زمین ماندن ۹۰ درصد قوانین با ترک فعل مسوولان اجرایی

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۸۹

دیوان محاسبات در گزارشی از ارزیابی اجرای قوانین مرتبط با تولید و اقتصاد مقاومتی اعلام کرد حدود ۹۰ درصد قوانین مرتبط با این موضوع دچار ترک فعل مسوولان اجرایی شده است. به گزارش دیوان محاسبات کشور، در راستای تحقق شعار سال مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، گزارش ارزیابی عملکرد قوانین و مقررات تسهیل تولید از بُعد شناسایی موانع اجرای قانون یا خلأ قانونی، اجرای مقررات مرتبط و ترک فعل دستگاه‌های اجرایی منتشر شد.

در این گزارش، عملکرد 7 قانون مهم مرتبط با تولید و اقتصاد مقاومتی و افزایش بهره وری اقتصاد که طی سال‌های 1388 تا 1399 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از نکات بسیار مهم این گزارش، علل عدم اثربخشی احکام قانونی است که متاسفانه 89.7 درصد علت اصلی غیراثربخشی به ضعف در اجرا و ترک فعل مسوولان اجرایی مربوط می‌شود و تنها 5.5 درصد به تغییر شرایط همچون تحریم و کرونا و... ارتباط دارد. 4.7 درصد نیز به علت ضعف در قانون فاقد اثربخشی بوده‌اند. یافته‌های دیوان محاسبات کشور نشان می‌دهد از مجموع 87 فقره مقررات مصوب، تنها 37 فقره در زمان مقرر قانونی ابلاغ شده است و 32 فقره خارج از زمان مقرر قانونی ابلاغ شده، 14 فقره تدوین شده اما ابلاغ نهایی نشده است و نهایتا پیرامون تدوین و ابلاغ 4 فقره، هیچگونه اقدامی به انجام نرسیده است. بخش دیگری از بررسی‌های دیوان محاسبات کشور پیرامون میزان اثربخشی و عملکرد قوانین است که نتایج به دست آمده نشان می‌دهد تنها 34 درصد مفاد قانون، به اهداف مدنظر رسیده‌اند و در مقابل، 47.1 درصد آنها عملکردِ فاقد اثربخشی داشته‌اند. همچنین، 11.8 درصد نیز کلا فاقد عملکرد هستند و 7.1 درصد عملکرد ناکارا دارند.

7 قانونی که عملکرد آنها توسط دیوان محاسبات کشور مورد بررسی قرار گرفته و جزییات آن طی روزهای آتی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت، عبارتند از: 

   قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات (مصوب سال 1389) 

   قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (مصوب سال 1390) 

   قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (مصوب سال 1394) 

   قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز (مصوب سال 1394) 

   قانون برنامه ششم؛ مواد مرتبط با بخش تولید (مصوب سال 1395) 

   قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی (مصوب سال 1398) 

    قانون اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی (مصوب سال 1399)

 

ارسال نظر