صراف‌ها: عرضه ارز در نیما محدود شد؛ افزایش خریدار در بازار

۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۷۸۱

گروه بانک و بیمه | 

در بازار آزاد ارز، قیمت دلار 24 هزار و 400 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 100 تومان و درهم امارات 6 هزار و 690 تومان اعلام شده است. نرخ اونس جهانی طلا نیز در 1781 دلار باقی ماند و در نتیجه سکه به 10 میلیون و 510 هزار تومان رسید.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۵ تیرماه) با ۲۲۴ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه) به رقم ۲۴ هزار و ۶۸ تومان رسید. قیمت فروش یورو با ۳۰۳ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۳ تیرماه) به ۲۸ هزار و ۵۸۲ تومان رسید. قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۵۹۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۶ تومان بود. علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۴۴۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۶۵۷ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۹۶۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۲۱۷ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۳۷۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۱ هزار و ۲۷۲ تومان معامله شد. دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و در این فاصله به سوی کانال ۲۴ هزار تومان خیز برداشت، اما دوباره کاهش یافت و در کانال ۲۳ هزار تومانی در نوسان بود تا اینکه وارد کانال ۲۴ هزارتومان شد.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته‌بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشمگیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

     نرخ سکه به ۱۰ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان 

رسید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (شنبه، ۵ تیرماه) در بازار تهران با افزایش ۲۲۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه) به رقم ۱۰ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید.قیمت هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۵۵۰ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۷۸۲ دلار و ۱۲سنت فروخته شد. قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹ میلیون تومان رسید.از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ به دلیل بالا رفتن نرخ انس جهانی و ارز، شاهد بالا رفتن قیمت طلا و سکه در بازار هستیم. محمد کشتی آرای، نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه انس جهانی ۱۷۸۲ دلار قیمت‌گذاری شده افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۴۴ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت ارز نیز در بازار با افزایش روبرو بوده است. قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و هر یورو ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان فروخته شده است.

     صراف‌ها: عرضه ارز در نیما محدود شد؛ 

افزایش خریدار در بازار ارز

قیمت ارز درحالی وارد مدار افزایشی شده که طبق اذعان فعالان بازار، عرضه محدود ارز در سامانه نیما و افزایش تقاضا برای خرید ارز موجب ادامه‌دار شدن این فرایند در روزهای آتی خواهد شد.قیمت دلار و درهم درحالی این روزها بار دیگر صعودی شده که پیش از این به دلیل خوش‌بینی‌ها نسبت به مذاکرات و برجام و ... نوسانات ارزی در بازار به حداقل رسیده بود و برهمین اساس نیز دلار مدت‌ها در کانال 23 هزار تومان درجا می‌‌زد.امروز اما قیمت دلار دولتی و آزاد با افزایش نسبت به آخرین روز هفته قبل وارد کانال 24 هزار تومانی شده اند؛ دلار دولتی در صرافی‌ها با قیمت 24 هزار و 68 تومان و دلار آزاد با قیمت 24 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود. درهم نیز در نیما با قیمت 6200 تا 6300 تومان در معامله است البته نرخ فروش درهم در بازار آزاد به بیش از 6 هزار و 730 تومان رسیده است.آن‌طور که بازاری‌ها می‌گویند: افزایش قیمت درهم بعد از خوابیدن تب انتخابات و اخبار مذاکرات هسته‌ای در کنار کاهش عرضه ارز در نیما موجب شده تا مدار ارز در بازار صعودی شود.کاهش عرضه ارز در سامانه نیما از سوی صادرکنندگان درحالی است که در هفته‌های قبل خریداری برای ارزهای نیمایی نبود اما این روزها و با نامشخص بودن نتایج مذاکرات و ... وضعیت برعکس شده و این‌بار خریدار است ولی فروشنده‌ای در بازار وجود ندارد!محدودیت عرضه ارز در سامانه نیما موجب افزایش محسوس قیمت درهم شده است به گونه‌ای که قیمت درهم در معاملات نیمایی از 5600 تومان به 6200 تا 6300 تومان افزایش یافته است.

نکته مهم در که حتما در کاهش محدودیت عرضه ارز توسط صادرکنندگان اثرگذار است، نزدیک شدن به پایان مهلت تسویه ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان است؛ به همین دلیل نیز بر تعداد خریداران در بازار ارز افزوده شده است چراکه قیمت بالای ارز در بازار آزاد موجب شده تا منفعت بیشتری از محل فروش اسکناس در بازار نصیب این گروه شود.همانطور که بازاری‌ها اذعان دارند افزایش شکاف قیمتی در بازار نیما و آزاد موجب شده تا صادرکنندگان دیگر تمایلی به عرضه ارز در این سامانه نداشته باشند و بازار آزاد را اولویت فروش دلار‌هایشان قرار دهند.یکی از صراف‌ها در همین ارتباط تأکید دارد که چنانچه عرضه در سامانه نیما اصلاح نشود، می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری در نرخ داشته باشد و منجر به افزایش پایه نرخ ارز نیمایی و قیمت تمام شده کالاهای وارداتی خواهد شد که در نهایت منجر به فشار به مصرف‌کننده می‌شود.آنطور که فعالان بازار ارز می‌گویند هم‌اکنون وضعیت عرضه و تقاضا در بازار الاکلنگی شده و عرضه‌کنندگان ترجیح می‌دهند ارزهای خودرا در قیمت‌های بالاتری بفروشند و همین امر احتمالاً موجب ادامه‌دار شدن سیرصعودی قیمت‌ها می‌شود مگر اینکه فرایند عرضه ارز در نیما با تغییراتی همراه شود.

     کاهش ۹.۷ درصدی نرخ برابری دلار

 با ریال در زمستان ۹۹

متوسط نرخ برابری دلار و یورو با ریال در بازار آزاد به ترتیب برابر ٢٤٥٣٦٤ و ٢٩٦٥٠٤ ریال بوده است که نسبت به فصل قبل به ترتیب ٩,٧ و ٧.٨ درصد کاهش داشته است. همچنین بازار ارز در هفته‌ای که گذشت شاهد رشد نرخ دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز بود. این در حالی است که بهای دلار به عنوان شاخص ارزی، در بازار آزاد نیز با روند صعودی همراه بود.بررسی شش روز فعالیت بازار ارز در روزهای پایانی خردادماه و روزهای آغازین تابستان، نشان می‌دهد که نرخ خرید و فروش دلار امریکا در این مدت با افزایش نسبی همراه بوده است. به گونه‌ای که در اولین روز هفته (۲۹ خردادماه ۱۴۰۰) نرخ پایانی خرید و فروش هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به ترتیب ۲۳۱۶۹ و ۲۳۶۳۷ تومان به ثبت رسیده بود. همچنین در دومین روز هفته (یکشنبه ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰) این ارقام با افت نسبی همراه شدند و بهای خرید و فروش دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به ترتیب به نرخ‌های ۲۳۰۶۶ و ۲۳۵۳۱ تومان رسید.اما این روند در آخرین روز بهار، تداوم نداشت و شاهد افزایش دوباره شاخص ارزی بودیم؛ به گونه‌ای که در پایان معاملات سومین روز هفته (دوشنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰) هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز به ترتیب به نرخ‌های ۲۳۱۸۷ و ۲۳۶۵۶ تومان خرید و فروش شد. بنابراین با پایان فعالیت بازار ارز در آخرین روز کاری خردادما، نرخ فروش دلار امریکا در سه ماهه ابتدایی سال با افت بیش از ۳۰۰ تومانی همراه بوده است.در ادامه با شروع تابستان، شاهد افزایش شاخص ارزی در معاملات چهارمین روز (سه شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۰) بودیم؛ به گونه‌ای که در پایان فعالیت بازار روز سه شنبه، هر اسکناس دلار امریکا به نرخ ۲۳۳۷۴ تومان از مردم خریداری و به نرخ ۲۳۸۴۶ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه، افزایش داشت.همچنین در معاملات روز چهارشنبه (دوم تیرماه ۱۴۰۰) افت ارقام بالا را شاهد بودیم. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار امریکا در پایان این روز به ترتیب به نرخ‌های ۲۳۲۷۸ و ۲۳۷۴۸ تومان خرید و فروش شد و در نهایت در پایان هفته (پنجشنبه سوم تیرماه ۱۴۰۰) هر اسکناس دلار امریکا به نرخ ۲۳۳۷۲ تومان از مردم خریداری شد و به قیمت ۲۳۸۴۴ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. بنابراین در مجموع شش روز فعالیت بازار ارز در هفته گذشته، بهای فروش دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور با رشد ۲۰۷ تومانی مواجه شده است. همچنین در بازار آزاد نیز نرخ خرید و فروش دلار امریکا با کمی فاصله نسبت به صرافی‌های بانکی و مجاز در کانال بیست و چهار هزار تومانی در نوسان بود

     قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۱۷۸۱ دلار و ۴۴ سنت رسید.پس از آنکه آمارهای هزینه‌های مصرف‌کننده در امریکا تغییر چندانی نداشت و سبب شد تا گمانه زنی‌های قبلی مبنی بر انقباضی شدن سیاست پولی فدرال رزرو تا حدودی تضعیف شود، قیمت طلا روز جمعه شاهد افزایش بود و در مسیر ثبت اولین رشد هفتگی طی 4 هفته گذشته قرار گرفت.

     خرید الماس با رمزارز

بنگاه سوثبی پرداخت ارز رمزنگاری شده را در حراجی الماس پذیرفت.به گزارش راشاتودی، نخستین‌بار است که به‌طور رسمی امکان خرید جواهرات با رمزارزها فراهم می‌شود و قرار است خریدار، پیشنهاد خود را برای خرید یک الماس به ارزش ۱۵ میلیون دلار در حراجی هنگ کنگ بر حسب رمزارزها ارایه کند. سوثبی بزرگ‌ترین بنگاه هنرهای زیبا و جواهرات جهان، برای اولین‌بار ارز رمزنگاری شده را برای پرداخت یک الماس نادر قبول می‌کند که پیش بینی می‌شود در حراجی ماه آینده در هنگ کنگ تا ۱۵ میلیون دلار برسد.

 

ارسال نظر