اخبار

۱۴۰۰/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۰۹۵

همتی از کی درباره تسعیر منابع ارزی مسدودی اظهار نگرانی کرده بود؟

همتی از کی درباره تسعیر منابع ارزی مسدودی ایران ابراز نگرانی کرده بود!؟ آیا اظهارات او با پایان عمر دولت ارتباطی دارد؟ به گزارش تسنیم، به دنبال اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی درخصوص تاثیر تسعیر (تبدیل ارز به ریال) منابع ارزی مسدودی در سال‌های ۹۸ و۹۹ برافزایش پایه پولی، برخی کارشناسان اظهارات همتی را به ماه‌های آخر دولت نسبت داده و گفته‌اند چرا رییس بانک مرکزی تا به حال چیزی نگفته است و حالا در اواخر دولت این مطلب را می‌گوید. به نظر نمی‌رسد مطلب ایراد شده توسط رییس کل بانک مرکزی موضوع جدیدی باشد؛ چراکه همتی چندین بار در مصاحبه‌ها و نوشته هایش موضوع را مطرح وآثار منفی این روش را در نقدینگی و تورم تذکر داده است. بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد همتی در پست اینستاگرامی مورخ ۹ مرداد ۹۹ خود به نحو ظریفی این مساله را مطرح و نسبت به آثار منفی آن تذکر داده است. رییس کل بانک مرکزی در پست ۸ ماه پیش خود تحت عنوان نکاتی درخصوص متغیرهای پولی که مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان اقتصادی قرار گرفت، می‌نویسد: «قضاوت درخصوص عملکرد بانک مرکزی، بایستی در چارچوب محیط اقتصاد کلان و شوک‌های وارده به اقتصاد و همچنین بر مبنای ابزارها، اختیارات و درجه استقلال بانک مرکزی باشد» همتی دربخش دیگری از نوشته خود دقیقاً به موضوع تسعیر دارایی‌های ارزی مسدود شده برمبنای قانون بودجه اشاره و هشدار می‌دهد: «خرید بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی، جهت تأمین کسری بودجه توسط بانک مرکزی (آنچنان که در بودجه سال ۹۸تکلیف شد) درشرایط تحریمی، تأمین کسری بودجه از محل پایه پولی است. این روش در کوتاه‌مدت، مانند استقراض از بانک مرکزی خواهد بود؛ بنابراین بانک مرکزی به حکم وظیفه، نظر کارشناسی خود را درباره آثار احتمالی ناخوشایند این روش تأمین بودجه، گزارش کرده بود!»

تنها شرط توقف اقدامات جبرانی ایران رفع کامل تحریم‌ها است

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا تأکید کرد شرط توقف اقدامات جبرانی ایران در برجام برداشته‌شدن همه تحریم‌های امریکا و راستی‌آزمایی آن توسط ایران است.

به گزارش تسنیم، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پرس تی‌وی تأکید کرد: همانطور که بارها به‌روشنی گفته شده است، هیچ طرح گام‌به‌گامی مطرح نیست و سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران برداشته شدن همه تحریم‌های امریکاست اعم از آنهایی که ترامپ پس از خروج از برجام مجدداً اعمال و یا ابتدائاً برقرار کرد و همچنین تحریم‌هایی که تحت هر عنوان دیگری اعمال کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بدیهی است این رفع تحریم‌ها باید موثر باشد و مورد راستی‌آزمایی توسط ایران قرار گیرد.خطیب‌زاده همچنین تأکید کرد: توقف اقدامات جبرانی ایران و بازگرداندن آنها تنها متعاقب برداشته شدن همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی صورت خواهد گرفت.پیش از این، جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است «قصد داریم درباره گام‌های ایران که باید برای بازگشت به پایبندی خود به برجام بردارد، گفت‌وگو کنیم». وی همچنین گفته است «هیچ تحریمی را برای برداشته شدن، از پیش اعلام نمی‌کنیم اما یقیناً می‌گوییم که گام‌های کاهش تحریمی که امریکا باید در تبعیت از برجام بردارد هم جزو موارد گفت‌وگو خواهد بود». وی افزوده است «درباره گام‌های ایران که باید برای بازگشت به پایبندی خود به برجام بردارد، گفت‌وگو می‌کنیم».

نیازهای اقتصاد در ۱۴۰۰؛ از ارتباط با شرق تا ایجاد شفافیت

ایرج ندیمی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بهبود شرایط اقتصادی به مبارزه با فساد نیاز دارد، افزود: ایجاد ارتباط با کشورها از جمله شرق نیز می‌تواند گامی در مسیر بهبود اقتصادی باشد.ایرج ندیمی، کارشناس امور اقتصادی و نماینده سابق مجلس درباره راه‌های تحقق اهداف مهمی مانند کنترل تورم، تقویت ارزش ریال، مدیریت بازار، کنترل نوسانات و هدایت منابع به تولید و ایجاد شفافیت که از سوی رییس کل بانک مرکزی مورد تاکید قرار گرفته است، به ایبِنا گفت: واقعیت اقتصاد ایران بیانگر آن است که در امور مربوطه با چند مقوله طرف هستیم که تا به مدیریت نهایی نرسد، توانایی اعمال مدیریت در شاخص‌های کلان به دست نخواهد آمد.موضوع روابط خارجی اولین بحثی است که سبب ارزآوری خواهد شد. اقتصاد ایران به اندازه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار به ارز خارجی وابسته بود که بر موضوعاتی مانند تورم، تامین منابع، مسائل مربوط به حوزه صادرات غیرنفتی و یا آورده‌های مختلف کالایی و خدماتی تاثیر دارد، بنابراین اولین مطلبی که باید مورد توجه قرار گیرد، تعریف سیاست خارجه است.این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه یادآور شد: رابطه با کشورهای چین، هند و روسیه می‌تواند سرآغاز ارتباط مفید از شرق به غرب باشد زیرا نمی‌توان تنها با تکیه بر اقتصاد شرق، کشور را به اداره در آورد، ولی به عنوان نقطه آغاز در این زمینه حرکت اخیر را باید مورد توجه قرار داد. موضوع دوم در این رابطه مبحث اقتصاد واحد است، به این معنا تا زمانی که در رابطه با مدیریت اقتصادی یک روند در پیش گرفته نشود، موفق نخواهیم بود.وقتی همه نظارت‌پذیر نباشند یا خود را ملزم به پرداخت مالیات نکنند و به تعبیر دیگر با چند اقتصاد و دولت اقتصادی روبرو باشند، نوع مداخلات از جهت کنترل خروج از قوانین (پولشویی، قاچاق ارز، معافیت از مالیات و ...) را نمی‌توان برطرف ساخت. بنابراین باید در کنترل شاخص‌های اقتصادی به اقتصاد واحد دست یافت زیرا چند دولتی بودن در این حوزه قابل دوام نیست.

 

ارسال نظر