اخبار

۱۴۰۰/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۷۰۰

رییس سازمان برنامه و بودجه: می‌توانیم به رشد ۸ درصدی برسیم

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ باید با برنامه باشد و بتوانیم آن را ماهانه کنترل کنیم، اظهار داشت: می‌توانیم هشت درصد رشد اقتصادی رقم بزنیم به شرطی که تلاش کنیم و این کار شدنی است. «مسعود میرکاظمی» در نشست شورای مرکز مقاومت بسیج این سازمان که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، شرکت کرد و ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: شهید رجایی و باهنر اسوه ساده‌زیستی و نماد دولت مکتبی بودند. وی با تشریح تاریخچه پیدایش بسیج کارمندان افزود: مشکلاتی که امروزه در کشور داریم به خاطر نگاه غیر انقلابی در اداره کشور است. رییس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه تحریم در زمان جنگ قابل مقایسه با امروز نبود، ادامه داد: ظرفیت‌هایی که امروز در دانشگاه‌ها داریم قابل مقایسه با سال‌های اول انقلاب نیست. میرکاظمی با اشاره بر اینکه در حوزه دفاعی جزو کشورهای سرآمد در جهان هستیم، افزود: دستیابی به اینها جز با نگاه انقلابی و بسیجی امکان‌پذیر نبود. الان صنایع پیچیده در اختیار ایران است و اینها با روحیه تحول‌پذیری نوآوری و خلاقیت که جزو روحیات بسیجی است به دست آمده است. وی با اشاره به اینکه کشور در وضعیت خوب اقتصادی قرار ندارد، افزود: باید از این وضعیت خارج شویم و راه آن تغییر و تحول است. ما نمی‌توانیم روش‌های گذشته را ادامه دهیم. نباید توجه‌مان به چند کشور اروپایی باشد. بازار ما کشورهای منطقه، آفریقا و امریکای لاتین است و نباید معطل چند کشور خاص شویم. رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: روحیه توانستن باید در دستور کار قرار بگیرد، افرادی به درد سازمان می‌خورند که نگاه مکتبی، انقلابی و «من می‌توانم» داشته باشند. وی با بیان اینکه در سازمان برنامه و بودجه تغییر روش را دستور کار داریم، اظهار داشت: بودجه ۱۴۰۱ باید با برنامه باشد و بتوانیم آن را ماهانه کنترل کنیم، ما می‌توانیم هشت درصد رشد اقتصادی رقم بزنیم به شرطی که تلاش کنیم و این شدنی است. همچنین منابع باید بر اساس اثر بخشی باشد. نباید منتظر کسی باشیم. نباید ناامید شویم و مسیر اشکال‌دار را تکرار کنیم. باید برویم به سمت خلق روش‌های جدید، دنبال نوآوری‌های جدید برویم و یک سازمان هوشمند باشیم.

قم و تهران کمترین و ایلام بالاترین نرخ تورم سالانه مرداد

براساس آخرین داده‌های آماری قم و تهران به ترتیب با ۴۰.۹ درصد و ۴۱.۸ درصد کمترین و ایلام با ۵۱.۴ درصد بالاترین نرخ تورم سالانه را به خود اختصاص دادند.  مرکز آمار در آخرین گزارش خود میزان نرخ تورم در نقاط مختلف کشور را منتشر کرد.  براساس آخرین داده‌های آماری نرخ تورم کل کشور در مرداد ماه ۴۵.۲ درصد بود. عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور طبق سال پایه ۱۳۹۵ به ٣٣٧.۸ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.  در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٤.٩ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان قم با ١.۸ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٣.٢ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٥٣.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان تهران (٣٧.٦ درصد) است.  نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به عدد ٤٥.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با ۵۱.۴ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ٤٠.٩ درصد است.

  خانوارهای شهری استان فارس بیشترین نرخ تورم 

در مرداد ماه امسال عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری به ٣٣۴.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.  در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان فارس با ٤.٦ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان‌ قم با ١.٨ درصد افزایش است.  درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٢.٤ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان ایلام ‌با ٥٢.٣ درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران با ٣٧.٤ درصد است.  نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای شهری به عدد ٤٤.٥ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با ٥٠.٩ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم ٤٠.٨ درصد است.

  نرخ تورم خانوارهای روستایی در مردادماه

در مرداد ماه ١٤٠٠ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی به ٣٥٨.۱ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٢ درصد افزایش داشته است.  در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ٥.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان کردستان با ١.٧ درصد افزایش است.  درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٤٧.۷ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام با ٥٨.٤ درصد و کمترین آن مربوط به استان سمنان با ٣٩.٣ درصد است.  نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤٨.٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه با ٥٤.٤درصد و کمترین آن مربوط به استان تهران با ٤٢.٦ درصد است.

 

ارسال نظر