سیاست

۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۰۱:۱۷:۱۵
کد خبر: ۱۹۱۸۶۶

گزارش فولاد مبارکه  به قوه قضاییه نرسیده است

رییس قوه قضاییه با اشاره به گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس، گفت: تا شب گذشته که پیگیری می‌کردم، این گزارش هنوز به قوه قضاییه واصل نشده است؛ حال آنکه در رسانه‌ها مطرح شده گزارش مزبور به دستگاه قضایی واصل شده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست دیروز شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس، گفت: تا شب گذشته که پیگیری می‌کردم، این گزارش هنوز به قوه قضاییه واصل نشده است؛ حال آنکه در رسانه‌ها مطرح شده گزارش مزبور به دستگاه قضایی واصل شده است. وی تصریح کرد: علی‌ایحال، رییس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران به محض وصول گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس، ضمن تشکیل شعبه‌ای ویژه، با دقت و سرعت و رعایت همه جوانب، گزارش مزبور را مورد رسیدگی قرار دهند؛ باید توجه داشت که اینگونه گزارش‌ها که در مجلس قرائت می‌شود، ذهنیت‌هایی را در مردم ایجاد می‌کند لذا ضروری است در رسیدگی به آنها نهایت دقت و سرعت لحاظ شود تا بر مبنای حق و قانون قضاوت شود. رییس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مباحثی که درخصوص برگزاری آزمون وکالت میان برگزارکنندگان و مجریان این آزمون و قانونگذاران در مجلس مطرح شده است، ضمن تاکید بر رعایت مرّ قانون در این خصوص، به معاون حقوقی خود دستور داد چنانچه در اجرای قانون مربوطه ابهامی وجود دارد، با فوریت و ظرف همین امروز، تفسیر قانون را از مجلس بخواهند. وی در همین رابطه تاکید کرد: ما خود را ملزم به اجرای قانون می‌دانیم. رییس دستگاه قضا در ادامه به برخی از رویه‌های موجود در نظام بانکی که می‌توانند مولّد و بستر فساد و جرم باشند، اشاره کرد و بر اولویت شناسایی و انسداد سریع آن بخش از رویه‌های بانکی که فساد و جرم بیشتری از ناحیه آنها به وقوع می‌پیوندد، تاکید کرد. رییس قوه قضاییه در ادامه به تبعیض‌های ناروایی که در بخش‌های مختلف وجود دارد اشاره کرد و این قبیل تبعیض‌ها را موجب تحمیل فشار روانی به مردم دانست و گفت: یکی از مصادیق این تبعیض‌های ناروا، عضویت برخی افراد در هیات‌مدیره چندین شرکت و موسسه و حقوق و پاداش‌هایی است که آنها از این قبیل شرکت‌ها و موسسات بعضاً زیان‌ده دریافت می‌کنند. این تبعیض‌های ناروا از بسترهای فسادزا است؛ هم از این حیث که فشار روانی به فرد شنونده و آگاه از این تبعیض‌ها وارد می‌کند و ممکن است او را به انجام فساد ترغیب کند و هم از این حیث که این قبیل عضویت افراد در چندین موسسه و شرکت عمدتاً زیان‌ده، با صورت‌سازی‌هایی انجام گرفته که خود این امر منتهی به مفسده می‌شود. رییس قوه قضاییه ضرورت توجه ویژه به امر پیشگیری را نیز از دیگر موضوعات مورد اجماع میان قوه قضاییه و دولت دانست و گفت: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به صورت جدی نسبت به احصاء موارد اولویت‌دار در بحث پیشگیری اهتمام داشته باشد و مشخصاً تعیین کند که کدام مقوله‌ها به صورت عاجل و کدام موارد به صورت میان‌مدت و بلندمدت باید در دستور کار دستگاه قضایی و دولت در راستای امر پیشگیری از وقوع جرم و فساد قرار گیرد. محسنی اژه‌ای همچنین به دادستان کل کشور نیز دستور داد با کمک سایر بخش‌های ذی‌ربط قضایی، نسبت به احصای مصادیق اولویت‌دار حقوق عامه، اقدام کند تا این مصادیق نیز در کارگروه‌های مشترک تشکیل شده میان دولت و دستگاه قضایی مورد رسیدگی و ترتیب اثر قرار گیرد.

چرایی تعلل امریکا  در پاسخ به ایران

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اختلافات داخلی بلینکن و سالیوان بر سر متن پیش نویس توافق و بازگشت به برجام جدی است و دلیل تاخیر در پاسخ امریکا این است که اینها سعی دارند به نوعی به اجماع برسند، بنا بر این طبیعی است که این مساله زمان‌بر باشد. رحمان قهرمان‌پور با اشاره به طولانی شدن تاخیر امریکا در پاسخ به جمع‌بندی ایران درباره متن  پیش نویس احیای برجام گفت: از چند زاویه می‌توان به این مساله نگاه کرد؛ اول اینکه در قالب نظریه بازی‌ها و چانه‌زنی در مذاکرات می‌توان این را ارزیابی کرد که امریکا دنبال این است تا دست برتر را در مذاکره داشته باشد و شاید دنبال این هستند که چطور توپ را در زمین ایران بیندازند تا امتیاز کمتری بدهند. وی ادامه داد: دوم، شاید به این دلیل که امکان توافق بیشتر شده است، در داخل امریکا دو جناح معتدل و رایکال یعنی جناح آنتونی بلینکن و جیک سالیوان سعی دارند به اجماع نظر برسند و این کار سختی است. قبلا شاید امکان توافق را کم می‌دیدند و نیاز نداشتند به اجماع برسند اما الان سعی دارند که اجماع به دست آوردند و این ممکن است یکی از دلایل تاخیر در پاسخ شان باشد. سوم اینکه، شاید امریکایی‌ها انتظار داشتند ایران متن پیش‌نویس را رد کند و اینها بتوانند مانور تبلیغاتی دهند و ایران را مسوول شکست مذاکرات معرفی کنند اما این موضوع هم محقق نشد. این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: چهارم اینکه احتمال دارد عملیات روانی و بازی رسانه‌ای باشد و امریکایی‌ها بگویند حالا که ایران علاقه‌مند است، خود را کم میل نشان دهیم تا ایران از بخشی از خواسته‌هایش در این روند یا در آینده بکاهد. قهرمان‌پور در پاسخ به اینکه در بین این عوامل مهم‌ترین و محتمل‌ترین عامل را کدام می‌دانید؟ اظهار کرد: فکر می‌کنم اختلافات داخلی بلینکن و سالیوان جدی است و سعی دارند به نوعی به اجماع برسند و طبیعی است که این مساله زمان‌بر است. میزان اختلافات میان این دو جناح آنقدر زیاد و جدی است که ممکن است به این منجر شود که امریکا از ایران بخواهد از برخی خواسته‌های خود عقب بنشیند.

 

ارسال نظر