برگزاری رزمایش ذوالفقار99 در آب‌های خلیج فارس

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۹۳۲
برگزاری رزمایش ذوالفقار99 در آب‌های خلیج فارس

مرحله اصلی رزمایش مشترک بزرگ ذوالفقار ۹۹ ارتش، از صبح روز پنجشنبه با رمز یا «سیدالشهداء(ع) » و با شعار «امنیت پایدار در سایه اقتدار دفاعی» با گسترش یگان‌های شناور سطحی و زیر سطحی و یگان‌های پروازی نیروی هوایی و دریایی ارتش و با حضور نیروهای جوان در دریای عمان آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.

گستره رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش دو میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰درجه شمالی است و در این رزمایش طرح‌های تاکتیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی، برخی از مهم‌ترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز سطح به سطح و ساحل به دریا، اژدر، موشک‌های هوابه سطح و سطح به هوا و سامانه‌های راکت انداز از روی شناورهای سطحی، زیر سطحی، یگان‌های پروازی و پهپاد مورد تست و ازمایش قرار می‌گیرد. دریادار دوم شهرام ایرانی سخنگوی رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش گفت: ناوگروه شصت و نهم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن سهند و ناو پشتیبانی بندرعباس که اکنون در اقیانوس هند حضور دارند ضمن اشراف اطلاعاتی و رصد شناورهای بیگانه و دشمن در هزاران کیلومتر دورتر از آبهای سرزمینی ایران، اطلاعات لازم را جهت انجام عملیات‌های مقابله در اختیار دیگر یگان‌های حاضر در رزمایش قرار می‌دهند.

وی افزود: همچنین یگان‌های پروازی نیروی هوایی ارتش متشکل از جنگنده بمب افکن‌ها و همچنین پهپادهای رزمی در این رزمایش به اجرای طرح‌های از پیش تعیین شده خواهند پرداخت.

رصد و پایش حریم هوایی کشور و منطقه عمومی رزمایش در سرتاسر پهنه آبی جنوب کشور توسط قرارگاه پدافند هوایی کشور و حضور گسترده نیروی پدافند هوایی ارتش و همچنین اجرای آتش توسط سامانه‌های پدافندی برای مقابله با اهداف متخاصم بخش دیگری از طرح‌هایی است که در رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش انجام خواهد شد.

اجرای عملیات آبخاکی یکی از طرح‌های اجرایی شده در این رزمایش بود. در این عملیات پس از انجام بمباران هوایی توسط جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی و بمباردمان ساحلی توسط ناوشکن‌ها و شناورهای موشک انداز و راکت انداز در حجم وسیع و انهدام اهداف و نیروهای متخاصم از هوا، سطح و زیرسطح توسط نیروهای عملیات ویژه، عمده قوا و تجهیزات نیز با حمایت یگان‌های رزمی توسط ناوهای نیروبر به ساحل مورد نظر منتقل و عملیات هجومی و آفندی آبخاکی با موفقیت انجام شد. حضور نیروهای جوان، ولایتمدار و با انگیزه در کنار کارکنان زبده و با تجربه از نکات بارز این تمرین بود که بیانگر آمادگی نسل جوان برای اجرای عملیات سخت و پیچیده است.

در تمام مدت اجرای عملیات آبخاکی پوشش کامل آسمان و فضای منطقه توسط چشمان همیشه بیدار نیروی پدافند هوایی ارتش تامین و با استفاده از انواع حساسه‌های موجود در منطقه، سامانه‌های راداری و موشکی و بهره‌گیری از یگانهای پروازی با سرنشین و بدون سرنشین با هدایت قرارگاه پدافند هوایی در قالب شبکه یکپارچه، امنیت کامل فضای منطقه رزمایش برقرار شد. همچنین در رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش، موشک بهینه شده شلمچه نیروی پدافند هوایی تحت هدایت عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی موفق به انهدام هدف متخاصم شد. در این بخش از رزمایش، پرنده متخاصم که یک هدف با سرعت بالا و در ارتفاع زیاد در حال پرواز بود و قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشت، درحالی که از سطح مقطع راداری بسیار کمی برخوردار بود، توسط سامانه‌های راداری تحت کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) کشف و به منظور رهگیری و انهدام به سامانه پدافندی بومی نیروی پدافند هوایی ارتش واگذار شد که با شلیک موفق موشک سطح به هوای بهینه شده شلمچه از این سامانه، سرنگون شد. در مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش، جنگنده بمب‌افکن‌های F-4 نیروی هوایی ارتش پس از انجام پرواز برد بلند از پایگاه‌های خود به سمت منطقه عمومی رزمایش و انجام عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای تانکر، با استفاده از موشک‌های بهینه شده، نقطه‌زن و ارتقا یافته هوابه‌سطح، اهداف سطحی خود را در منطقه عمومی رزمایش منهدم کردند. زیردریایی تمام ایرانی فاتح برای اولین‌بار در رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور یافت. زیردریایی فاتح اولین زیردریایی ساخت ایران در کلاس متوسط است که با تلاش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاری نیروی دریایی ساخته شده و بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با حضور رییس‌جمهور به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ملحق شد. سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش با تاکید بر اینکه در حوزه هوایی هم برای نخستین‌بار تجهیزاتی به صورت عملیاتی به کار گرفته خواهد شد، تصریح کرد: برای نخستین‌بار حضور عملیاتی پهپاد کمان به عنوان اولین پهپاد رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شده است را خواهیم داشت که ماموریت رزمی محوله را انجام خواهد داد. در حوزه زمینی هم برای اولین‌بار شناورهای دوزیست بهینه‌سازی شده که آمادگی عملیات در محیط دریا و خشکی را دارند یک ماموریت رزمی را انجام خواهند داد و مسوولیت‌های عملیاتی را در راستای طرح‌های مقابله با هرگونه تهدید انجام می‌دهند.

 

ارسال نظر