نوسان قیمت دلار در مرز 23 هزار تومان

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۲۸۵

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز چهارشنبه اول بهمن 99 با انتشار اخباری در مورد نبود اراده سیاسی لازم در کره جنوبی و عراق برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده و برخی اظهارنظرهای مقامات دولت جدید امریکا، نرخ دلار بار دیگر روند افزایشی به خود گرفت و دلار به 22980 تومان تا 23050 تومان رسید. به دنبال این افزایش قیمت دلار و همچنین اعلام هر اونس جهانی طلا به 1854 دلار، نرخ سکه نیز افزایش یافت و به 10 میلیون و 440 هزار تومان رسید. همچنین سکه طرح قدیم 10 میلیون و 150 هزار، نیم سکه 5 میلیون و 600 هزار، ربع سکه 3 میلیون و 600 هزار، سکه گرمی 2 میلیون تومان معامله شد. هر دلار روز (چهارشنبه) در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد که قیمت آن نسبت به روز معاملاتی گذشته (سه شنبه) یک هزار و ۶۰ تومان افزایش داشت، نرخ هر یورو نیز به ۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. روند نزولی نرخ دلار از اوایل هفته گذشته شتاب گرفت، به‌طوری که از کانال ۲۶ هزار تومانی به سوی نرخ‌های پایین‌تر حرکت کرد. بر این اساس، نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شد. قیمت فروش یورو نیز با افزایش یک هزار و ۲۵۰ تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری گذشته (سه شنبه ۳۰ دی) به ۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.

قیمت خرید هر دلار ۲۱ هزار و ۹۵۰ تومان و قیمت خرید هر یورو نیز ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام شد، همچنین قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۲ هزار و ۲۹۷ تومان و قیمت فروش آن ۲۲ هزار و ۵۲۰ تومان بود.علاوه براین نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۲۱۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۴۷۹ تومان اعلام شد.براساس این گزارش در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته (سه‌شنبه)، هر یورو با قیمت میانگین ۲۵ هزار و ۴۵۹ تومان به فروش رسید و هر دلار نیز بدون اعمال قیمت بود.همچنین در این بازار حواله یورو در روز کاری گذشته (سه‌شنبه) ۲۸ هزار و ۷۴۷ تومان معامله شد و حواله دلار نیز ۲۲ هزار و ۹۲۳ تومان مورد تبادل قرار گرفت.  قیمت دلار در روزهای گذشته با توجه به افزایش امیدواری در زمینه صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده است. هفته گذشته نیز رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: ایران توانسته گشایش‌هایی در فروش نفت داشته باشد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز (چهارشنبه) با افزایش ۲۳۰ هزار تومانی نسبت به روز سه شنبه (۳۰ دی‌ماه) ۱۰ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم در برابر دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد.نرخ هرگرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۴۶۵ هزارتومان رسید.

همچنین کاهش نرخ اونس جهانی طلا نیز باعث افت قیمت طلا و سکه شده و کارشناسان افت بیشتر اونس جهانی طلا در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. کاهش ریسک‌های بین‌المللی پس از پذیرش شکست دونالد ترامپ و معرفی جو بایدن به عنوان رییس‌جمهوری قانونی آینده امریکا نیز بر این روند تاثیرگذار بوده است.علاوه براین انتظار می‌رود با آغاز توزیع واکسن کرونا و بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده، میزان استقبال از طلا به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری کاهش یابد. در ساعات صبح چهارشنبه قیمت دلار 22 هزار و 300 تومان، قیمت یورو 26 هزار و 600 تومان و درهم امارات 6 هزار و 250 تومان اعلام شد اما تا عصر چهارشنبه دلار به 23 هزار تومان رسید.

      علت کاهش نرخ دلار در ۲ هفته اخیر چه بود؟

 کاهش حدود پنج هزار تومانی بهای دلار طی دو هفته اخیر نشان‌دهنده موج شدید کاهش قیمت‌ها در بازار ارز است. اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی می‌تواند در نتیجه استقبال فعالان این بازار از احتمال احیای برجام و آزاد شدن ارزهای بلوکه شده ایران در روزهای آتی باشد.

موج دوم کاهش قیمت ارز در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ از دو هفته پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. روند کاهشی که موفق شد قیمت دلار را در بازار آزاد از ۲۶ هزار تومان به کانال ۲۱ هزار تومانی برساند. «یوسف کاووسی» کارشناس مسائل بانکی و مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی، عامل ایجاد این موج را مسائل روانی بازار دانست و گفت: محرک اصلی وقوع تحولات در بازار ارز طی هفته‌های اخیر، مسائل روانی هستند که عمده‌ترین مسبب آن را می‌توان نتایج انتخابات امریکا و تحولات پیرامون تمدید یا رفع تحریم‌ها دانست.البته در دو هفته اخیر و موج ایجاد شده، علاوه بر عامل انتخابات امریکا، محرک موثر دیگر سخنان رییس‌جمهوری بود که گفت در صورت آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، قیمت دلار در بازار ارز به حدود ۱۵ هزار تومان خواهد رسید. کاووسی به نگاه خوش‌بینانه ایجاد شده در میان فعالان بازار ارز در پی این دو خبر اشاره کرد و ادامه داد: در نتیجه این دو اتفاق مهم، شاهد هستیم که قیمت ارز با سرعتی بالا در حال کاهش است، به‌طوری که دلار در این مدت کوتاه حدود ۵ هزار تومان کاهش قیمت داشت، اما این تحول در نتیجه بحث‌های روانی است و برای تداوم یا پایدار ماندن آن باید منتظر تحولات عینی در مسائل اقتصادی بود.

 

ارسال نظر