نظر کارشناسی خود را گفتم خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۹۸۲
نظر کارشناسی خود را گفتم خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که در سفر عراق به‌سر می‌برد روز گذشته با انتشار یک دلنوشته در صفحه اینستاگرامی خود به همراه ویدئویی از لحظه ورود خود به عراق و حضور در محل شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، از دوستی و همکاری دیرینه خود با این شهید و همچنین از عدم توجه به عمق مباحث مطرح شده پیرامون اهمیت هم‌افزایی دو بال قدرت خارجی کشور یعنی دیپلماسی و میدان نوشت.

به گزارش آبان‌نیوز، متن دلنوشته وزیر امور خارجه به شرح ذیل است:  به هنگام ورود به بغداد بار دیگر در شهادتگاه دوست دیرینه‌ام شهید پرافتخار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یارانشان حضور پیدا کردم و یک بار دیگر در کنار نماد زبونی و استیصال جنایت‌کارانه ترامپ به دلاوران این مرزوبوم افتخار کردم. ولی بسیار تاسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان – به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای ۸ سال گذشته – به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب‌شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌گردد. افتخار رفاقت عمیق و همکاری با حاج قاسم بیش از دو دهه ادامه داشته و رابطه قلبی و کاری ما تا هنگام شهادت ایشان نه تنها کمرنگ نشد بلکه همواره تعمیق یافت. نه‌تنها امروز و در محضر مردم بزرگ ایران، بلکه در بیش از دو دهه گذشته، در داخل یا خارج، در پشت درهای بسته یا در علن، صلابت، انسانیت، صلح‌طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در جهان فریاد زده و مکرر یادآوری کرده‌ام که اگر صلحی در افغانستان و عراق برقرار شده است و اگر تروریسم داعش شکست خورده است، بیش از هرچیز مرهون درایت و شجاعت سردار سلیمانی و رشادت‌ و ایثار مردم این سرزمین‌ها بوده است. در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام که از مولایمان علی علیه‌السلام آموخته‌ام «إن أعظم الخِیانهِ خِیانهُ الاُمهِ، و أفظع الغِشِّ غِشُّ الأئمهِ؛ همانا بزرگ‌ترین خیانت، خیانت به امّت است و زشت‌ترین دغلکاری، دغلکاری نسبت به پیشوایان است.» تقلیل بحث نظری در خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان، به مثابه بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور که هر دو برای عزت و سربلندی ایران عزیز می‌کوشند، نه تنها کوته‌اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند و نکته اصلی عرایضش -در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آبها سردرآورده- ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختارهای قانونی و تحت اشراف عالی مقام معظم رهبری است.

حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم و از مکر مکاران و سرزنش سرزنش‌کنندگان بیمی ندارم.

واکنش روحانی به انتشار فایل ظریف

حسن روحانی صبح چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) گفت: امام حسن(ع) را باید امام صلح، صبر و وحدت امت اسلامی بدانیم. امام حسن مجتبی(ع) در شرایط سختی بار امامت و خلافت را توامان برعهده گرفت. وقتی بی‌وفایی عده‌ای از یارانی که به زبان خود را از دوستداران می‌دانند و در عمل خود را عقب می‌کشند و در مسیر ایستادگی نیستند، چه مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می‌کند. به گزارش ایرنا، رییس‌جمهوری ادامه داد: امام خمینی(ره) درباره امام حسن مجتبی(ع) جمله‌ای دارد مبنی بر اینکه شرایط سخت بعد از مولا علی ابن ابی‌طالب(ع)، دوران امام حسن(ع) و حتی حادثه کربلا به دلیل مقدس‌مآبان احمق در نهروان بود، یعنی عده‌ای مقدس‌ماب که در ظاهر اهل نماز و دعا بودند اما با جهالت و نادانی برابر مولا ایستاده و در نهروان شمشیر کشیدند. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امام بزرگوار می‌گوید اگر نهروان نبود این مشکلات در زمان امام حسن(ع) و حادثه کربلا نبود، اظهار داشت: وظایف ما بسیار سنگین است. همه افرادی که خودشان را علاقه‌مند به کشور و انقلاب، اسلام و ایران می‌دانند، باید حواس‌شان را جمع کرده و در مقاطع حساس تاریخی باید به گونه‌ای عمل کنند که مصالح و منافع اسلام مدنظر باشد. به گفته روحانی، آنچه برای امام حسن(ع) مهم بود مصلحت وحدت و منافع دنیای اسلام بود و آنچه برای امام حسین(ع) مهم بود، این بود که امت اسلامی در مسیر اسلامی و حق حرکت کند و انحرافی ایجاد نکند. امام حسن(ع) مبارزه کرد که وحدت و اصل امت اسلامی باقی بماند و امام حسین(ع) جنگید که امت اسلام انحراف پیدا نکنند یعنی یک هدف را در دو مسیر دنبال کردند. وی افزود: وقتی شرایط جامعه سخت می‌شود و نیاز به صبر و تحمل یا مبارزه و شمشیر می‌شود، قرآن مجید می‌فرماید خداوند به برخی امت‌ها و ملت‌های مسلمان دو بار اجرا می‌دهد به دلیل صبر، ایستادگی و مقاومت‌شان.

رییس‌جمهوری با اشاره به تهمت‌هایی که به امام حسن(ع) بعد از پیمان صلح تصریح کرد: آن همه حرف ناروا به امام حسن(ع) زده شد و ایشان خم به آبرو نیاورد.

 

ارسال نظر