فروش 114 تن گوشت تنظیم بازاری در بازار آزاد

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۷۰۵
فروش 114 تن گوشت تنظیم بازاری در بازار آزاد

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده فروش آزاد گوشت‌های برزیلی وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد.

قاضی صلواتی در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده ضمن قرائت ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: پرونده متهمان حمیدرضا خلیلی جانشین رییس جهاد کشاورزی استان تهران، علیرضا جهیزی کارمند و رییس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی، مرتضی عسگری مدیرعامل تعاونی مصرف بنیاد مستضعفان تهران، علی سعیدی مباشر توزیع تنظیم بازار شرکت مهام تدبیر آسیا، حسین خلیلی کارگزار و مدیر توزیع اینترنتی یاس شمیران و علی رنجبر کرمانی کارمند حراست و بازرس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران به اتهام اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی به میزان ۱۱۴ هزار کیلو گوشت تنظیم بازار در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان اقتصادی تشکیل شده است.

در ادامه قاضی صلواتی از حسینی نماینده دادستان خواست که به بیان کیفرخواست بپردازد.

حسینی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و گفت: کیفرخواست صادره در چهار بخش تنظیم شده است. سه نفر از متهمان کارمندان سازمان جهاد کشاورزی تهران هستند. وی ادامه داد: متهمان با حواله‌های صوری و سندسازی و تخصیص غیرقانونی سهمیه، اقدام به فروش گوشت در بازار آزاد نمودند و در سال ۹۷، ۱۱۴ هزار کیلو گوشت خارج از چرخه توزیع به نرخ آزاد به فروش رساندند و موجب تضییع بیت‌المال به مبلغ ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال شدند. نماینده دادستان در ارتباط با حمیدرضا خلیلی جانشین رییس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: حمیدرضا خلیلی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه بر خلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد.

حسینی در ارتباط با متهم علیرضا جهیزی کارمند و رییس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: علیرضا جهیزی متهم است به مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه بر خلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد.

نماینده دادستان در ارتباط با متهم مرتضی عسگری مدیرعامل تعاونی مصرف بنیاد مستضعفان تهران تصریح کرد: مرتضی عسگری متهم است به به مشارکت در اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تخصیص سهمیه بر خلاف مقررات با حواله صوری به منظور فروش گوشت با نرخ دولتی در بازار آزاد و سندسازی فروش گوشت تنظیم بازار.

   عرضه خارج از چرخه

نماینده دادستان ادامه داد: متهمان مذکور با فراهم کردن درخواست توزیع گوشت با نام تعاونی‌ها اقدام به خروج ۱۱۴ هزار کیلو گوشت از چرخه عرضه کرده و در بازار آزاد با مبالغ بیشتر به فروش رسانده‌اند این افراد بستر را به نحوی فراهم کرده‌اند که خسارت وارده به بیت المال ۷۵ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال است.

حسینی اظهار کرد: در سال ۹۷، قیمت گوشت تنظیم بازار هر کیلوحدود ۲۶۵ هزار ریال بود که متهمان ازطریق غیرقانونی اقدام به فروش به قیمت حدودا ۴۰۰ هزار ریال می‌کردند. وی بیان داشت: با توجه به اینکه حسین خلیلی برادر حمیدرضا خلیلی در فروش ۲۴ تن گوشت دربازار آزاد نقش مستقیم داشته میزان عواید حاصله برای مجرمان در کیفرخواست ذکر شده است.

نماینده دادستان به ادله انتسابی جرم به متهمان پرداخت و گزارش اداره اطلاعات، صدور نامه‌های صوری از ارگان‌های مختلف، اظهارات و اقاریر متهمان، تاسیس شرکت سهام تدبیر آسیا با عضویت برادر متهم خلیلی و علی سعیدی برای واردات گوشت و مستندات مربوط به شرکت سهام تدبیر آسیا، ثبت فروشگاه یاس شمیران توسط حسین خلیلی برادر متهم ردیف اول برای مالکیت شرکت سهام تدبیر آسیا، می‌توان اشاره کرد. حسینی گفت: متهم حمیدرضا خلیلی مدعی است که از نوع فعالیت فروشگاه یاس شمیران مطلع نبوده در حالی که مستندات خلاف این ادعا را ثابت می‌کند و همه موارد دالّ بر اطلاع حمید رضا خلیلی از اعمال برادرش حسین خلیلی دارد. حسینی اضافه کرد: در حالی که ما در جنگ اقتصادی هستیم هر عملی خلاف مقررات موجب اخلال در عرضه مایحتاج عمومی می‌شود که این از مصادیق اخلال تلقی می‌شود و با استناد به استجازه از مقام معظم رهبری در خواست تعقیب کیفری متهمان و صدور حکم لازم را دارم.

   تفهیم اتهامات

در ادامه دادگاه قاضی صلواتی از متهم ردیف اول حمید رضا خلیلی خواست در جایگاه حاضر شود و ضمن تفهیم اتهام از او خواست که به دفاع از خود بپردازد.

متهم خلیلی گفت: من در پست جدید بالغ بر ۲۰۰ هزار تن نهاده‌های دامی را بین کشاورزان و دامداران توزیع کردم این پرونده بزرگ نمایی شده است. من فرد دانشگاهی هستم بعد از شش ماه مطالعه بازار یک طرحی را نوشتم و به همه اعلام کردم این طرح می‌تواند از تخلفات جلوگیری کند.

این متهم گفت: بعد از اینکه مدیران اختیار نظارت را به من دادند من متوجه تخلفات در حد ۵ هزار تن شدم. تولیدات و واردات ما بیش از نیاز داخلی است پس نباید اخلال صورت گرفته باشد عدد اعلامی در کیفرخواست بزرگ نمایی شده است. وی افزود: مجموعه مرا تهدید می‌کردند حتی من زیر چرخ لودر هم قرار گرفتم و تهدید شدم تا مرا از چرخه حذف کنند.

متهم خلیلی گفت: آقای قاضی این پرونده در حد تعزیرات است نه در حد دادگاه البته باید با متخلف برخورد شود در کیفرخواست موارد ضد و نقیض وجود دارد. حمیدرضا خلیلی گفت: تعاونی بنیاد مستضعفان یک تعاونی معتبر و جایگاه آن مشخص است، راهنمایی بنده برای هدایت به انجام کار درست و برگشت کالا بوده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: صلاحیت دادگاه را خودش تشخیص می‌دهد، شما لازم نیست در این رابطه تعیین تکلیف کنید، شما جانشین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران بودید آیا ندیدید مردم ساعت‌ها زیرآفتاب و زیر بارندگی با در دست داشتن کارت ملی منتظر دو کیلو گوشت یخی بودند، آیا مردم مستضعف را سرصف ندیدید ۱۱۴ هزار کیلو برای شما عددی نیست. قاضی صلواتی ادامه داد: شما ۲۷ تن گوشت را طی ترفندی به اسم میادین میوه و تره‌بار گرفتید و سه تن تحویل دادید.

رییس دادگاه ادامه داد: شما با آقای سعیدی ارتباط دیرینه دارید. می‌گویید در روستا زندگی می‌کنید و پولی ندارید، اما زمینی به ارزش ۵۰۰ میلیون می‌خرید، در مواجهه با دادگاه صداقت داشته باشید تمام موارد بررسی شده است. متهم حمیدرضا خلیلی گفت: اگر بررسی شده است پس دفاعیات من ارزشی ندارد.

قاضی در پاسخ گفت: دفاعیات خود را مطرح کنید موارد را بررسی می‌کنیم و دادگاه و نماینده دادستان از شما سوال می‌پرسند. متهم در بیان دفاعیات خود گفت: عملیات تحویل کالا هیچ ارتباطی به شرکت سهام تدبیر ندارد و به جای اینکه اسم شرکت پویا ستاره باشد به شرکت مهام تدبیر اشاره شده است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما کارمند دولت بودید آیا به حراست اداره اطلاع دادید که به سفر خارجی می‌روید شما چهار بار به کشور آذربایجان و

دو بار به گرجستان رفته‌اید چرا به حراست اداره اطلاع نداده‌اید؟

متهم پاسخ داد: بنده دانشجوی دکترای رشته ژنتیک می‌خواندم با هزینه شخصی و با مرخصی‌هایم در دو مزرعه در کشور آذربایجان (باکو) و گرجستان (تفلیس) روی تز پایان‌نامه‌ام کار می‌کردم، درس خواندن من را قبول نداشتند و نمی‌گذاشتند که ادامه تحصیل بدهم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما به کشور آذربایجان رفتید تا ۸۰ تن گوشت گرم گوسفند برای شرکت مهام تدبیر بیاورید و در گرجستان ۱۰ هزار دلار هزینه کردید و کبابی در آنجا راه انداختید بنابراین در روستا زندگی کردنت را به رخ دادگاه نکش.

متهم در پاسخ گفت: آیا مستندات این موارد موجود است؟

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: آقای اویسی چه مقدار و در کدام شعبه سرمایه‌گذاری کرده بود؟

متهم پاسخ داد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون در بانک ملت شعبه یوسف‌آباد در حساب شرکت مهام تدبیر سرمایه‌گذاری کردند بنده در تشکیل شرکت هیچ دخالتی نداشتم. قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: سازمان اطلاعات تهران با شما تماس می‌گیرد و به شما هشدار می‌دهد و نقاط ضعف توزیع گوشت را گوشزد می‌کند، شما ملاقات‌های آنچنانی در کافی‌شاپ یوسف‌آباد و فرحزاد راه می‌انداختید و به همکارانتان می‌گفتید گوشی‌هایتان را خاموش کنید سازمان اطلاعات وارد ماجرا شده است، ما سند نیز برای این موضوع داریم. قاضی گفت: درباره مجمع مباشرین برای اخذ گوشت برزیلی توضیح دهید اعضای تشکیل‌دهنده آن چه کسانی هستند ظاهرا آقای سعیدی و جهیزی هم حضور داشتند.

متهم خلیلی گفت: ۶۰ صنف است که لیست دارند این افراد آن موقع که من مجوز زدم پروانه کسب و کار نداشتند. آن موقع که من نامه مجمع را زدم شرکتی نبود مهام تدبیر هم تاسیس نشده بود.

متهم مدعی شد: نه من قسم می‌خورم که هیچ مال نامشروعی کسب نکرده‌ام و یک کیلو گوشت هم بدون مقررات توزیع نکردم.

قاضی افزود: اتهام شما تحصیل مال نامشروع نیست.

در این لحظه نماینده دادستان به اذن قاضی بیان کرد: شما چند بار به تخلف ۵ هزار تنی اشاره کردید که آن را کشف کرده‌اید، ولی رسیدگی نشده و برای شما به خاطر آن پرونده پرونده‌سازی کرده‌اند. اگر در این باره مستنداتی دارید به ما بگویید تا پیگیری کنیم البته تاکنون این کشف شما در دادسرا مستنداتی نداشته است.

نماینده دادستان بیان کرد: در اظهارات خود گفتید که ازفعالیت تجاری برادرتان در زمینه توزیع گوشت اطلاعی نداشتید، در حالی که در 97.۶.11 طی نامه‌ای فروشگاه یاس شمیران را به عنوان مباشر جهاد کشاورزی استان تهران معرفی می‌کنید.

وی ادامه داد: شما می‌گویید ۱۱۴ هزار کیلو در مقایسه با واردات گوشت در سال ۹۷ ناچیز است شاید این‌گونه باشد، اما ۱۱۴ هزار کیلودر فاصله سه ماه توزیع شد. در این فاصله دولت در تنگنا بود حال مقایسه کنید با آنچه در تنظیم بازار توزیع شده نه آنچه در طول سال وارد شده است. قاضی صلواتی بعد از شنیدن اظهارات ختم جلسه را اعلام کرد و اظهار کرد: جلسه بعدی سه‌شنبه رأس ساعت 10:00 صبح برگزار می‌شود.

 

 

ارسال نظر