اخبار

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۱۱۳

ضوابط ناظر بر تملک سهام شرکت تأمین سرمایه توسط بانک‌ها

بانک مرکزی «ضوابط ناظر بر تملک سهام شرکت تأمین سرمایه و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. در اجرای تکلیف مقرر در تبصره (2) ماده (2) «دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار»، مصوب یکهزار و سیصد و ششمین جلسه مورخ 25‌‌‌‌آذر ماه 1399 شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه شماره 346896‌‌‌.99 مورخ 30 دی ماه 1399، مبنی بر اینکه؛ تملک واحدهای سرمایه‌گذاری یک صندوق سرمایه‌گذاری «اختصاصی بازارگردانی» و همچنین تملک سهام یک شرکت تأمین سرمایه توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه و با رعایت حدود مقرر در دستورالعمل یاد شده و در چارچوب ضوابط اجرایی که توسط هیات عامل بانک مرکزی تعیین می‌شود، امکان‌پذیر است، براین اساس «ضوابط ناظر بر تملک سهام شرکت تأمین سرمایه و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی» که در دهمین جلسه مورخ 29‌‌‌ اردیبهشت ماه 1400 هیات عامل بانک مرکزی مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است، توسط این بانک ابلاغ شد.

نصف قوانین مرتبط با تولید در کشور اجرا شد اما اثر بخشی نداشت

بر اساس یافته‌های دیوان محاسبات کشور از مجموع ۷ قانون مورد بررسی در خصوص پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، ۱۱.۸ درصد مفاد آنها فاقد عملکرد بوده و ۴۷ درصد نیز دارای عملکرد و فاقد اثر بخشی بوده است.اخیرا دیوان محاسبات کشور در گزارشی به بررسی عملکرد قوانین در حوزه تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی پرداخته است. بر این اساس قوانینی چون رفع موانع تولید رقابت پذیر، بهبود محیط کسب و کار، حداکثر استفاده از توان تولیدی، قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، قانون برنامه ششم توسعه، مبارزه با قاچاق کالا وارز، اصلاح مواد 1 و 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بررسی شده است. از مجموع این قوانین تنها 34 درصد از مفاد آنها دارای عملکرد اثر بخش بوده است.همچنین بر اساس یافته‌های دیوان محاسبات کشور از مجموع 7 قانون مورد بررسی در خصوص پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، 11.8 درصد مفاد آنها فاقد عملکرد بوده و 47 درصد نیز دارای عملکرد و فاقد اثر بخشی بوده است.

وعده ترامپ

رییس‌جمهور پیشین امریکا در یک فیلم ویدئویی وعده داده است که جمهوری‌خواهان به زودی کنترل کاخ سفید و کنگره را در اختیار خواهند گرفت.دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا روز شنبه در سخنانی در کارولینای شمالی ضمن انتقاد شدید از آنتونی فائوچی کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحده به خاطر نحوه مدیریت بحران کرونا، از چین نیز خواست تا به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا جبران خسارت کند.بر اساس این گزارش، ترامپ همچنین در بخشی از اظهارات خود تحقیقات مقام‌های قضایی درباره فعالیت‌های تجاری و سوابق مالیاتی‌اش را محکوم کرده است.ترامپ در حالی از فائوچی انتقاد کرده است که پیش از این نیز تعداد دیگری از مقام‌های حزب جمهوری‌خواه از فائوچی به خاطر درخواست از مردم امریکا برای استفاده از ماسک با هدف محافظت در برابر ویروس کرونا انتقاد کرده‌اند. فائوچی همچنین تئوری نشت ویروس کرونا از یک آزمایشگاه در ووهان چین را زیر سوال برده است.ترامپ گفت: فائوچی یک پزشک بزرگ نیست بلکه یک تبلیغ‌کننده بزرگ و مهم است چرا که بارها در برنامه‌های تلویزیونی حاضر شده است. ولی او تقریبا درباره همه مسائل اشتباه کرده و همین طور درباره ووهان و آزمایشگاه نیز دچار اشتباه شده است. نهادهای اطلاعاتی امریکا هنوز در حال تحقیق درباره منشأ اصلی گسترش ویروس کرونا هستند.اظهارات ترامپ در حالی است که مدیریت ضعیف وی در مقابله با شیوع ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین عوامل شکستش در برابر جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 به شمار می‌رود.وی در بخشی از این سخنرانی گفت: دولت بایدن یکی از شرم‌آورترین سیاست خارجی‌ها را داشته و در همه موضوعات فاجعه آمیز عمل کرده است. حتی کار به جایی رسیده است که وزیر خارجه پیشین امریکا گفته جو بایدن هرگز یک تصمیم خوب در عرصه سیاست خارجی اتخاذ نکرده است.‎ترامپ افزود: در دولت من، یک بار دیگر احترام به امریکا بازگشت و در سرتاسر جهان به‌طور کامل به امریکا احترام گذاشته شد. ما از توافق هسته‌ای فاجعه آمیز با ایران خارج شدیم، ما بار دیگر در کنار اسراییل قرار گرفتیم، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت دایمی و همیشگی اسراییل به رسمیت شناختیم و حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختیم.‎رییس‌جمهور سابق امریکا بار دیگر ادعای دستیابی به توافق با ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن را تکرار کرد و گفت: دولت بایدن با حرص و طمع شدید، تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد. درباره ایران اگر من رییس‌جمهور بودم ظرف یک هفته توافق می‌کردیم فقط ظرف یک هفته. من حتی به آنها گفتم می‌دانید مساله اصلی چیست؟ اول بیایید انتخابات را تمام کنیم و بعدا به توافق دست خواهیم یافت. ترامپ گفت: اگر من رییس‌جمهور بودم و با ایران توافق می‌کردم آن توافق، یک توافق عالی می‌شد.‎وی همچنین از مقام‌های پکن خواسته است تا بیش از 10 تریلیون دلار خسارت و غرامت به ایالات متحده و جهان به خاطر مدیریت ضعیف بحران کرونا بپردازند و کشورها باید بدهی خود به چین را لغو کنند.

 

ارسال نظر