اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۰۳:۰۵:۰۴
کد خبر: ۱۸۵۳۳۵

پایان کار شورای رقابت  در قیمت‌گذاری خودرو

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تایید مقام معظم رهبری، شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار رفت.

به گزارش ایسنا، از مدتی پیش اعلام شد که قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار محول شده است ولی اعضای شورای رقابت این موضوع را تایید نکرده و تاکید داشتند که هیچ ابلاغیه رسمی به آنها نشده است؛ حتی بعد از اینکه در هفته‌های اخیر قیمت‌گذاری جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار انجام شد، شورای رقابت آن را نپذیرفته بود.

با این حال تازه‌ترین ابلاغ صورت گرفته نشان از کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو دارد.

طبق مصوبه شصت‌وسومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، مسوولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است. براین اساس از این پس شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تکلیف و اختیاری ندارد و رسیدگی به شکایات شهروندان در خصوص قیمت‌گذاری نیز در این شورا قابلیت استماع ندارد؛ از این رو شورای رقابت اعلام کرده که شهروندان در صورتی که در این خصوص شکایتی دارند، شکایت خود را از طریق مراجع ذیصلاحی همچون وزارت صمت، دادگاه‌های عمومی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و... پیگیری کنند. گفتنی است که شورای رقابت حدود ۱۰ سال گذشته در قیمت‌گذاری خودرو وارد شده بود که در سال ۱۳۹۷ با مصوبه سران قوا کنار رفته بود ولی بعد از رایزنی‌های صورت گرفته در اردیبهشت ۱۳۹۹ بار دیگر به قیمت‌گذاری برگشت اما در این فاصله انتقاداتی در رابطه با عملکرد شورا و به ویژه روش قرعه‌کشی در فروش مطرح بود.

شورای رقابت در حالی دوباره از قیمت‌گذاری خودرو کنار می‌رود که اعضای شورا تاکید داشتند «شورا براساس تکلیف سیاست‌های کلی اصل ۴۴، وظیفه تشخیص انحصار و همچنین تعیین دستورالعمل قیمت و دسترسی عادلانه مصرف‌کننده را بر عهده دارد و این در حالی است که بررسی‌های شورای رقابت نشان‌ می‌دهد که تولید خودرو به ویژه خودروهای پرتیراژ در ایران که نه واردات دارد و نه مونتاژ، کاملا انحصاری است و در اختیار دو خودروساز بزرگ قرار دارد که از لحاظ اقتصادی از موقعیت کاملا مسلط برخوردارند و اگر شورا دخالت نکند مشخص نیست خودرو را با چه قیمتی به مصرف‌کننده خواهند فروخت.»

رییس سازمان انرژی اتمی:

ایران از غنی‌سازی ۶۰درصد فراتر نمی‌رود

محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: تهران قصدی برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به بیش از ۶۰درصد ندارد. وی در پاسخ به این سوال که «اگر طرفین نتوانند به توافق ۲۰۱۵ برگردند، آیا ایران از ۶۰درصد غنی‌سازی اورانیوم فراتر خواهد رفت»، گفت: خیر. اسلامی در ادامه تاکید کرد: هدف از برنامه هسته‌ای ایران برآورده کردن نیازهای کشور در حوزه تولیدات صنعتی و همچنین رفع نیاز مصرف‌کنندگان داخلی در زمینه برخی کالاهای خاص است. وی افزود: همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران براساس توافق‌ها، اساسنامه و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. اسلامی ادامه داد: سند تفاهم برجام فقط برای اعتمادسازی است. این تفاهم برای لغو تحریم‌ها بوده و اگر قرار باشد که تحریم‌ها لغو نشود و آنها به دنبال توقف صنعت هسته‌ای ایران باشند، ما هرگز این مساله را نمی‌پذیریم. رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: به هیچ‌وجه افرادی که سابقه‌های مشخص و مبرهن دارند و مشخص است که عامل سرویس‌های بیگانه بوده‌اند را به عنوان بازرس آژانس نمی‌پذیریم. اسلامی در ادامه اظهارات خود افزود: ایران در حال حاضر می‌تواند سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را تامین کند. در حال مذاکره با «روس اتم» هستیم و امیدواریم که بتوانیم به عنوان بخشی از همکاری‌های‌مان، استفاده از سوخت ایرانی را در قلب راکتور بوشهر آغاز کنیم. وی ادامه داد: در روزهای آتی واحد شماره یک نیروگاه اتمی بوشهر به مدار خواهد آمد. هدف‌گذاری برای ایجاد نیروگاه‌های جدید ۱۰ هزار مگاوات است که آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، توسعه نیروگاه‌های اتمی یکی از راهبردهای اساسی ایران است و سامانه‌های مقابله با حملات سایبری در نیروگاه‌های ما ایمن است. اسلامی ادامه داد: در مقایسه با زمانبندی اولیه، ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر ۲۳ ماه عقب افتاده است. از روس اتم انتظار داریم که اجرای پروژه و همچنین طرح پرداخت غرامت را تسریع کند. درخصوص واحد سوم، عملیات محکم‌سازی خاک برای بتن‌ریزی فونداسیون در حال انجام است. اظهارات اسلامی درباره عدم افزایش سطح غنی‌سازی به بیش از ۶۰درصد در حالی است که چندی پیش رژیم صهیونیستی مدعی شد در ایران غنی‌سازی تا ۹۰درصد هم انجام می‌شود. در واکنش به این ادعا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: ما غنی‌سازی 5درصد (در ایران) داریم، غنی‌سازی ۲۰درصد داریم، غنی‌سازی ۶۰درصد داریم که بسیار بالاست و بین ۶۰درصد تا ۹۰درصد، گام‌های اندکی فاصله وجود دارد و نگرانی‌هایی در این خصوص هست اما ما هیچ اطلاعاتی درباره غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰درصد نداریم.

 

ارسال نظر