ریل‌گذاری جهش سودآوری در شستا

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۰۲:۵۴:۵۰
کد خبر: ۱۸۳۷۸۰

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در سال‌های اخیر رشد سودآوری قابل توجهی را تجربه کرده است . روند روبه رشد سودآوری شستا در شش ماهه 1400 نیز ادامه داشته و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. استقرار سامانه‌های شفافیت در شستا یکی از اقدامات زیرساختی مهم در موفقیت‌های اخیر این هلدینگ بزرگ اقتصادی است.  از 14 سامانه فعال در مجموعه شستا که به‌صورت برخط عملکرد تولید، فروش، وصول مطالبات، انتصابات، املاک، پرونده‌های حقوقی، اسناد و... شرکت‌ها را مورد پایش قرار می‌دهند، می‌توان به عنوان یکی از ابزار‌های شفافیت نام برد.  امروز خبر سرمایه‌گذاری‌های شستا برای افتتاح 19 پروژه با اشتغالزایی مستقیم 1035 نفر تا پایان سال 1400، می‌تواند خبر خوب و مثبتی برای اقتصاد کشور و علی‌الخصوص سهامداران آن باشد. برای اطلاع از آخرین برنامه‌های ابرهلدینگ اقتصادی شستا سراغ محمود ملکوتی‌خواه، عضو موظف هیات‌مدیره شستا رفتیم و در نشستی جویای عملکرد شستا در شش ماهه ابتدای سال جاری این هلدینگ بزرگ اقتصادی شدیم. در ذیل متن پرسش و پاسخ این نشست را می‌خوانید. 

    با توجه به برگزاری مجمع شستا در تاریخ 27/7/1400، عملکرد شستا در شش ماهه ابتدایی سال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

همان‌طور که در گزارش‌های ارایه شده در مجمع اعلام شد، سود خالص تلفیقی شستا برای دوره 12 ماهه منتهی به 31/3/1400 نسبت به دوره مالی سال قبل 69 درصد افزایش یافته و از 23 هزار میلیارد تومان به بیش از 39 هزار میلیارد تومان رسید. روند روبه رشد سودآوری شستا در شش ماهه اول 1400 نیز ادامه و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل رشد قابل توجهی داشته است. فروش تجمیعی شرکت‌های تابعه بیش از 68 هزار میلیارد تومان و سود خالص تجمیعی حدود 15.5 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب 102و 55 درصد افزایش داشته است. بر اساس جلسات بررسی عملکرد شش ماهه که با شرکت‌های تابعه داشته‌ایم این افزایش در شش ماهه بیش از پیش‌بینی‌های ما در بودجه مصوب بوده است. 

      با توجه به درخواست سهامداران در مجمع درخصوص پرداخت سود سهام شستا در اسرع وقت و از طریق سامانه سجام، چه اقداماتی صورت گرفته است؟

الوعده وفا، به‌رغم اینکه نوبت شستا برای پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام حداقل برای یک ماه بعد از مجمع برنامه‌ریزی شده بود (اواخر آبان‌ماه)، با پیگیری و هماهنگی‌هایی که انجام شد، پرداخت سود سهام شستا تنها 3 روز کاری بعد از مجمع آغاز شد (5 آبان‌ماه) که در نوع خود بی‌نظیر و مثال زدنی است و کلیه مطالبات سود سهام سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند، واریز شده است.

     شفافیت از موضوعات مورد مطالبه افکار عمومی در هلدینگ‌های اقتصادی است، شستا در این خصوص چه اقداماتی انجام داده است؟

در دوسال اخیر در راستای ارتقای شفافیت و کنترل هر چه دقیق‌تر و بهنگام عملکرد شرکت‌های تابعه، سامانه‌هایی در شستا طراحی و استقرار یافته و در حال حاضر از داده‌های استخراج شده از آنها، گزارش‌های تحلیلی متنوعی جهت تصمیم‌سازی مدیران تهیه می‌شود. توسعه سامانه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر بوده و در شستا نیز برنامه‌هایی در این راستا وجود دارد. مهم‌ترین برنامه، راه‌اندازی پنل جدید سامانه هوش تجاری (BI) شستا بوده که احتمالا تا 2 ماه آینده رونمایی می‌شود. این سامانه با اتصال به شرکت‌های تابعه و اطلاعات زیرسیستم‌های آنها، به صورت مکانیزه و بدون دخالت کاربر استخراج داده‌ها را انجام و به انبار داده شستا منتقل می‌کند. این سامانه نقش بسزایی در تهیه اطلاعات به‌موقع و دقیق دارد. همچنین می‌توان از 14 سامانه فعال در مجموعه شستا که به صورت برخط عملکرد تولید، فروش، وصول مطالبات، انتصابات، املاک، پرونده‌های حقوقی، اسناد و... شرکت‌ها را مورد پایش قرار می‌دهند، به عنوان یکی از ابزار‌های شفافیت نام برد. برای مثال در سامانه سیما که مربوط به فرآیند انتصاب اعضای هیات‌مدیره گروه شستاست، کلیه مستندات مورد نیاز از جمله اطلاعات سجلی، سوابق تحصیلی و شغلی و استعلامات الزامی از مراکز آموزشی و نهادهای نظارتی و امنیتی اخذ شده و در سامانه بارگذاری می‌شود. بدیهی است همواره صدور احکام مدیریتی منوط به طی کردن مراحل مذکور بوده است. همان‌طور که فعالان بازار سرمایه کاملا آگاه هستند، اخذ گزارش مقبول برای دوسال پیاپی از سازمان حسابرسی برای صورت‌های مالی تلفیقی شستا آن هم بعد از 22 سال از نشانه‌های شفافیت حداکثری در عملکرد مالی این مجموعه است. علاوه بر این، شستا در سال گذشته بالاترین رتبه اعتباری را با درجه A+ از موسسه اعتباری پایا دریافت کرده و فرآیند تمدید این رتبه اعتباری نیز برای سال جاری در حال طی مراحل پایانی است. همچنین یکی از مصادیق ایجاد شفافیت در شرکت‌ها، ایجاد دسترسی به اطلاعاتی از قبیل اسامی اعضای هیات‌مدیره، صورت‌های مالی، پروژه‌ها، افزایش سرمایه‌ها، بازارگردانی، عملکرد هلدینگ‌ها و... است که شستا این اطلاعات را در وب‌سایت خود به نشانی WWW.SSIC.IR دراختیار عموم قرار داده است. 

    شستا درخصوص بورسی شدن شرکت‌های تابعه خود چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارد؟

حرکت در مسیر بورسی شدن شرکت‌های تابعه گروه یکی از رئوس و اولویت‌های محوری در برنامه‌های ساماندهی شستا طی سال‌های اخیر بوده است. در این راستا 13 شرکت از جمله؛ سیمان آبیک، آنتی بیوتیک‌سازی، افق تامین انرژی طوس، هلدینگ صنایع عمومی، رایتل و... در صورت موافقت سازمان بورس، در بازار سرمایه عرضه خواهند شد. البته لازم به ذکر است شستا در سال 1399 نیز نقش چشم‌گیری در عرضه‌های اولیه داشته، به‌طوری که 44 درصد از عرضه‌های اولیه سال 99 از لحاظ ارزشی متعلق به هلدینگ‌های تابعه شستا بوده است. شایان ذکر است با عرضه اولیه‌هایی که در دو سال اخیر انجام شده، سهم ارزش پرتفوی بورسی شستا از 60 درصد به بیش از 90 درصد افزایش یافته است.

    با توجه به تاکید رییس‌جمهور محترم و همچنین وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر توسعه اشتغال و ارزش‌آفرینی، شستا در این حوزه چه برنامه‌هایی دارد؟

مسیر ایجاد توسعه و اشتغال از طریق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید ارزش‌آفرین و تکمیل‌کننده زنجیره عملیات شرکت‌هاست. شستا نیز در حال حاضر 103 پروژه شامل 35 پروژه ایجادی، 34 پروژه نوسازی و بهسازی و 34 پروژه توسعه‌ای دارد که ارزش ریالی این پروژه‌ها بالغ بر 42 هزار میلیارد تومان است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد 19 پروژه با اشتغالزایی مستقیم 1035 نفر تا پایان سال 1400 افتتاح خواهد شد. 

    ضمن تشکر بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، به عنوان نکته پایانی اگر مطلبی مدنظر هست،  بفرمایید.

در راستای هرچه بهتر انجام دادن ماموریت شستا و ارتقای شفافیت، شستا با کلیه دستگاه‌های نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، سازمان بورس اوراق بهادار و... تعامل مستمر داشته و در پایان از تمامی اصحاب رسانه و مجموعه‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه شفافیت دعوت می‌شود تا با حضور در مجموعه شستا از نزدیک با اقدامات انجام شده در حوزه‌های مختلف طی دو سال اخیر بازدید به عمل آورند.

 

ارسال نظر