عقلای آلمان در برابر تندروی‌ها بایستند

۱۴۰۱/۰۸/۲۴ - ۰۲:۰۵:۱۱
کد خبر: ۱۹۴۴۰۵

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین روند همکاری‌ها و گفت‌وگوهای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: تایید می‌کنم که هیاتی به تازگی از ایران به وین سفر کرده و با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو و تبادل نظر داشته است. طبیعتا ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفت‌وگوها انجام شده و ادامه دارد و طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی توافق کردند. وی ادامه داد: در همین چارچوب توافق صورت گرفته که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کند. این سفر در آینده‌ای نزدیک انجام می‌شود و گفت‌وگوها و مذاکرات بین ایران و آژانس ادامه پیدا می‌کند. وی با بیان اینکه چون بخشی از مسائل آژانس به موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها ارتباط دارد برخی از طرف‌ها تلاش دارند که بر روند مذاکرات فنی ایران با آژانس تاثیر منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند، گفت: اینگونه رفتارهای غیر سازنده چیز جدیدی نیست و ما قبلا نیز شاهد چنین رفتارهایی بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در ارتباط با تلاش امریکا و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان برای تصویب قطعنامه علیه ایران در جلسه پیش روی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: به رغم تعامل نزدیک و مستمر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه شاهد رفتارهای عجولانه و غیر سازنده این کشورها هستیم. آنها در تلاش هستند که با رویکرد سیاسی محملی برای اعمال فشار سیاسی به ایران ایجاد کنند و اینگونه رویکردها در حالی که مذاکرات فنی و تکنیکی هیات ایرانی با آژانس ادامه دارد جای تاسف دارد. ما با رویکرد سیاسی چهار کشور مورد اشاره مواجه هستیم. اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی ایران نمی‌کند و صرفا روند همکاری‌های فنی را با اختلال مواجه می‌کند. ما مخالف این روند هستیم. این کشورها قبلا نیز اقدام به اتخاذ چنین رویکرد غیر سازنده‌ای کردند و قطعنامه علیه ایران صادر کردند. ایران نیز واکنش مناسب در چارچوب قانون مجلس به این اقدام نشان داد، ما به طرف‌های اروپایی توصیه می‌کنیم که رفتاری توام با درایت و تدبیر داشته باشند، در مسیر دیپلماسی حرکت کنند و از رفتارهای غیر سازنده خودداری کنند؛ چرا که این رفتارهای غیر سازنده مسیر دیپلماسی را دچار مشکل می‌کند.

کنعانی تصریح کرد: ایران از تلاش‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای ادامه فعالیت‌های سازنده و همکاری با آژانس در این چارچوب استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مدت اخیر شاهد طرح اظهاراتی ضد ایرانی از سوی رییس‌جمهور آذربایجان و رسانه‌های آذربایجانی بوده‌ایم. در این مدت ایران بارها در برابر این اظهارات سکوت کرده است ولی اینگونه رفتارها از سوی مقامات و رسانه‌های آذربایجانی تکرار شده و سیاست ایران در ارتباط با این تحرکات چیست؟ گفت: همانطور که می‌دانید وزارت خارجه در واکنش به اظهارات صورت گرفته هفته گذشته سفیر آذربایجان در تهران را احضار کرد و اعتراض شدید ایران را به وی اعلام کرد. وی ادامه داد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش همکاری با آنهاست و آذربایجان نیز از این امر استثنا نیست ولی کسی حق ندارد از سیاست حکیمانه ایران سوء برداشت کند. سکوت و احیانا عدم اقدام متقابل از سوی ایران در مورد برخی از اظهارات محاسبه نشده یا اظهاراتی که ناشی از محاسبات غلط است به معنای ناتوانی نیست بلکه برآمده از سیاست اقتدار ایران است. برآمده از سیاست مسوولانه یک کشور مقتدر است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال گفت: در همین چارچوب تاکید می‌کنیم کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تفسیر و تحلیل نکند، تاریخ کشورهای منطقه شفاف، گویا و غیر قابل تحریف است. بهتر است تاریخ را درست بخوانیم و آن را قرائت کنیم. همانطور که اشاره کردم سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با همسایگان توام با سیاست حسن همسایگی و مبتنی بر حفظ حرمت‌ها و گسترش تعامل با آنهاست و این شامل آذربایجان نیز می‌شود. ما تاکید داریم مواضع خود را مدیریت کنیم. ما معتقدیم اعلام مواضع و گله‌مندی از پشت تریبون‌ها و رسانه‌ها کمک‌کننده به مناسبات دو کشور نیست. ما چارچوب‌های مختلفی برای گفت‌وگو با آذربایجان داریم و می‌توانیم در چارچوب‌های دیپلماتیک گفت‌وگو کنیم. وی ادامه داد: تاکید می‌کنیم که قطعا دست‌های خارج از منطقه که همواره نقش آنها در مناسبات همسایگان منفی بوده و منافع خود را در ایجاد آشوب دنبال می‌کنند برای تخریب روابط تلاش می‌کنند. ما به دوستان خود در منطقه توصیه می‌کنیم که در چارچوب بازی‌های دیگران قرار نگیرند و به چارچوب‌های دیپلماتیک پایبند باشند. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزارت خارجه اسناد برخی عوامل خشونت‌طلب در ناآرامی‌های اخیر را به مجامع بین‌المللی ارایه کرده است با توجه به اینکه برخی از کشورها نیز با چشم پوششی از این رفتارهای خشونت طلبانه اقدام به انجام رفتار مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران کرده‌اند، گفت: رفتار و حتی گفتار کشورها و مقامات آنها در ارتباط با تحولات داخلی ایران حتما مورد رصد و پایش و عکس العمل و واکنش دستگاه دیپلماسی ایران بوده و در این ارتباط عمل کرده و همچنان عمل می‌کند.

کنعانی گفت: در ارتباط با مداخلاتی که منجر به ایجاد خسارت در جمهوری اسلامی ایران شده یا در ارتباط با عملکرد اتباع آن دسته از کشورهایی که شهروندانشان در ایران مرتکب جرایم شده‌اند یا به نحوی از انحا در ارتباط با اغتشاشات ایفای نقش کرده و بازداشت شده‌اند، هم مشخصا در ارتباط با این شهروندان اقدام قضایی لازم صورت گرفته و ادامه دارد و هم دستگاه دیپلماسی با توجه به وظایف ذاتی خودش در تماس‌ها و گفت‌وگوها با این کشورها اقدام لازم را انجام داده است.

وی همچنین با اشاره به دیدار مکرون با برخی از چهره‌های مخالف ایران، گفت: اینکه در کنار مخالفانی قرار می‌گیرند که ماهیت آنها برای ملت ایران روشن است سیاست غلط و کوته بینانه‌ای است. وی در ادامه خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: مسیحی که رییس کشور مورد اشاره شما در کنار آن قرار گرفته کور می‌کند و شفا نمی‌دهد. وی با توصیه به مقامات فرانسوی مبنی بر اینکه در کنار ملت ایران قرار بگیرند و به مناسبات دو جانبه و بلندمدت دو کشور توجه کنند، گفت: همانطور که پیش از این گفتم ما هیچ گونه ارتباطی را بین مذاکرات رفع تحریم‌ها با هیچ تحول دیگری قائل نیستیم و معتقدیم که این کشورها بهتر است به روند مذاکرات اهتمام جدی نشان دهند و در این چارچوب از همراهی با دولت امریکا و رفتارهای غیر سازنده‌ای که این کشور در ارتباط با برجام داشته تبعیت نکنند و توجه داشته باشد که حمایت از اغتشاش گران برای این کشورها مسوولیت  بین‌المللی دارد. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دولت امریکا مسوول شرایط جاری برجام هستند و اگر این کشورها به تعهدات خود عمل کرده بودند قطعا برجام شاهد این روند طولانی نبود. بنابراین آنها در جایگاهی نیستند که ایران را متهم کنند و باید به مسوولیت خود در ارتباط با برجام به صورت جدی عمل کنند. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست برخی از کشورها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر علیه ایران و استقبال امریکا از پیشنهاد آلمان و ایسلند در این زمینه، گفت: استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار به کشورها را رد می‌کنیم. موضوع حقوق بشر موضوع مقدسی است و جای تاسف دارد که برخی از کشورها با ادعای طرفداری از حقوق بشر از این موضوع به عنوان ابزاری برای فشار به ایران استفاده می‌کنند. شاهد استفاده ابزاری آلمان و برخی از کشورها از این موضوع هستیم. روابط ایران و آلمان روابط تاریخی است ولی ایران اقدامات آلمان در نقض حقوق ملت ایران را فراموش نکرده است. بنابراین به مقامات آلمان به ویژه آن دسته از مقاماتی که بر اساس منافع حزبی و سیاسی اقدامات تندی را علیه جمهوری اسلامی ایران رقم می‌زنند تاکید می‌کنیم که به منافع درازمدت روابط دو کشور توجه کنند به عقلا و حکمای آلمان توجه و تذکر می‌دهیم که در برابر این تندروی‌ها بایستند و منافع بلندمدت دو کشور را قربانی منافع حزبی، سیاسی و کوتاه‌مدت نکنند.

 

ارسال نظر