ایران در چه صورتی به اجرای کامل برجام بازمی‌گردد

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ - ۰۳:۳۱:۵۲
کد خبر: ۱۸۴۰۹۷

هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش سالانه اجلاس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با اجماع تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، در جلسه‌ای که بدین منظور با حضور دبیرکل و نمایندگان دایم کشورهای عضو در نیویورک برگزار شد، پس از سخنرانی رییس مجمع عمومی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگان کشورهای دیگر مواضع خود را اعلام کردند.

مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود با تاکید بر نقش مهم انرژی هسته‌ای در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اظهار کرد که این موضوع در NPT و اساسنامه آژانس کاملا تصریح شده و یکی از وظایف اساسنامه‌ای آژانس کمک به کشورهای عضو برای استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای است.

نماینده دایم ایران گفت که وظیفه راستی‌آزمایی آژانس طبق اساسنامه باید به نحوی انجام بگیرد که تقویت بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو تحت‌الشعاع قرار نگیرد. 

وی همچنین اضافه کرد که حتی نگرانی‌های عدم اشاعه نیز نباید حق کشورهای عضو در بهره‌مندی از این حق را محدود کند. در این راستا، هرگونه تلاش برای محدود‌سازی کاربرد صلح آمیز هسته‌ای مغایر با روح و مفاد ان‌پی‌تی است.

این دیپلمات ارشد ایران با اشاره به خروج غیرقانونی امریکا از برجام و تحمیل مجدد تحریم‌های غیرقانونی و عدم پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تصریح کرد که این اقدامات مانع از بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران از حقوق مشروع خود طبق این قطعنامه شده است.  نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد که حقیقت غیرقابل انکار درباره برجام آن است که ایران به شرایط برجام پایبند بوده ولی امریکا و سه کشور اروپایی تعهدات خود را نقض کرده‌اند. در صورت اجرای کامل و موثر تعهدات توسط سایر طرف‌های برجام و برداشتن قابل راستی‌آزمایی همه تحریم‌های غیرقانونی و ارایه تضمین مبنی بر اینکه تعهدات خود را مجددا نقض نخواهند کرد، ایران آماده است برجام را به صورت کامل اجرا کند.  روانچی همچنین با اشاره به همکاری نزدیک ایران و آژانس که در بین کل اعضا بیشترین میزان بازرسی را دریافت کرده و حتی در زمان شیوع کرونا این بازرسی‌ها ادامه داشته است، تاکید کرد که هیچ مساله‌ای درباره اجرای توافقات پادمانی ایران وجود ندارد و این امر در آخرین گزارش مدیرکل آژانس نیز تایید شده و مشکلی در این باره وجود ندارد. با وجود این، بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای‌گرایی نباید مخدوش شود. 

وی با اشاره به حملات خرابکارانه اسراییل به تاسیسات هسته‌ای و ترور شهید فخری‌زاده توسط رژیم صهیونیستی که در ادامه اقدامات تروریستی این رژیم در سال‌های قبل علیه دانشمندان هسته‌ای ایران بوده، از سازمان‌های بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل خواست تا این جنایات را محکوم کنند.

روانچی اضافه کرد که رژیم صهیونیستی همچنان به عضویت ان‌پی‌تی در نیامده و تمایلی هم برای پذیرش این معاهده و پادمان‌های آژانس ندارد و آژانس باید بدون جهت‌گیری و به صورت حرفه‌ای با این موضوع برخورد کند.

 

ارسال نظر