کنندگی بسیار بالایی را برای حسابرسان مالیاتی داشته باشد. مسیحی در پاسخ به اینکه خرید سکه از صرافی‌ها و طلا فروشی‌ها نیز مشمول مالیات می‌شود؟ گفت: هر فعالیت اقتصادی مادامی که تصریح به معافیت در قانون نشده باشد، مشمول مالیات می‌شود.

    ذخایر طلا و ارز ترکیه ۹۲ میلیارد دلار 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بانک مرکزی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه مه‌به ۹۲ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه قبل ۲.۳ درصد افزایش یافته است.طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، ۴۶.۵ میلیارد دلار از ذخایر ارزی این کشور به شکل اسکناس بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد بیشتر شده است.رکورد ذخایر طلا و ارز ترکیه درسال‌های اخیر مربوط به دسامبر سال ۲۰۱۳ بوده است که طی آن این کشور ۱۳۶ میلیارد دلار ذخایر طلا و ارز شامل ۲۱ میلیارد دلار طلا در اختیار داشت. ماه گذشته و به دنبال بحران ارزی که منجر به سقوط ۱۴ درصدی ارزش پول ملی این کشور شد، بانک مرکزی مجبور شد بخش بزرگی از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند اما با بهبود تدریجی وضعیت، روند تقویت ذخایر ارزی مجددا آغاز شده است.

 

ارسال نظر