ریزش قیمت نفت به پایان رسید؟

۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۰۹:۵۷:۳۹
کد خبر: ۲۰۵۵۸۷
ریزش قیمت نفت به پایان رسید؟

با وجود این که قیمت نفت هفته گذشته به پایین‌ترین رکورد ۱۵ ماهه سقوط کرد، تحلیلگران و بانک‌های سرمایه‌گذاری همچنان انتظار دارند قیمت‌ها در پایان سال میلادی جاری افزایش پیدا کند زیرا تقاضا با آغاز فصل رانندگی، رشد خواهد کرد و میزان عرضه با تشدید محدودیت تولید اوپک پلاس، در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، نگرانی‌ها پیرامون تقاضا برای سوخت در صورت بروز رکود احتمالی و نگرانی مجدد نسبت به احتمال ورشکستگی بانک‌های بیشتر، باعث شد قیمت نفت در اواسط هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود از دسامبر سال ۲۰۲۱ نزول کند. در هفته منتهی به پنجم مه، نفت برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرد که طولانی‌ترین روند کاهش هفتگی از نوامبر سال گذشته تاکنون بود.

ریزش اخیر قیمت نفت

آمار بورس‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران و سفته بازان در هفته منتهی به دوم مه، در پی نگرانی نسبت به وضعیت اقتصاد و بخش بانکی، از بازار نفت فراری شدند. به گفته تحلیلگران، کاهش تعداد قراردادها و نقدینگی در بازار، نوسانات قیمت را شدیدتر خواهد کرد.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در ساکسو بانک، در این باره می‌گوید: به دلیل ریزش سنگین بازار انرژی، قراردادهای خرید در معاملات آتی کالاهای اصلی در آخرین هفته گزارش‌دهی، یک سوم کاهش پیدا کرد و به کمترین میزان از ژوئن سال ۲۰۲۰ رسید. در مدت هشت هفته، بازار نفت شاهد آن بوده که بحران بانکی و دور جدید کاهش تولید اوپک، باعث افزایش نوسان و نگرانی‌های جدید نسبت به تقاضا شده است.

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در هفته گذشته و تشدید نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی آتی، توجه فعالان بازار را دوباره به تصویر اقتصاد کلان تغییر داده و از عوامل بنیادی دور کرده است. اما به گفته تحلیلگران، عوامل بنیادین به محدودتر شدن عرضه در بازار نفت در نیمه دوم سال اشاره می‌کند و اگر رکودی روی ندهد، قیمت نفت را از سطوح فعلی خود که پایین‌ کانال ۷۰ دلار در هر بشکه قرار دارد، بالاتر می‌برد.

پیش بینی بانک‌ها از قیمت بالاتر تا پایان سال

با وجود افت قیمت در هفته گذشته، گلدمن ساکس آخر هفته، بار دیگر  پیش بینی کرد نفت برنت در دسامبر به ۹۵ دلار و سال میلادی آینده به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: پیش‌بینی ما همچنان این است که نفت برنت تا دسامبر به ۹۵ دلار در هر بشکه و تا آوریل سال ۲۰۲۴، به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا می‌کند زیرا انتظار داریم کمبود بزرگتری در نیمه دوم سال وجود داشته باشد.

طبق اعلام این بانک سرمایه‌گذاری، نگرانی‌ها نسبت به تقاضای کوتاه‌مدت و مازاد عرضه بزرگ، به‌ خصوص پس از دور جدید کاهش تولید اوپک پلاس که از ماه میلادی جاری آغاز می‌شود، بیش از حد به نظر می‌رسد.

گروه اوپک پلاس اوایل آوریل، با اعلام کاهش بیشتر تولید از ماه مه تا دسامبر سال ۲۰۲۳ که برای تضمین ثبات بازار انجام می‌شود، بازار نفت را غافلگیر کرد.

وزیران اوپک پلاس چهارم ژوئن دیدار می‌کنند و گزارش‌ها حاکی از آن است که این دیدار به صورت حضوری برگزار خواهد شد. آخرین باری که وزیران اوپک پلاس به صورت حضوری در وین دیدار کردند، اکتبر سال ۲۰۲۲ بود که این گروه، کاهش تولید نفت از نوامبر سال ۲۰۲۲ تا دسامبر سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد.

تحلیلگران کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس را منتفی نمی‌دانند اما این گروه همواره انکار کرده است که سطح قیمت خاصی را مد نظر دارد.

با این حال، طبق جدیدترین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول، قیمت سر به سر نفت برای عربستان سعودی در سال میلادی جاری، ۸۰.۹ دلار است که بیش از یک پنجم بالاتر از نرخ پیش‌بینی شده از سوی این وام دهنده در اکتبر گذشته است. قیمت نفتی که این کشور برای متوازن کردن بودجه خود نیاز دارد، نشان می‌دهد سعودی‌ها و همسایگانشان در خلیج فارس احتمالا از این که قیمت‌ها برای مدت طولانی در محدوده ۷۰ دلار در هر بشکه بماند، خوشحال نخواهند بود.

هنگامی که نفت در معاملات روز جمعه به سمت سومین کاهش هفتگی متوالی پیش می‌رفت، وارن پترسون و اوا مانتی، استراتژیست‌های ING، گفتند: احساسات به شکل روشنی، منفی مانده است که نشان می‌دهد ممکن است در کوتاه مدت، کاهش بیشتری وجود داشته باشد. هر چند انتظار داریم که بازار از حمایت خوب در نزدیک پایین‌ترین رکورد مارس که حدود ۷۰ دلار آمریکا در هر بشکه برخوردار شود.

این بانک همچنان کمبود عرضه بازار در نیمه دوم امسال را پیش بینی می‌کند. استراتژیست‌های ING گفتند: در حالی که احساسات بازار در حال حاضر منفی است اما بازار در وضعیت بیش فروش قرار دارد است و بازار در  نیمه دوم سال ۲۰۲۳ با کمبود عرضه، مواجه خواهد بود که قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به گفته اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، اگر تصویر اقتصاد کلان وخامت بیشتری پیدا نکند و تا زمانی که وال استریت بر این باور باشد که فدرال رزرو اواخر سال جاری، نرخ بهره را کاهش خواهد داد، قیمت نفت می‌تواند تثبیت شود.

ارسال نظر