اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۲۸۳

محدودیت منابع در بخشودگی جرایم تسهیلات زیر 100 میلیون

 بانک مرکزی با اشاره به اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌ها در خصوص «بخشودگی سود و جرایم تسهیلات زیر یک میلیارد ریال سررسید شده تا سال ۱۳۹۷» که منجر به اطلاع‌رسانی نامناسب به مردم شده است؛ اعلام کرد که با توجه به محدودیت منابع در نظر گرفته شده در مفاد تبصره (۳۵) قانون اصلاح بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور و جدول پیوست آن، بانک مرکزی ناگزیر شد موارد قابل پذیرش را محدود نماید که به تدریج و در صورت وجود منابع، گستره مشمولین بخشش سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال افزایش یابد. به گزارش «تعادل»، در بیانیه روابط عمومی بانک مرکزی آمده است: در راستای اجرای بند «ل» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، موضوع بخشودگی سود تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال که از سال ۱۳۹۵ تاکنون در حال انجام می‌باشد؛ با توجه به آمار اخذ شده در سال ۱۳۹۵، کلیه مطالبات کمتر از یک میلیارد ریال سیستم بانکی، شامل بیش از ۲۶ میلیون پرونده با مانده اصل بدهی بیش از ۲۴۷۸ هزار میلیارد ریال و سود متعلقه به میزان بیش از ۴۳۸ هزار میلیارد ریال بود. بانک مرکزی در سال ۱۳۹۸ نیز بخشودگی سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال با سررسید سال ۱۳۹۷ و قبل از آن را با رعایت موارد قابل پذیرش تعیین شده (به شرح دستورالعمل اجرایی پیوست)، به بانک‌های عامل ابلاغ نموده است.  از این رو متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل تعیین شده و در صورت قرار گرفتن در چارچوب موارد و شرایط قابل پذیرش ابلاغی بانک مرکزی، از بخشش سود تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال در صورت پرداخت یکجای بدهی خود بهره‌مند شوند.  در حال حاضر بانک‌های ملی، سپه، کشاورزی، صادرات، تجارت، ملت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، مسکن، توسعه تعاون، صنعت و معدن و پست بانک نسبت به اجرای بخشودگی سود تسهیلات زیر یک میلیارد ریال اقدام می‌نمایند.

سرگردانی دارندگان تلفن غیرهوشمند در بانک‌ها

بسیاری از بانک‌ها روی اپلیکیشن‌های اختصاصی خود برای دریافت رمزهای پویا تمرکز کرده‌اند، به‌طوری که دارندگان تلفن‌های همراه غیرهوشمند در زمان مراجعه به بانک‌ها با بی‌اطلاعی متصدیان این بانک‌ها برای چگونگی دریافت این رمزها مواجه می‌شوند. به گزارش ایرنا، با توجه به نزدیک شدن به زمان اجباری شدن استفاده از رمزهای دوم یک‌بار مصرف (پویا)، این مساله از دغدغه‌های جدی مشتریان بانک‌ها محسوب می‌شود و تکلیف دارندگان تلفن‌های غیر هوشمند مشخص نیست.  جمعیت سالخوردگان کشور بدلیل نداشتن تمکن مالی، امنیتی و شخصی ترجیح می‌دهند که از تلفن‌های همراه غیرهوشمند استفاده کنند که شمار قابل توجهی را تشکیل می‌دهند. این افراد در صورت اجباری شدن استفاده از رمزهای پویا در ابتدای دی ماه، برای نقل و انتقال غیرکارتی و اینترنتی پول، دچار مشکل می‌شوند، زیرا برخی از بانک‌ها هنوز سامانه پیامکی ارسال رمزهای دوم پویا را راه‌اندازی نکرده‌اند. همچنین به دلیل مشکلات مربوط به نصب اپلیکیشن و نرم افزار در تلفن همراه، بسیاری از دارندگان تلفن‌های هوشمند نیز ترجیح می‌دهند که از نصب این اپلیکیشن‌ها خودداری کرده و از رمزهای دوم پیامکی استفاده کنند که این گروه نیز از متقاضیان خدمات پیامکی رمزهای پویا هستند. بیشتر بانک‌ها تمرکز خود را بر روی ارایه خدمات رمز پویا از طریق اپلیکیشن‌های اختصاصی معطوف کرده و هنوز خبری از آماده‌سازی شیوه ارسال پیامکی رمزهای پویا نیست. زمانی که خبرنگار ایرنا از کارمندان و متصدیان شعبه‌های بانک‌های مختلف در این باره سوال کرد، برخی اعلام کردند که امکان دریافت پیامکی برقرار است، شماری نیز پاسخ دادند که تا ابتدای دی ماه راه‌اندازی می‌شود، اما تعدادی دیگر نیز گفتند: هنوز به ما چیزی درباره ارسال پیامکی رمزهای پویا اعلام نشده و از آن اظهار بی‌اطلاعی کردند. متصدیان بانک‌هایی که از چگونگی ارسال پیامکی رمزهای پویا اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند، ابراز داشتند: تاکنون درباره این موضوع، به ما چیزی ابلاغ نشده و بعید است که تا ابتدای دی‌ماه، دریافت پیامکی رمزهای پویا برای دارندگان تلفن‌های همراه غیرهوشمند در آن بانک‌ها راه‌اندازی شود، و احتمال دارد با تاخیر این امر اجرایی شود. بر این اساس، شماری از بانک‌ها مانند ملی و ملت علاوه بر اپلیکیشن تلفن‌های همراه هوشمند، سازوکارهای دریافت رمزهای دوم پویا را نیز برای گوشی‌های غیرهوشمند تعریف کرده و مشتریان آنها می‌توانند اقدام به فعال‌سازی این شیوه کنند. اما برخی از بانک‌ها هنوز راهکاری را برای فعال‌سازی دریافت رمزهای دوم یک‌بار مصرف ارایه نکرده‌اند؛ مشتریان بانکی در زمان مراجعه به شعب بانکی آنها با پاسخ منفی و بی‌خبری متصدیان باجه‌ها روبرو می‌شوند. بانک‌های سپه، انصار، کشاورزی و آینده از جمله بانک‌هایی هستند که هنوز سازوکار دریافت پیامکی رمزهای دوم پویا را راه‌اندازی نکرده‌اند.بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که بیشتر مردم تمایل دارند که از پیامک برای دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف استفاده کند، اما بانک‌ها در نظر دارند به علت هزینه‌های بالا، مشتریان از اپلیکیشن برای دریافت رمزدوم یک‌بار مصرف استفاده کنند. برآورد می‌شود که پس از اجباری شدن رمزهای پویا، حدود ۷۰ درصد مردم از پیامک برای دریافت این رمزها استفاده کنند.هم‌اکنون مذاکراتی توسط نهادهای ذیربط با اپراتورهای تلفن همراه در جریان است تا ارسال پیامک‌های رمزهای پویا رایگان شده یا اینکه اپراتورها هزینه کمتری را دریافت کنند. بانک مرکزی با راه‌اندازی سامانه هریم (هدایت رمز یک‌بار مصرف) امکان ارسال رمز دوم پویا در قالب پیامک از سوی بانک‌ها را با تسهیل تجربه کاربری امکان‌پذیر کرده است.

 

ارسال نظر