بهره‌مندی از مزایای اقتصادی در صورت بازگشت به برجام

۱۳۹۹/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۱۶

خبرگزاری رویترز مدعی شد که سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس پیشنهاداتی مطرح کرده‌اند که براساس آن ایران در ازای پایبندی به توافق هسته‌ای، از منافع اقتصادی بهره‌مند شود. البته هنوز مشخص نیست که واشنگتن بدون اینکه اول ایران به توافق هسته‌ای پایبند شود، راضی به لغو تحریم‌ها می‌شود یا نه.  یک دیپلمات ارشد اروپایی در این باره گفت: ما از یک صفحه خالی کار را شروع نمی‌کنیم. معیارهای سلسله مراتب بازگشت به توافق و سپس ایجاد توافقی عمیق‌تر را می‌دانیم.  رویترز پیش‌تر هم گزارش داده بود که چهار منبع مطلع به این خبرگزاری اطلاع داده‌اند که وزیر خارجه امریکا به زودی با همتایان خود در آلمان، انگلیس و فرانسه در خصوص چگونگی احیای توافق هسته‌ای با ایران به گفت‌وگو خواهد پرداخت. این منابع که نخواستند نام‌شان فاش شود زمان مشخصی برای این گفت‌وگو تعیین نکرده‌اند اما دو منبع مدعی شدند که این گفت‌وگو تا روز جمعه رخ خواهد داد و منابع دیگر ادعا کردند که این گفت‌وگو در هفته آینده انجام خواهد گرفت. وزارت خارجه امریکا از اظهارنظر درخصوص دیدار مجازی این چهار وزیر خارجه خودداری کرده است. وزارت خارجه فرانسه و آلمان و سفارت انگلیس در واشنگتن نیز به درخواست فوری برای اظهارنظر پاسخ ندادند. موضوع شرط پایبندی ایران به توافق هسته‌ای برای بهره مندی از منافع اقتصادی در پی این مطرح می‌شود که بایدن در وعده‌های انتخاباتی‌اش گفته بود «در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای اش» امریکا هم به توافق بازمی‌گردد.  ایران در نتیجه خروج دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های اقتصادی امریکا و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر این تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران، برخی تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای را کاهش داد. البته به گفته مقامات ایران، این اقدامات در صورت پایبندی تمامی اعضای توافق به تعهداتشان، بازگشت پذیر است.

     میانجیگری فرانسه

همچنین رییس‌جمهور فرانسه پیشنهاد داد «میانجی‌گری صادق و متعهد» در مذاکرات ایران و امریکا برای احیای توافق هسته‌ای باشد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه روز پنج شنبه پیشنهاد داد که «یک میانجی صادق» در مذاکرات میان امریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای باشد که دونالد ترامپ رییس پیشین امریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. مکرون به اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: هر کاری که بتوانم برای حمایت از هر اقدامی از جانب امریکا برای مشارکت دوباره در مذاکراتی دشوار انجام خواهم داد. سعی خواهم کرد یک میانجی صادق و متعهد در این مذاکرات باشم. رییس‌جمهور فرانسه بارها سعی کرده بود دونالد ترامپ را متقاعد کند تا به توافق هسته‌ای پایبند باشد اما موفق نبود. او همچنین خواستار مذاکراتی جدید با ایران شد که با حضور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی باشد و محدودیت‌هایی بر برنامه موشکی ایران اعمال کند. عربستان و رژیم صهیونیستی سرسختانه با توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، مخالف بوده‌اند و از تصمیم ترامپ برای خارج کردن امریکا از توافق حمایت کرده بودند. مکرون در ادامه اظهار کرد: ما باید راهی پیدا کنیم که عربستان سعودی و اسراییل هم در این مذاکرات حضور داشته باشند، چراکه آنها از شرکای مهم منطقه هستند و مستقیما در نتیجه اقدامات ما با دیگر دوستانمان در منطقه ذی نفع هستند.

    آمادگی روسیه برای همکاری با اروپا

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر آمادگی مسکو برای همکاری با اروپا بر سر احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد.سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که دیروز در مسکو در کنفرانسی خبری با جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت کرد، گفت: ما در زمینه توافق هسته‌ای ایران در آستانه ورود به دوران سختی هستیم و همه‌چیز به عملکرد واشنگتن بستگی دارد. وزیر خارجه روسیه گفت: ما آماده همکاری با اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای هستیم. لاوروف با اشاره به اقدامات امریکا گفت: توافق هسته‌ای ایران اکنون به خاطر عملکرد و اقدامات امریکا در موقعیتی بحرانی قرار گرفته است.وی گفت: ما امیدواریم که ایالات متحده هرچه زودتر موضع خود و اقداماتی که می‌خواهد درقبال توافق هسته‌ای ایران انجام دهد را مشخص کند.

   واکنش روانچی به موضع امریکا

درباره حکم لاهه

سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در توییتی به واکنش وزارت خارجه امریکا به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درخصوص رد اعتراض‌های این کشور در پرونده قضایی‌اش با ایران اعتراض کرد. مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دایم کشورمان در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: دولت جدید امریکا وانمود می‌کند که حامی چندجانبه‌گرایی است، با این حال از رد اعتراضاتش در خصوص پرونده تحریم‌های امریکا توسط دیوان بین‌المللی دادگستری "ناامید " شده است. امریکا همچنان با تحریم‌های غیرقانونی‌اش علیه ایران در حال نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. این شروع تازه خوبی نیست.

 

ارسال نظر