مجلس موافق جمع‌آوری کارت سوخت است؟

۱۴۰۲/۰۱/۳۰ - ۱۱:۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۰۳۶۸۹
مجلس موافق جمع‌آوری کارت سوخت است؟

مالک شریعتی نیاسر با اشاره به زمزمه ها برای جمع آوری کارت سوخت از جایگاه ها، بیان کرد: بر اساس آسیب شناسی هایی که صورت گرفت و آماری که از سوی مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش داشتیم کارت های سوخت بنزین برای سهمیه های ۱۵۰۰ تومانی مورد استفاده قرار می گیرد و تقریبا بالای ۹۰ درصد  مردم از کارت سوخت شخصی خود برای سوخت گیری از ۶۰ لیتر بنزین سهمیه ای استفاده می کنند.

میزان استفاده از کارت سوخت برای سوخت گیری بنزین آزاد به زیر ۱۰ درصد رسیده است

به گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد: اما باتوجه به اینکه جایگاه ها دارای کارت بوده و همان سهمیه ۳۰۰۰ تومانی را هرکس بخواهد می تواند با استفاده از کارت جایگاه ها دریافت کند، عملا انگیزه ای وجود ندارد تا افراد از کارت شخصی خود برای دریافت بنزین ۳۰۰۰ تومانی استفاده کنند. به همین سبب میزان استفاده از کارت سوخت برای سوخت گیری از بنزین ۳۰۰۰ تومانی به زیر ۱۰ درصد رسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این امر سبب می شود دولت آمار دقیقی نداشته باشد که هر خودرو به طور دقیق چه میزان مصرف دارد و این باعث می شود دولت نتواند برنامه ریزی صحیحی داشته باشد. اما آنچه که مجلس تکلیف کرده این است که دولت باید تمهید کند تا افراد از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند بدون اینکه هیچ تغییری در قیمت صورت گیرد. البته مجلس درصدی را قائل شده تا اگر افرادی به هر دلیلی در مقطعی کارت ندارند، دچار مشکل نشوند. نظر مجلس این نبوده که کارت های سوخت جایگاه ها به طور کلی جمع شود چراکه اصلا امکان پذیر نیست.

دولت باید انگیزه مردم برای استفاده از کارت سوخت جایگاه ها را کم کند

سخنگوی کمیسیون انرژی در ادامه تاکید کرد: اما دولت باید به نحوی تمهید کند که انگیزه مردم برای استفاده از کارت سوخت جایگاه ها را کم کند. بنده خودم تصورم این است که جمع کردن کارت سوخت ها از جایگاه ها و یا صرفا صدور اطلاعیه کافی نیست. شاید نیاز باشد استفاده از کارت جایگاه، یک عوارضی داشته باشد نه اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا کند. اما مثلا هر فردی که کارت خود را نیاورد برای یکبار سوخت گیری ۵ الی ۱۰ هزار تومان  به عنوان عوارض به جایگاه ها بپردازد. این هم کمک به جایگاه ها است و هم قیمت بنزین تغییر نمی کند و هم افراد انگیزه پیدا می کنند که کارت سوخت خود را با خود به جایگاه بیاورند.

شریعتی افزود: اکنون زمانی که سهمیه ۶۰ لیتر کارت سوخت ها تمام می شود دیگر افراد با خودشان کارت نمی آورند.  به سمت استفاده از کارت جایگاه ها می روند. مجلس قبول ندارد که کارت های سوخت جایگاه ها به طور کلی جمع شود اما باید مدیریت شود تا افراد از کارت سوخت شخصی استفاده کنند. دولت و وزارت نفت باید اهتمام لازم را داشته باشند تا به روز کارت های سوخت را به مردم تحویل دهد.

ارسال نظر