راهکارهای مختلف مقابله با ناترازی گاز در زمستان

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ۰۳:۳۸:۰۲
کد خبر: ۲۰۴۶۳۸
راهکارهای مختلف مقابله با ناترازی گاز در  زمستان

گلناز پرتوی مهر|

برای مقابله با چالش‌های ناترازی گاز، ایران نیاز به اجرای سیاست‌هایی دارد که ترکیب انرژی متعادل‌تر و پایدارتری را ترویج کند. این موضوع شامل سرمایه‌گذاری در منابع گازی در خشکی یا دریا و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر است راه‌حل دیگر واقعی‌سازی قیمت گاز برای منعکس شدن هزینه فایده واقعی مصرف هر مترمکعب گاز است تا دولت بتواند با مدل‌های مختلف به سمت تشویق مصرف متعادل‌تر منابع انرژی برود. همچنین یکی دیگر از راهکارهای مهم در کنترل ناترازی گاز، افزایش تولید گاز و ذخیره‌سازی گاز در فصول غیرسرد سال و استفاده در فصول سرد سال است

امیرعلی اقبالی، کارشناس حوزه انرژی، با اشاره به وضعیت ناترازی گاز حاصل از انحراف در مصارف گاز در بخش‌های مختلف و در نتیجه شدت بالای مصرف انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهار کرد: ناترازی گاز و انحراف در مصرف گاز ارزان قیمت به همراه شدت بالای مصرف انرژی، چالشی مهم پیش روی بخش انرژی ایران است. 

وی مطرح کرد: منبع برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می‌کند. با این حال، افزایش تقاضا برای انرژی، همراه با قیمت پایین گاز، منجر به عدم تعادل قابل توجهی در مصرف گاز و سایر منابع انرژی شده است.

این کارشناس انرژی در ادامه افزود: بخش انرژی ایران به‌شدت به گاز طبیعی متکی است و بیش از 70 درصد از کل مصارف انرژی صنایع مختلف کشور را از طریق گاز تامین می‌شود. قیمت پایین گاز منجر به افزایش قابل توجه مصرف آن شده است، به ویژه در بخش صنعتی، جایی که گاز به عنوان منبع سوخت اولیه استفاده می‌شود.

همچنین شدت بالای مصرف انرژی در ایران نیز یک چالش بسیار مهم پیش‌روی حکمرانی انرژی است. اقبالی با اشاره به سرانه بسیار بالای مصرف انرژی در ایران و همچنین رتبه نخست ایران از لحاظ شدت مصرف انرژی در دنیا نیز عامل دیگری برای ضرورت اصلاح مدل مصرف در بخش صنعتی و خانگی عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف انرژی این کشور یکی از بالاترین‌ها در جهان است و این امر منجر به افزایش قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است که به تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

مصرف بالای انرژی نیز بار قابل توجهی بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، زیرا منجر به افزایش قابل توجه هزینه‌های انرژی و کاهش رقابت‌پذیری صنایع ایران می‌شود. وی ادامه داد: برای مقابله با چالش‌های ناترازی گاز، ایران نیاز به اجرای سیاست‌هایی دارد که ترکیب انرژی متعادل‌تر و پایدارتری را ترویج کند. این موضوع شامل سرمایه‌گذاری در منابع گازی در خشکی یا دریا و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر است راه‌حل دیگر واقعی‌سازی قیمت گاز برای منعکس شدن هزینه فایده واقعی مصرف هر مترمکعب گاز است تا دولت بتواند با مدل‌های مختلف به سمت تشویق مصرف متعادل‌تر منابع انرژی برود. همچنین یکی دیگر از راهکارهای مهم در کنترل ناترازی گاز، افزایش تولید گاز و ذخیره‌سازی گاز در فصول غیرسرد سال و استفاده در فصول سرد سال است

اقبالی با اشاره به اهمیت توسعه میادین گازی درون خشکی توسط صنایع برای تامین گاز صنایع اظهار کرد: دولت می‌تواند در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند تا فناوری‌های جدیدی را توسعه دهد که می‌تواند به کاهش هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر و رقابتی‌تر کردن آن با سوخت‌های فسیلی کمک کند.همچنین در زمینه ناترازی مصرف گاز، با تمرکز بر بهینه‌سازی مصرف و عدم رشد جدی مصرف، باید میزان برداشت و تولید گاز نیز افزایش یابد. 

وی بیان کرد: در این میان چندین میدان گازی بزرگ با سرمایه‌گذاری خود صنایع باید به تولید و بهره‌برداری برسد. میدان گازی پارس شمالی با حجم گاز حدود 100 میلیون مترمکعب در روز و سرمایه موردنیاز حدود 5.5 میلیارد دلاری و همچنین میدان گازی کیش با حجم گاز حدود 85 میلیون مترمکعب در روز و سرمایه مورد نیاز حدود 5.4 میلیارد دلار از مهم‌ترین میادین گازی کشور است که با سرمایه‌گذاری خود صنایع و تامین گاز صنایع در زمان ناترازی گاز، برداشت گاز از این میادین استراتژیک بسیار صرفه اقتصادی بالایی خواهد داشت.

این کارشناس انرژی در پایان با اشاره به یکی از مهم‌ترین راهکارهای رفع ناترازی گاز در بخش خانگی در مقاطع سرد سال اظهار کرد: ذخیره‌سازی گاز به عنوان یک روش برای رفع ناترازی گاز در فصول سرد سال مزایای زیادی دارد. حفظ تعادل تقاضا و عرضه؛ با ذخیره کردن گاز در فصولی که مصرف آن کمتر است، می‌توان تعادل تقاضا و عرضه را حفظ کرد و جلوی ناترازی گاز در فصل سرد را گرفت. همچنین با ذخیره گاز و استفاده از آن در فصل سرد، می‌توان وابستگی به واردات گاز را کاهش داد و به افزایش تولید داخلی و حفظ امنیت انرژی کشور کمک کرد. با ذخیره گاز در نزدیکی مصرف‌کنندگان، هزینه‌های انتقال گاز به سراسر کشور کاهش می‌یابد و از این طریق هزینه‌های تامین گاز نیز کاهش می‌یابد.

 

ارسال نظر