طرحی با 50 سال قدمت

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۱۲

گروه ایران|

طرح انتقال برخی وزارتخانه‌ها به استان‌های دیگر به این زودی‌ها در مجلس تعیین تکلیف نمی شود. این رای دیروز نمایندگان مجلس بود که بررسی دو فوریت و یک فوریت طرح «انتقال وزارتخانه‌های دولت از تهران به استان‌های مستعد» را رد کردند. در این طرح که به امضای ۴۳ نفر از نمایندگان رسیده ، پیش‌بینی شده است که انتقال وزارتخانه‌های دولت از تهران به استان‌های مستعد و دارای ظرفیت در یک دوره پنج ساله صورت بگیرد و حداقل سالانه سه وزارتخانه به استان‌های مستعد منتقل شوند. نمایندگان مجلس دیروز صبح، ابتدا با ۵۱ رای موافق و  ۱۰۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر با دوفوریت این طرح مخالفت کردند. سپس با ۵۰ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف به یک فوریت بررسی این طرح هم «نه» گفتند. پیش از رای گیری درباره بررسی این طرح به صورت یک فوریت یا دو فوریت، محمدرضا صباغیان به عنوان نماینده طراحان تصویب و اجرای این طرح را تلویحا پیش زمینه ای برای انتقال پایتخت دانست. هر چند او گفت که «درخواست انتقال برخی از ادارات از تهران به سایر استان‌ها با هدف انتقال پایتخت نبوده بلکه هدف اصلی رفع مشکلات کنونی پایتخت است.» با این حال او تاکید کرد که «پیش از این هم تهران نقطه امنی نبوده که به پایتخت تبدیل شده است» و پیشنهاد داد «که حداقل برای شروع کار یک یا دو وزارتخانه به استان‌های همجوار منتقل شود.» به اعتقاد این نماینده «اجرای این طرح مشکلی در سیستم مدیریتی آنها ایجاد نمی‌کند و می‌تواند با هزینه اداره یکی از وزارتخانه‌ها در پایتخت حداقل سه ساختمان در استان‌های همجوار خریداری کرد.»

طرح نمایندگان مجلس دهم برای انتقال چند وزارتخانه از تهران به استان‌های دیگر، اولین طرحی نیست که برای کاهش تمرکز جمعیت از تهران مطرح شده است. در 50 سال گذشته برای رهایی تهران از افزایش جمعیت، آلودگی و آسیب پذیری در برابر زلزله، طرح‌های زیادی از سوی دولت‌ها و مجالس مختلف مطرح شده است. چنانکه پیش از انقلاب و در دهه چهل، بحث بر سر استقرار صنایع در خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران مطرح شد و همین مسئله گسترش صنعت در شهرهایی نظیر تبریز، مشهد، اراک، قزوین، یزد و اهواز را در پی داشت. پس از انقلاب اسلامی، بار دیگر در سال 64 و همچنین سال‌های پایانی جنگ طرح انتقال پایتخت از تهران مطرح شد که دولت و مجلس وقت به آن روی خوش نشان نداد. پس از عدم اقبال به انتقال پایتخت، قرار بر آن شد که طرح « ساماندهی پایتخت »با هدف بهسازی معابر و امکانات شهر تهران عملی شود. در کنار آن هم، طرح انتقال نیز با عنوان « بررسی مقدماتی انتقال پایتخت سیاسی - اداری کشور» مورد کند و کاو قرار گیرد، طوری که باردیگر در اواخر دهه هفتاد، در دولت اصلاحات بحث انتقال پایتخت از سوی مسوولان وقت با لحنی جدی تر مطرح شد. هر چند دولت اصلاحات هم موفق به انتقال پایتخت نشد، تا پس از آن، محمود احمدی نژاد در دولت دوم خود کاهش جمعیت و انتقال پایتخت را پیگیری کند. دولت او ابتدا در آیین نامه ای برنامه انتقال کارکنان دولت از تهران را در پیش گرفت. دولت او در اواخر سال ۱۳۸۸ با تصویب آیین نامه ای برای کارکنان متقاضی انتقال از تهران تسهیلاتی در نظر گرفت و بعد از آن در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ اعلام کرد که ۱۶۳ شرکت، سازمان و موسسه آموزشی و پژوهشی و بعضی موسسات و نهادهای عمومی باید از تهران منتقل شوند. تصمیم دولت احمدی نژاد برای انتقال کارکنان دولت به دیگر استان‌ها بعد از آن گرفته شد که او اعلام کرد باید 5 میلیون نفر از تهران خارج شوند. حتی محمدرضا رحیمی، معاون اول وقت رییس جمهور گفت که «به منظور تمرکز زدایی از پایتخت برخی از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها از تهران خارج خواهند شد.» اما احمدی نژاد هم همچون روسای جمهور پیشین موفق به اجرایی شدن طرح انتقال پایتخت، یا دست کم کاهش جمعیت شهر تهران با انتقال کارمندان دولت به دیگر استان‌ها نشد. با روی کارآمدن دولت روحانی، او به طور جدی به طرح انتقال پایتخت ورود نکرد، اما در دو دوره مجلس نهم و دهم نمایندگانی در پی به سرانجام رساندن طرح انتقال پایتخت برآمدند. تا آنجا که نمایندگان مجلس نهم در دی ماه سال 92، پس از 4 ماه از آغاز به کار دولت روحانی، کلیات طرح انتقال پایتخت را تصویب و حتی شهرهایی را هم برای این انتقال مطرح کردند. اما این طرح مجلس نهم هم سرنوشتی بهتر از اقدامات پیشین نیافت و راهی بایگانی شد. با این حال از مهرماه امسال برای چندمین بار طرح انتقال پایتخت، یا طرحی مشابه آن، مانند طرح

« انتقال وزارتخانه‌های دولت از تهران به استان‌های مستعد» مطرح شده است. در همین ارتباط ابوالفضل ابوترابی که عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها است، از فعال شدن شورای عالی انتقال برای اجرایی کردن این مطالبه خبر داد. آن‌طور که ابوترابی در آبان ماه گفته بود، «در نشست شورای عالی انتقال پایتخت مقرر شد که کارگروه ویژه ای برای این مسئله زیر نظر وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود» و هدف اصلی این کارگروه هم «جانمایی برای انتقال پایتخت» است. از سوی دیگر، دولت هم مهرماه امسال در نشست هیأت وزیران، آیین نامه انتقال پایتخت را مورد بررسی و تصویب قرار داد که بر اساس این مصوبه وزارت راه و شهرسازی ملزم شد دبیر دبیرخانه انتقال پایتخت سیاسی و اداری را تعیین کند.بر اساس این آیین نامه، دبیرخانه انتقال پایتخت سیاسی موظف شد، هر سه ماه یکبار درباره روند اجرای آیین نامه به شورای انتقال پایتخت گزارش دهد.

 

 

ارسال نظر