چهره‌ها

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۹۸

برای کنترل قیمت‌ها باید فکر عاجل کرد

Taadol-02-3رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه حل مشکلات اقتصادی با برخوردهای صرفا قضایی ممکن نیست و به تدبیر هر چه بیشتر دولت نیاز دارد، به دادستان‌های سراسر کشور دستور داد که در چارچوب قانون به موضوع گرانی‌ها ورود کنند.

به گزارش «تعادل» به نقل از قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی با اشاره به برخورد دستگاه قضایی با اخلالگران اقتصادی وبا تاکید بر اینکه «ما در چارچوب وظایف خود به رسیدگی‌ها ادامه خواهیم داد»در عین حال یادآور شد: ماهیت اداره کشور و رفع مشکلات معیشتی مردم، یک ماهیت کاملا اجرایی است که دولت محترم با همکاری و حمایت قوای دیگر باید این امر را به پیش ببرد. بحمدالله تلاشهای بسیار خوبی شده و مساله ارز به تدریج در یک مسیر تعادلی قرار گرفته اما همچنان مشکل گرانی ارزاق و وسایل مورد نیاز مردم پابرجاست و این جای تأسف دارد. برخی به بهانه اینکه قیمت ارز بالا رفت، قیمت کالاهای خود را افزایش دادند و امروز هم که نرخ ارز سیر نزولی دارد باز هم به بهانه آنکه اجناس را به قیمت بالا خریداری کرده‌اند، همچنان گرانفروشی می‌کنند.رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قدرت خرید قشر کارمند و کارگر که حقوق ثابتی دارد، محدود است و بر این اساس برای کنترل قیمت‌ها باید فکر عاجلی کرد.

اتهامات امریکایی‌ها از نظر بین‌المللی مبنایی ندارد

Taadol-02-4معاون حقوقی وزیر خارجه با بیان اینکه اتهامات امریکایی‌ها مبنایی ندارد گفت: امریکایی‌ها طی چند دهه گذشته نشان داده‌اند که به هیچ کدام از مقررات بین‌المللی پایبند نیستند.

غلامحسین دهقانی در مورد صدور حکم در دادگاه امریکا مبنی بر مسدود کردن اموال ایران گفت: امریکایی‌ها طی چند دهه گذشته به خصوص دهه اخیر نشان دادند که به هیچ کدام ازمقررات بین‌المللی پایبند نیستند و دولت جدیدی هم که در امریکا بر سر کار است بطور کلی همه اصول و مقررات را زیر پا گذاشته و اقداماتی هم که در ارتباط با اتهام زنی به ایران انجام دادند را تشدید کردند.

او خاطرنشان کرد: مرکز حقوقی ریاست‌جمهوری و سایر نهادها این موضوعات را پیگیری کرده و اقدامات را انجام داده و می‌خواهند که استنادات را ارایه دهند و بطور نمونه دیدیم که برای خروج امریکا از برجام و نقض پیمان مودت هم قرار موقت صادر شده و راه‌های مختلف را بررسی می‌کنیم. این اتهامات مبنایی ندارد .

معاون حقوقی وزارت خارجه در مورد دیپورت اتباع ایرانی از گرجستان هم اظهار کرد: ‌این موضوع در حوزه بحث کنسولی است و با کشورهایی که این اقدامات را تا الان انجام داده‌اند و مراجعاتی که صورت می‌گیرد همکاران ما پیگیری می‌کنند اما باید بدانیم که همیشه برای طرح ادعای حقوقی باید مستندات قوی داشت.

اروپا در موضوع ساز و کار مالی گام‌های عملی بردارد

Taadol-02-5رییس شورای راهبردی روابط خارجی ابراز امیدواری کرد که اروپایی‌ها به قول شان برای اجرای «اس‌پی‌وی» تا پایان سال جاری میلادی پایبند باشند.به گزارش ایسنا، سید کمال خرازی در حاشیه سمینار «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» درباره محقق و اجرا شدن ساز و کار ویژه مالی اروپا در چارچوب اجرای برجام با بیان اینکه «همه امیدوارند این ساز و کار اجرایی شود»  افزود: اروپا خودش هم تا به حال این قول را داده و انتظار است گام‌های عملی بردارد. بر اساس رایزنی ظریف با مقام‌های اروپایی آنها قول دادند تا پایان سال میلادی این مساله اجرا شود.

او در پاسخ به این پرسش که گفته شد یک ساز وکار ویژه مالی داخلی در کشور هم راستا با سازوکار مالی اروپا ایجاد شود الان این مساله در چه حالی است؟ اظهار کرد: از این مساله اطلاعی ندارم که چه تلاش‌هایی برای سازوکار مشابه با اروپا انجام شده اما به تناسب آن باید دستگاه‌های ایرانی خود را تنظیم کنند تا بتوانند از مشکلات عبور کنند.خرازی درباره خروج احتمالی قطر از شورای همکاری خلیج فارس گفت: البته این یک احتمال است که بخواهد خارج شود اما با این اتفاق یک هم سنخی و هم‌فکری در منطقه به وجود می‌آید بین کشورهایی که مخالف سلطه عربستان هستند.

ایجاد محدودیت در دانشگاه‌ها به دلیل مداخله‌ها

Taadol-02-6وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در برخی مواقع ورودهایی در بعضی از مسائل دانشگاه‌ها اتفاق افتاده که باعث ایجاد محدودیت در دانشگاه‌ها، کند شدن روند کاری یا حتی تغییر جهت دانشگاه‌ها شده است.منصور غلامی در گفت‌وگو با ایلنا درباره اظهارات اخیر وزیر بهداشت مبنی بر دخالت دولت و مجلس در امور دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها و مراکز دولتی زیرمجموعه دولت هستند و تحت پوشش و قوانین دولتی اداره می‌شوند، اما اگر بحث مورد نظر درباره استقلال دانشگاه‌ها باشد، ما هم اعتقادمان این است که تمام مجموعه‌های علمی در دنیا مستقل‌اند و به تعبیر دیگر از یک استقلال نسبی برخوردار هستند.البته این استقلال نیز در مجموعه‌های علمی و دانشگاهی ما وجود دارد، اما باید تقویت شود.او در خصوص چگونگی تقویت استقلال در دانشگاه‌ها توضیح داد: این تقویت استقلال می‌تواند به صورت برنامه‌‎ریزی و سیاست‌گذاری در خصوص اداره امور دانشگاه‌ها باشد که صرفا به عهده مجموعه مدیریت دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های مسوول باشد، البته آن هم باید در چارچوب قوانین ملی صورت بگیرد.غلامی گفت: در برخی مواقع به نوعی ورودهایی در بعضی از مسائل دانشگاه‌ها اتفاق افتاده که باعث ایجاد محدودیت در دانشگاه‌ها، کند شدن روند کاری یا حتی تغییر جهت دانشگاه‌ها شده است.

تلاش دولت برای ایجاد اشتغال و رفع تحریم‌ها

Taadol-02-7معاون پارلمانی رییس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر تلاش عمده دولت برای ایجاد اشتغال و رفع تحریم‌ها است، گفت: در حال حاضر حقیقت امر این است که دولت به کمک ملت نیاز دارد و بر همه واجب است که از نهال انقلابی که خود کاشتیم، محافظت کنیم.

به‌گزارش ایسنا، حسین‌علی امیری در مراسم بزرگداشت آیت‌الله دکتر مفتح در تویسرکان، تأکید کرد: با وجود اینکه از مولفه‌های امنیتی برخوردار هستیم، به مولفه اصلی امنیت که اعتماد و وحدت است، نیازمندیم و در این برهه از زمان باید تمام اختلافات مذهبی و فکری و تفرقه را کنار بگذاریم تا آب در آسیاب دشمن نریزیم.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران اسلامی با جنگ اقتصادی و تحریم‌هایی که دشمنان انقلاب به راه انداخته‌اند روبروست که وحدت نظر و عمل می‌تواند برای پیروزی در این جنگ بسیار مفید باشد.معاون پارلمانی رییس‌جمهور تأکید کرد: باید با تدبیر و حمایت رهبر معظم انقلاب، مساعدت رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه و مقاومت مردم ایران از بحث فصل ۷ منشور و تحریم‌ها بدون جنگ نظامی خارج شویم و برجام را پشت سر بگذاریم و امروزه جامعه جهانی همراه و همگام ماست و صلح‌خواهی ما به جهان اثبات شده است.

 

ارسال نظر