سیاست

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۸۱

بیانیه سه کشور اروپایی درباره برنامه هسته‌ای ایران

سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای مشترک ایران را به نقض تعهدات هسته‌ای متهم کردند. آلمان، انگلیس و فرانسه با صدور بیانیه‌ مشترکی که در خروجی وزارت خارجه‌شان قرار گرفته نوشتند: ما - دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس - با نگرانی بسیار متوجه تاییدیه اخیر آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران در حال تولید اورانیوم فلزی در مغایرت با برجام است، شدیم. ایران متعهد شده است که برای ۱۵ سال مشغول تولید و دستیابی به اورانیوم فلزی نشود یا اقدام به انجام تحقیقات و توسعه روی استخراج اورانیوم نکند. در ادامه بیانیه آمده است: ما تاکید می‌کنیم که ایران هیچ توجیه معتبر غیرنظامی برای این فعالیت‌ها - که گامی کلیدی در جهت توسعه سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود- ندارد. در بیانیه همچنین ذکر شده است: ما قویا از ایران می‌خواهیم که بدون تاخیر به این فعالیت‌ها پایان دهد و هیچ گام جدیدی در جهت عدم پایبندی به برنامه هسته‌ای‌اش اتخاذ نکند. ایران با تشدید عدم پایبندی خود در حال تضعیف فرصت‌ها برای احیای دیپلماسی به منظور محقق کردن کامل اهداف برجام می‌باشد. وال استریت ژورنال در خبری نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه به اعضا اطلاع داده که ایران اقدام به تولید اورانیوم فلزی کرده است.این خبرگزاری نوشته بود که اورانیوم فلزی می‌تواند برای تشکیل هسته سلاح هسته‌ای استفاده شود.این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تأکید دارد.

بایدن کاری برای رفع تحریم‌ها نکرده است

سفیر ایران در اسپانیا گفت: بایدن تا به امروز برای رفع تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه ایران مطلقا کاری نکرده است. حسن قشقاوی، در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی«لاراسون» در پاسخ به این سوال که جو بایدن، رییس‌جمهور جدید ایالات متحده اطمینان داده است تا زمانی که تهران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکند، تحریم‌های ایران را لغو نخواهد کرد. آیا ایران بدون لغو تحریم‌ها به میز مذاکره باز خواهد گشت؟ آیا انتظار این را از دولت جدید بایدن داشتید؟ گفت: جهان منتظر است ببیند رویکرد بایدن در مورد مساله هسته‌ای چگونه خواهد بود. سوال اینجاست که آیا رییس‌جمهور جدید ایالات متحده رویکرد خاص خود را خواهد داشت یا صرفا قدم در مسیر سلف خود، دونالد ترامپ خواهد گذاشت. مشروط کردن لغو تحریم‌ها به توقف غنی‌سازی اورانیوم که حرف ترامپ است؛ یعنی این همان چیزی است که ترامپ می‌گفت در حالی که رییس‌جمهور بایدن قول داده بود راهی متفاوت از سلف خود را در پیش بگیرد. وی افزود: کسی که به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد، دولت ایالات متحده بود که با نقض تعهدات خود ذیل ماده ۲۵ منشور ملل متحد و تهدید سایر کشورها با هدف اجبار آنها به نقض تعهدات، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نیز نقض کرد. اکنون این رییس‌جمهور بایدن است که باید این رویه و رفتار غلط امریکا نه تنها در مورد ایران بلکه در خصوص موارد بی‌شماری از امور بین المللی را اصلاح کند. منظور بنده از تغییر رویکرد و رفتار نیز برداشتن گام‌های عملی از طریق لغو کلیه تحریم‌های اعمال شده غیرقانونی و ناعادلانه علیه ایران است. این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: درست است که از زمان ورود جو بایدن به ریاست‌جمهوری ایالات متحده زمان زیادی نگذشته است، اما در عین حال این نیز واقعیت دارد که بایدن تا به امروز برای رفع تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه ایران مطلقا کاری نکرده است. ایران از هیچ توافقی خارج نشده است. توافق همچنان پابرجاست و آنچه لازم است این است که طرفی که آن را نقض کرده و از آن خارج شده، یعنی دولت ایالات متحده، بار دیگر به تعهدات خود تحت همان شرایط پیش بینی شده در توافق عمل کند و سایر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را نیز لغو کند.

توهین به رییس‌جمهور  ضد ملی و مجرمانه است

رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: ایجاد انشقاق در صفوف بهم‌پیوسته‌ راهپیمایان، طرح شعارهای انحرافی و توهین به رییس‌جمهوری منتخب ملت در مراسمی که نماد وحدت ملی و یکپارچگی ایرانیان در مواجهه با ناظران فراملی است، ‌اقدامی به غایت غیرمسوولانه، ضدملی، تفرقه‌افکن و البته مجرمانه است. محمود واعظی در رشته توییتی نوشت:  با هوشمندی تاریخی مردم، میهن‌دوستی و ایستادگی آنها بر سر آرمان‌های اسلام و انقلاب، امسال هم مراسم ۲۲ بهمن به شکل باشکوهی در سراسر کشور برگزار شد. این مراسم نمادین که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام شد، عرصه تجدید میثاق ملت با آرمان‌های انقلاب و امام راحل بود. وی افزود: حضور باشکوه و هوشمندانه مردم در این مراسم درخورِ مباهات و قدردانی است و بنده به عنوان کوچک‌ترین خدمتگزار، لازم می‌دانم از مردم عزیز و موقعیت‌شناس که با همه محدودیت‌های کرونایی حماسه دیگری آفریدند، صمیمانه سپاسگزاری کنم. واعظی تاکید کرد: با این حال اقدام غیراخلاقی شمارِ معدودی از افراد در حاشیه راهپیمایی شهر اصفهان، مساله‌ای است که نباید به آسانی از کنار آن گذشت. فراموش نکنیم که این رویداد، تنها یک هفته پس از توصیه اکید مقام معظم رهبری درخصوص رعایت ادب در جامعه و پرهیز از بدزبانی به وقوع پیوسته است. رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: ایجاد انشقاق در صفوف بهم‌پیوسته‌ راهپیمایان، طرح شعارهای انحرافی و توهین به رییس‌جمهوری منتخب ملت در مراسمی که نماد وحدت ملی و عرصه نمایش همگرایی و یکپارچگی ایرانیان در مواجهه با ناظران فراملی است، اقدامی به غایت غیرمسوولانه، ضدملی، تفرقه‌افکن و البته مجرمانه است. 

 

ارسال نظر