کیپاد پاسارگاد کیف پول شماست

۱۳۹۸/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۵۶۵
کیپاد پاسارگاد
 کیف پول شماست

بانک پاسارگاد در اپلیکیشنی که نام آن را «کیپاد» گذاشته، خدمتی نوین را به مشتریان این بانک ارایه کرده است. این اپلیکیشن به کاربران امکان می‌دهد که برای کارها و پرداخت‌های خرد خود مانند بلیت مترو، تاکسی، پرداخت قبض، عبور از آزادراه‌ها، عوارض شهرداری، طرح ترافیک، بهره‌مندی از تلویزیون اینترنتی آیو و... از این کیف الکترونیکی بدون نیاز به رمز دوم کارت‌های بانکی استفاده کنند.

بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال، یکی از ضرورت‌های اقتصاد ایران است. آنچه همه صاحب‌نظران اقتصادی روی آن اتفاق نظر دارند، این نکته است که یکی از دلایل تورم در ایران، افزایش پایه پولی کشور در نتیجه بالا رفتن هزینه چاپ پول است. آن‌طور که آگاهان اقتصادی می‌گویند اگر بانک‌ها به سمت الکترونیکی شدن حرکت کنند، سالانه رقمی حدود 2.4 درصد از نقدینگی خواهی جامعه کمتر خواهد شد. به بیان بهتر، در صورت نهادینه شدن بانکداری الکترونیک در کشور، بانک‌ها 2 درصد کمتر پول چاپ می‌کنند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر روشن می‌شود که به آمارهای بانک مرکزی در این باره توجه شود. آن‌طور که بانک مرکزی اعلام کرده است سرانه چاپ اسکناس در کشور بیش از 10 برابر دیگر کشورها است. از سوی دیگر هزینه چاپ اسکناس موجب بالا رفتن پایه پولی در کشور می‌شود و این روند تورم افسار گسیخته را به وجود خواهد آورد.

    تجربه کشورها

تجربه نشان داده بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه توانسته‌اند با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین هزینه چاپ پول را به گونه‌‍‌ای کاهش دهند که نه‌تنها سرعت خدمت‌رسانی به مشتریان افزایش پیدا کند بلکه با صرفه‌جویی از محل چاپ اسکناس، برای ایجاد رفاه در بخش دیگری از اقتصاد هزینه کند.

درباره تجربه کشورها از به خدمت گرفتن تکنولوژی در نظام بانکی، نمونه‌های بسیاری وجود دارد. از نیمه اول دهه ۱۹۹۰ استفاده از مبادله الکترونیکی داده‌ها در کشورهای توسعه‌یافته، سالانه ۲۳ درصد رشد داشت و طبق برآوردها تا سال ۲۰۰۰ این رشد به ۳۶ درصد رسید. استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک در جهان بسیار رونق یافته و رشد استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، تلفن و بانکداری اینترنتی به ترتیب‌به ۲۵، ۲۶۰ و ۳۵۰ درصد رسیده است. بانک‌های امریکایی تا سال 2000 سردمدار بانکداری الکترونیکی بودند.

 بهبود وضعیت پیاده‌سازی دولت الکترونیک در ایران باعث شد تا پایان سال گذشته، بانکداری الکترونیک با ارتقای ۲۰ رتبه‌ای در جهان به رده ۸۶ صعود کند. این صعود در حالی اتفاق افتاد که نظام بانکی در ایران با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. سرعت پایین اینترنت، مشکلات نقدینگی و برخی مشکلات ساختاری موجب شده تا نظام بانکداری نتواند از همه ظرفیت خود برای به روز رسانی خود استفاده کند؛ اما به نظر می‌رسد برخی بانک‌ها راهی برای گذر کردن از وضعیت موجود پیدا کرده‌‌اند. مصداق روشن این گفته؛ عملکرد بانک پاسارگاد در حوزه بانکداری الکترونیک و ارایه اپلیکشین کیپاد یا همان کیف پول همراه پاسارگاد است. این اپلیکیشن در تاریخ 20 اسفند 97 رونمایی شد و در حال حاضر از 900 هزار کاربر نیز فراتر رفته است. از میان شهرها، مشهدی‌ها بیشترین استقبال را از کیف پول الکترونیکی بانک پاسارگاد داشته‌اند. جمعیت بالا و متروی شهری از دلایل استقبال بیشتر شهروندان در مشهد است.

کیپاد در تهران هم راه‌اندازی شده است، یکی از اهداف عمده برای کیپاد، استفاده از آن در فروشگاه‌های خرده‌فروشی است. گفته می‌شود این بانک در حال تجهیز دستگاه‌های (POS) و وارد کردن دستگاه‌های مخصوص پرداخت (QR-code) برای افزایش جامعه‌پذیرندگی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی است. گفته می‌شود با این شرایط در سال جاری پذیرش کیپاد آنلاین به صورت حضوری راه‌اندازی خواهد شد.

    اهداف کیپاد چیست؟

به نظر می‌رسد هدف بانک پاسارگاد فعال کردن این کیف الکترونیکی در سال جاری برای 5 تا 10 هزار فروشگاه است. همچنین این بانک برای راه‌اندازی کیپاد در حمل و نقل شهری تهران، در حال مذاکره با سازمان فناورری شهرداری تهران است.از سوی دیگر، پلتفرم سلامت یکی از حوزه‌های 9‌گانه‌ای است که گروه مالی پاسارگاد در راستای بحث تحول دیجیتال روی آن کار می‌کند. بانک پاسارگاد در حوزه‌های دیگر مثل گردشگری، آموزش، بازی و سرگرمی هم ورود کرده است.گفته می‌شود اپلیکیشن کیپاد قسمتی از یک پروژه بزرگ‌تر به نام سرزمین هوشمند پاد است.کار مهمی که در کیپاد در نظر گرفته شده این است که همه پرداختی‌ها مبتنی بر کیف پول است.کاربران برای استفاده از این اپلیکیشن احراز هویت می‌شوند. اکثر اپلیکیشن‌ها مبتنی بر احراز هویت کارت بانکی کاربران است که با رمز دوم انجام می‌شود و بحث استفاده از رمز پویا ست که باعث می‌شود استفاده ساده از آن کم شود. اما در کیپاد کاربر با شماره موبایل وارد می‌شود ولی برای تراکنش بیشتر از 200 هزار تومان در روز نیازمند شناسایی است. به این معنا که از طریق سرویس شاهکار استعلام می‌شود شماره موبایلی که در اپلیکیشن ثبت شده با شماره ملی که کاربر در اپلیکیشن ثبت کرده همخوانی داشته باشد.

 

ارسال نظر