مخالفت علنی با «رفتار ناگهانی»

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۷۸۳
مخالفت علنی با «رفتار ناگهانی»

«برجام را آتش زدیم»؛ این صدای فریاد یکی از پایداری‌های مجلس است که صبح روز پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌یی در صحن علنی به گوش رسید. ذوالنور، ابطحی، کوچکی‌نژاد و دیگر نمایندگان اصولگرا وقتی کوهکن را فندک به دست دیدند خود را به تریبون مجلس رساندند تا با او همنوا شوند. کوهکن پرچم امریکا را آتش زد، ذوالنور هم کاغذی را که می‌گفت برجام است، دیگران هم شعار مرگ بر امریکا سر دادند. به یاد مجلس نهم که در آن همراهان کوهکن و ذوالنور پرشمار بودند. اما ساعاتی از آتش زدن پرچم و برجام نگذشته بود که نمایندگان یک به یک به مخالفت برخاستند؛ آنچنان که علی مطهری که نایب رییس مجلس است این حرکت را غیرعاقلانه خواند و رحیمی، نماینده عضو فراکسیون امید هم آن را مردود دانست.

مطهری درباره آتش زدن پرچم امریکا در صحن علنی آن روز مجلس گفت: در گزارشی که منتشر شد، اعلام شد دو سوم مردم امریکا با این اقدام ترامپ مخالف هستند. بعد ما با آتش زدن پرچم در مجلس در حقیقت مردم امریکا را در برابر خودمان قرار می‌دهیم. به باور نایب رییس مجلس این اقدام ناگهانی برخی نمایندگان مجلس کار عاقلانه‌یی نبود و نمی‌شد هیچ واکنشی به این رفتار ناگهانی نشان داد. مطهری همچنین پاره کردن برجام را هم کار خوبی ندانست و افزود:«هر چند که کاغذی تحت عنوان برجام در مجلس پاره شد اما مهم‌تر از آن آتش زدن پرچم امریکا بود که کار خوبی نبود». رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هم آتش زنندگان پرچم امریکا را کسانی خواند که از همان روز تصویب برجام آهنگ مخالفت سر دادند و پرچم را آتش زدند. پروانه سلحشوری تاکید کرد برای تمامی ملت‌ها، پرچم نماد هویت کشورهاست و آتش‌ زدن پرچم به معنای ضدیت با نماد ملی مردم آن کشور است. این عضو فراکسیون امید هم به نتایج نظرسنجی اشاره کرد که در آن دو سوم مردم امریکا، مخالف خروج این کشور از برجام بودند. فاطمه سعیدی دیگر نماینده اصلاح‌طلب عضو فراکسیون زنان نیز با بیان اینکه آتش زدن برجام و پرچم امریکا توسط عده‌یی از نمایندگان مجلس را عملی در راستای تامین منافع ملی نمی‌دانم، گفت که « پرچم یک کشور نماد یک ملت است و وظیفه ماست به همه ملت‌ها احترام بگذاریم».

 به نوشته رحیمی با خروج امریکا از برجام «احساس شعف عده‌یی برای تسویه حساب سیاسی با روحانی و ظریف، آتش به اختیارشان را به سطح آتش‌بازی در صحن مجلس کشانده است.» این نماینده همچنین در توییت دیگری نوشته که «اکثریت قاطع نمایندگان و رییس مجلس، رییسان فراکسیون‌های امید، مستقلین و ولایی» هم موافق چنین «اقدام احساسی و مردودی نبودند.» رحیمی که مخالفت پررنگی با این اقدام تعدادی از نمایندگان داشت به توییت کردن بسنده نکرد و با اهدای نسخه‌یی از برجام به هیات رییسه مجلس گفت که این سند را به هیات رییسه می‌دهم تا از این سند بین‌المللی که مجموعه حاکمیت آن را امضا کرده است، صیانت کنید. او که در نطق خود این کار را انجام داد، افزود: برخی به هیات رییسه مجلس انتقاد داشتند که باید مانع از اقدام آن تعداد از نمایندگان که پرچم امریکا و برجام را آتش زدند، می‌شد. پیش از این علی مطهری اقدام آنها را ناگهانی عنوان کرده بود، روز گذشته هم کاظم جلالی، نماینده نزدیک به علی لاریجانی با غافلگیرانه خواندن این حرکت گفت: در این باره اختلاف نظر وجود داشت، برخی قائل بودند کار خوبی است و برخی دیگر هم مخالف بودند.

به گفته جلالی«هیچ نماینده‌یی در مجلس نماینده‌تر از دیگری نیست. باید همه درک کنند که تنوع افکار وجود دارد و این تنوع در مجلس دهم بیشتر هم است». با همه اینها، نمایندگان مخالف دولت از این اقدام خود دفاع کردند. محسن کوهکن، نماینده لنجان که آغاز‌کننده این حرکت بود از کاری که کرده، دفاع کرد و آتش زدن پرچم امریکا و برجام را نه نشان غیرعقلانی بودن بلکه نماد انقلابی‌گری دانست. کوهکن درباره اینکه نگران نیست با اقداماتی از این دست گفت: «ما 40سال است که هم انقلابی هستیم و هم سعی می‌کنیم عاقلانه و منطقی رفتار کنیم.» او خیلی هم به ساخته شدن یک تصویر عقلانی از خودمان در رسانه‌های غربی و اروپایی و امریکایی‌هایی که ظاهرا مخالف ترامپ هستند، خوش‌بین نیست و معتقد است اینها(اروپا) همان رسانه‌هایی هستند که ما را خشونت‌طلب و دین اسلام را دین ترور معرفی کردند.

با این حال برخلاف دفعات پیشین که کمتر کسی به مخالفت با اقداماتی از این دست برمی‌آمد این ‌بار تعداد زیادی از نمایندگان صراحتا به مخالفت برخاستند تا مشخص شود، فضای سیاسی کشور روزهای متفاوتی از گذشته را تجربه می‌کند.

 

 

ارسال نظر