دلار دوباره ۲۲ هزاری شد

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۴۹
دلار دوباره ۲۲ هزاری شد

کاهش پلکانی قیمت دلار صرافی در کانال ۲۱ هزار تومانی

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

در بازار ارز آزاد روز دوشنبه 13 اردیبهشت 1400، قیمت دلار 22 هزار و 200 تومان، قیمت یورو 26 هزار و 700 تومان و درهم امارات 6 هزار و 130 تومان اعلام شده است. قیمت دلار در معاملات سومین روز هفته، کاهش نسبی را در مقایسه با روز گذشته تجربه کرده است.بررسی روند بازار ارز در روزهای اخیر، بیان‌گر عقب‌نشینی پلکانی دلار از کانال بیست و دو هزار تومانی و جای گرفتن در کانال پایین‌تر است. در معاملات روز دوشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ هر اسکناس دلار امریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۱۳۰۱ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افت ۱۱۲ تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت۲۱۷۱۳ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. این رقم نسبت به اولین روز هفته، ۱۱۷۷ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین در این صرافی‌ها، هر اسکناس یورو به قیمت۲۵۳۵۵ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به نرخ ۲۵۸۶۷ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز یکشنبه، ۷۴۶ تومان کاهش نرخ دارد. یورو نیز نسبت به اولین روز هفته، ۱۸۰۲ تومان ارزان‌تر شده است.  در بازار آزاد قیمت طلای۱۸عیار هرگرم ۹۳۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید۹ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون و 400 هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 200 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 200 هزار تومان و سکه یک گرمی یک میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد و هر مثقال طلا 4 میلیون و 55 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. گفتنی است، به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت‌های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ‌های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.  نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند. در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 21 هزار و 802 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 370 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 26 هزار و 613 تومان و قیمت خریدیورو نیز 26 هزار و 86 تومان اعلام شده است. نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

    قیمت طلا از رکوردهای دو ماهه پایین آمد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تاثیر بالا ماندن نرخ دلار و اظهارات جرومی پاول، رییس فدرال‌رزرو، از رکوردهای دو ماهه پایین آمد. جرومی پاول در سخنرانی خود در مورد وضعیت اقتصاد امریکا گفت: اقتصاد امریکا وضعیت بهتری دارد اما کاملاً از بحران خارج نشده است او گفت قشرهایی که تحصیلات کمتری داشته‌اند و والدین شاغل، بیشتر از سایرین در بحران کرونا آسیب دیده‌اند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۹:۳۴ به وقت تهران، ۰.۲۵ درصد افت کرد و به ۱،۷۸۷.۸۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای امریکا تا این لحظه ۰.۲۰ درصد افت کرد و به ۱،۷۸۸.۳۰ دلار رسید. بالا ماندن نرخ دلار باعث شده تا قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری گران‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن کاهش یابد.

    ذخایر ارزی و طلای روسیه افزایش یافت

آخرین گزارش بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که ذخایر ارزی و طلای روسیه در هفته گذشته ۵.۸ میلیارد دلار رشد کرده و به ۵۸۹.۵ میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که رشد ذخایر ارزی در بازه ۱۶ تا ۲۳ آوریل، به علت افزایش مثبت نرخ ارزهای ذخیره شده و افزایش خرید ارز خارجی طبق قانون جدید بودجه بوده است. طبق قانون جدید بودجه باید بخش بزرگ‌تری از درآمد حاصل از فروش نفت به تقویت ذخایر ارزی تخصیص داده شود. طبق داده‌های بانک مرکزی روسیه ذخایر ارزی این کشور برای سومین هفته متوالی رشد کرده است. از آغاز ماه آوریل تا ۲۳ آوریل۱۵ میلیارد دلار به ذخایر ارزی روسیه افزوده شده است.

    ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال 

افزایش یافت

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۲۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۶ درصد بیشتر شده است. به دنبال صعودهای پی در پی اتریوم، دومین ارز بزرگ دیجیتالی جهان به ارزش بازار ۳۶۳ میلیارد دلاری دست پیدا کرد تا بدین‌ترتیب اتریوم به بازاری باارزش‌تر از شرکت‌های بزرگ و مشهوری همچون نستله و بنک آو امریکا تبدیل شود. ارزش اتریوم پس از آن رو به افزایش رفت که شماری از توسعه‌دهندگان امور مالی غیرمتمرکز de-fi اعلام کردند از بستر اتریوم برای پیشبرد پروژه‌های خود استفاده خواهند کرد.  در یک رویداد بسیار بااهمیت، شرکت ویزا کارد که یکی از دو شرکت بزرگ پرداخت‌های بین‌المللی در جهان محسوب می‌شود اعلام کرد ۳۵ ارز دیجیتالی در مسیر پذیرش توسط ویزا برای استفاده به عنوان ابزار پرداخت و دریافت در نظر گرفته شده‌اند. مدیرعامل این شرکت از بیت کوین و ارزهای دیجیتالی توسعه یافته شده توسط بانک‌های مرکزی به عنوان طلاهای دیجیتالی نام برده که یک پتانسیل بسیار بزرگ در آینده دارند.  رویای کسب سودهای هنگفت و نوسانات وسوسه‌انگیز ارزهای دیجیتالی باعث شده است تا شمار ورود سرمایه‌های جدید به این بازارها با شیبی تند رو به افزایش باشد. روزنامه چوسان ایلبو کره جنوبی در گزارشی تب ارزهای دیجیتالی در این کشور را نگران‌کننده خوانده و نوشته است بسیاری از جوانان ۲۰ تا ۳۰ سال کره‌ای به خیال یک‌شبه پولدار شدن، کار خود را رها کرده‌اند و تمام دارایی‌های خود را به بازار آورده‌اند.  در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۹ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

 

ارسال نظر