اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۲۸

بانک‌ها ۱۰ درصد بیشتر وام دادند

مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها در ۹ ماهه نخست امسال رشد ۱۰ درصدی داشته است. به گزارش ایسنا، بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از بخش پولی و بانکی، حجم مانده تسهیلات بانکی ارایه‌ شده از ابتدای سال جاری تا آذرماه حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است. در واقع در ۹ ماهه امسال میزان مانده تسهیلات بانکی ۱۰ درصد افزایش پیداکرده است. بر پایه این گزارش، مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها در پایان سال گذشته ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که در آذرماه سال جاری به۱۴۲۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که رشد ۹.۷ درصدی مانده تسهیلات را نشان می‌دهد. در همین مدت، مانده تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی از ۷۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که ۷.۳ درصد از کل تسهیلات اعطایی را شامل می‌شود. این در حالی است که مشارکت مدنی با ۲۸ درصد و فروش اقساطی با ۲۷ درصد از کل مانده تسهیلات اعطایی، بیشترین سهم از کل مانده تسهیلات را به خود اختصاص داده‌اند. مانده تسهیلات اعطایی مشارکت مدنی در پایان آذر ماه سال جاری به ۳۹۶ هزار میلیارد تومان و تسهیلات فروش اقساطی به ۳۸۹ هزارمیلیارد تومان رسیده است. مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های غیر دولتی و موسسات اعتباری نیز در پایان آذرماه سال جاری به ۸۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده که حدود ۶۱ درصد از کل مانده تسهیلات را شامل می‌شود. همچنین سهم بانک‌های تجاری در این تسهیلات حدود ۱۷ درصد است که به این ترتیب مانده تسهیلات اعطایی در بانک‌های تجاری در آذرماه به ۲۴۶ هزار میلیارد تومان رسید. مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی نیز در آذرماه به ۲۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان از سهم ۲۱ درصدی مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های تخصصی در این مدت دارد.

از سوی دیگر، حجم وام‌ها و اعتبارات دریافتی نظام بانکی کشور از خارج و همچنین سپرده‌های ارزی آنها روندی افزایشی داشته است؛ به‌طوری که این شاخص در آذر ۹۸ نسبت به دو سال قبل حدود ۵۵.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. بررسی گزارش‌های آماری نشان‌دهنده روند افزایشی وام‌ها و اعتبارات دریافتی نظام بانکی کشور از خارج و همچنین سپرده‌های ارزی است. نکته قابل توجه اینکه این افزایش در حالی رخ داده که تحریم‌ها در این مدت تشدید شده است.

میزان وام‌ها و اعتبارات دریافتی نظام بانکی کشور از خارج و همچنین سپرده‌های ارزی آنها در آذر ۹۸ به ۶۳۰ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۰.۹ درصدی و در مقایسه با پایان سال ۹۷ افزایش ۶.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

حجم وام‌ها و اعتبارات دریافتی نظام بانکی کشور از خارج و همچنین سپرده‌های ارزی آنها در آذر ۹۷ حدود ۵۶۸ هزار میلیارد و در اسفند۹۷ معادل ۵۹۱ هزار میلیارد تومان بوده است. شبکه بانکی کشور تا آذر ۹۶ حدود ۴۰۶ هزار میلیارد تومان وام و اعتبارات از خارج کشور دریافت کرده بود که در پایان همان سال به ۴۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. میزان وام‌ها و اعتبارات دریافتی نظام بانکی کشور از خارج و همچنین سپرده‌های ارزی آنها در آذر ۹۷ به ۵۶۸ هزار میلیارد تومان و در اسفند ۹۷ به ۵۹۱ هزار میلیارد تومان رسید. بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، بررسی وضعیت بدهی ارزی این بانک در دوره مورد نظر نیز نشان می‌دهد که بدهی ارزی بانک مرکزی در آذر ۹۸ معادل ۱۸۷ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۶.۸ درصد کاهش و در مقایسه با پایان سال ۹۷ حدود ۱۶.۲ درصد افت داشته است. حجم بدهی ارزی بانک مرکزی در آذر ۹۷ حدود ۲۲۵ هزار میلیارد تومان و در اسفند ۹۷ معادل ۲۲۳ هزار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است.

بررسی گزارش‌های آماری بانک مرکزی همچنین نشان‌دهنده روند کاهشی بدهی ارزی در یک سال گذشته بوده، این در حالی است که پیش از آن روندی رو به رشد داشته است. بدهی ارزی بانک مرکزی در آذر ۹۶ حدود ۱۷۸ هزار میلیارد تومان بوده که با رشد ۲۵.۹ درصدی تا ۲۲۵ هزار میلیاردتومان در آذر ۹۷ بالا رفته است. رقم بدهی ارزی این بانک در پایان سال ۹۶ نیز ۱۹۱ هزار میلیارد تومان و در اسفند ۹۷ حدود ۲۲۳ هزار میلیارد تومان شده است.

تضعیف لیر در واکنش به کاهش نرخ بهره

به گزارش رویترز، بانک مرکزی ترکیه برای ششمین‌بار متوالی نرخ بهره را کاهش داد و با این اقدام خود، باعث کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای دیگر شد. کمیته پولی بانک مرکزی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نرخ بهره در این کشور با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۰.۷۵ درصد رسیده است. کمیته پولی بانک مرکزی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: بانک مرکزی از طریق عملیات بازار باز به مدیریت بازار ادامه می‌دهد. موضع فعلی کمیته پولی همراستا با سیاست‌های کاهش نرخ تورم است و این کمیته به رصد دقیق اطلاعات بازار و استفاده از ابزارهای موجود برای حفظ ثبات در عرصه کلان پولی ادامه می‌دهد. پیش‌تر رجب طیب اردوغان که از مخالفان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می‌شود و بارها و بارها خود را دشمن نرخ بهره خوانده است، گفته بود که هدف ترکیه آن است که نرخ بهره را تا پایان امسال حدود ۱۵درصد کاهش دهد و سپس به نرخ تک رقمی برساند. رییس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود وعده داده است که مردم ترکیه ثمره کاهش نرخ بهره را خواهند دید: وقتی که این اتفاق افتاد خواهید دید که نرخ تورم نیز به طرز محسوسی کمتر خواهد شد. به دنبال برکناری رییس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، چرخه کاهش نرخ بهره در ترکیه آغاز شده است تا جایی که بانک مرکزی نخستین‌بار در ماه جولای نرخ بهره را به ۱۹.۷۵ درصد کاهش داد و انتظار می‌رود که این روند کماکان ادامه داشته باشد.

 

ارسال نظر