عبور دلار از کانال ۲۴ هزار تومان

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۹۵
عبور دلار از کانال ۲۴ هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

عصر شنبه، قیمت دلار از مرز 24 هزار تومان عبور کرد و به 24060 تومان رسید. هر گرم طلا نیز 1 میلیون و 85 هزار و مظنه مثقال طلا 4 میلیون و 703 هزار تومان، سکه 10 میلیون و 800 هزار، نیم سکه 6 میلیون، ربع سکه 4 میلیون و سکه گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد. کارشناسان دلیل عمده این افزایش قیمت‌ها را افزایش تقاضا برای خرید دلار، وضعیت بازار بعد از ارزپاشی‌های اخیر، اخبار مذاکرات وین، اخبار انتخابات ارزیابی کرده‌اند. صبج شنبه، قیمت دلار 23 هزار و 850 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات 6 هزار و 580 تومان اعلام شده است. اونس جهانی نیز 1904 دلار اعلام شد و در مجموع باعث شد که قیمت سکه به 10 میلیون و 660 هزار تومان افزایش یابد.  قیمت ارز که چند هفته‌ای با ثبات نسبی همراه بود از صبح شنبه وارد مدار افزایشی شده تا جایی که دلار از کانال ۲۴ هزار تومان هم عبور کرده است؛ فعالان بازار ۳ دلیل اصلی را برای افزایش قیمت ارز نام می‌برند. آنطور که صراف‌های خیابان فردوسی می‌گویند: بازار ارز دوباره هیجانی شده و همین موضوع باعث افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار شده است. افزایش قیمت طلا و ارز در بازار درحالی با شتاب بیشتری همراه شده که پیش از این شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار بودیم هرچند دولت تلاش داشت با ارزپاشی رکوردهای پایین‌تری برای دلار، ثبت کند.قیمت دلار در هفته‌های اخیر بین کانال 22 تا 23 هزار تومان در نوسان بود اما در روزهای اخیر مدار قیمت‌ها در بازار ارز صعودی شده و همین امر باعث عبور دلار از کانال 24 هزار تومان شد. فعالان بازار معتقدند، افزایش تقاضا ناشی از رمز ارزها، خبرهای منفی از مذاکرات و شایعات مربوط به عزل رییس کل بانک مرکزی باعث شده تا قیمت دلار در بازار افزایشی شود و از 24 هزار تومان هم عبور کند. از آنجایی که رمز ارزها بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان درهم غیر رسمی در بازار هستند، در روزهای اخیر تقاضا برای خرید ارز از این محل افزایش محسوسی داشته است، ‌یکی از صراف‌ها در همین ارتباط می‌گوید: گردش مالی این رمز ارزها اگر از سامانه نیما بیشتر نباشد کمتر نیست. او تأکید دارد: سیستم مالی غیر رسمی که هم‌اکنون برای رمزارزها در گردش است تراکنش بالایی دارد که تاثیر مستقیم در بازار دارد. از سوی دیگر برخی بازاری‌ها از تأثیر خبرهای مربوط به مذاکرات در بازار ارز می‌گویند، برهمین اساس نیز بسیاری از خریداران ارز در هفته‌های اخیر دست نگه داشته‌اند. با این حال اما فعالان بازار ارز می‌گویند: از یکی دو روز گذشته تعداد خریداران در بازار ارز افزایش یافته‌، و آنهایی که پیش از این در صف خرید ارز بودند بعد از اینکه دیدند اتفاق خاصی نیفتاد، وارد بازار شده‌اند. علاوه بر این، شایعات مربوط به عزل رییس کل بانک مرکزی باعث شده تا جو بازار منفی شود؛ خبرهای مربوطه باعث شده تا دلار به بهانه برکناری همتی از ریاست کلی بانک مرکزی روند افزایشی را طی کند. بازاری‌ها می‌گویند: با توجه به افزایش تعداد خریداران در بازار ارز و روند افزایشی درهم در امارات، اگر تعادل بازار بهم بریزد احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد. بعبارتی اگر در دو سه روز آینده بازار مدیریت نشود، تعداد خریداران خانگی در بازار افزایش خواهد داشت. چراکه اگر امیدی به بازگشت قیمت‌ها به سمت تعادل نباشد احتمال ورود مردم عادی به بازار وجود دارد. 

  سایه انس جهانی و مذاکرات وین 

بر بازار طلا

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، هشتم خردادماه) با ۷۳۱ تومان افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۳۸۳ تومان رسید.قیمت فروش یورو نیز در ساعت ۱۳ با ۴۱۵ تومان افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه) به رقم ۲۸ هزار و ۱۳۹ تومان رسید.  قیمت خرید هر دلار ۲۲ هزار و ۹۲۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۵۸۲ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۲۶۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۲ هزار و ۴۶۴ تومان اعلام شد. همچنین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۱۴۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۳۹۳ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۴ هزار و ۹۲۲ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۴۳۸ تومان معامله شد.

  افزایش قیمت سکه در نخستین روز هفته

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (شنبه) در بازار تهران با افزایش ۳۲۰ هزار تومانی نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته به رقم ۱۰ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۹۰۰ تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۸۰ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۹۰۴ دلار و ۴۵ سنت فروخته شد.

  بازار ارز چشم انتظار تحولات روزهای آتی

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت شاهد افزایش نرخ دلار و یورو و ورود دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی بود، اما این روند افزایشی بسیار آهسته پیش رفت و به نظر می‌رسد این بازار منتظر تحولات روزهای آتی است. بازار ارز در هفته‌ای که گذشت نسبت به روند مذاکرات هسته‌ای در وین همچنان نگاه تردیدآمیز خود را حفظ کرد و در خصوص اعلام لیست نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، واکنش خاصی نشان نداد. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت طلا و سکه تحت تأثیر افزایش بهای انس جهانی طلا در روزهای اخیر اندکی بالا رفته، اما ممکن است در صورت نتیجه مثبت مذاکرات وین و کاهش قیمت ارز، دوباره سیر نزولی به خود بگیرد. «محمد کشتی آرای» اظهار داشت: اونس جهانی افزایش قیمت پیدا کرده و همین امر بیشترین نقش را در افزایش قیمت طلا داشته است. در روز چهارشنبه، قیمت اونس به یک‌باره حدود ۲۸ دلار بالا رفت و همین امر در سیر صعودی قیمت طلا تعیین‌کننده بود.  کشتی آرای در بیان دلایل این موضوع، اضافه کرد: در حال حاضر تورمی در دنیا ایجاد شده که برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی است. تا چند ماه پیش تحلیل‌ها این بود که با توجه به اینکه اقتصاد دنیا تحت تأثیر کرونا قرار گرفت، افزایش قیمت اونس جهانی ایجاد شد. بعد با تغییر وضعیت و شروع واکسیناسیون در اکثر کشورها پیش‌بینی این بود که قیمت اونس جهانی کاهش پیدا خواهد کرد و به سطح قیمت حدود ۱۴۰۰ دلار می‌رسد.اما اتفاق دیگری که اکنون افتاده این است که به خاطر همین بیماری کرونا یک تورمی در دنیا ایجاد شده که کاهش ارزش دلار را در پی داشته و کاهش ارزش جهانی دلار نیز به افزایش قیمت اونس جهانی منجر شده است. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران به موضوع حباب سکه اشاره کرد و اظهار داشت: حباب سکه در این روزها خیلی کم شده و حتی در پنجشنبه گذشته به پایین‌ترین حد خودش در چندسال اخیر رسید و صفر شد. در دو یا سه روز اخیر حباب سکه زیر ۱۰۰ هزار تومان بوده است که رقم قابل توجهی نیست. اما، نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های گرمی همچنان حباب بالایی دارند. وی درباره قیمت طلا در روزهای آینده نیز گفت: چشم بازار ارز به مذاکرات وین دوخته شده تا مشخص شود که به چه شکلی پیش خواهد رفت. ما انتظار داریم نتایج آن مثبت بوده و به برداشته شدن تحریم‌ها و کاهش نرخ ارز منجر شود که این موضوع بسیار تأثیرگذار خواهد بود. اما فعلاً نتیجه نامشخص است. 

  دلار ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان شد

 به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت‌های درج شده در این خبر با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشمگیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. ‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 383 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 920 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 139 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 582 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. 

  سقوط آزاد لیر

ارش لیر بار دیگر به کمترین سطح تاریخی خود رسید.به گزارش بلومبرگ، تغییرات جدید در کادر مدیریتی بانک مرکزی ترکیه با واکنش منفی معامله گران بازارهای مالی مواجه شده است. رجب طیب اردوغان،  رییس‌جمهور این کشور-  در حکمی، اغوزان اوزباس- قائم مقام بانک مرکزی را برکنار کرد. نگرانی از اعمال نظر در سیاست‌های بانک مرکزی همچنین باعث شد تا شاخص اطمینان به اقتصاد ترکیه در هفته پایانی ماه می‌با ۱.۳ واحد کاهش به ۹۲.۶ واحد برسد که پایین‌ترین ثبت شده این شاخص از آگوست سال قبل بوده است. بالا ماندن میزان شیوع ویروس کرونا در ترکیه که موجب اعمال مجدد قرنطینه‌های سراسری در این کشور شده، فعالان را نسبت به توانایی بانک مرکزی در مدیریت تورم افسارگسیخته ناامید کرده است. اقتصاد ترکیه وابستگی زیادی به بخش گردشگری و سرمایه‌های ورودی خارجی دارد و بحران کرونا هر دوی این بخش‌ها را هدف قرار داده است. تورم هم در ۱۲ ماه منتهی به آوریل ۱۷.۴ درصد اندازه‌گیری شده که بالاترین تورم ثبت شده دو سال اخیر این کشور است. نرخ تورم فعلی فاصله معناداری با تورم ۸.۵ درصدی دارد که بانک مرکزی رسیدن به آن را هدفگذاری کرده است.  

 

ارسال نظر